hirdetés
hirdetés

Kisebb bolt, kisebb szortiment

Nem kérdés, hogy egy kényelmi üzlet funkciói alapvetően eltérnek a hagyományos üzlettípusokétól, de mennyiben követel meg más paramétereket egy ilyen üzlet? Miben más egy convenience és miben más a berendezése, technikai felszereltsége, mint egy hagyományos bolté?

hirdetés

A kényelmi üzletek (convenience store) sok esetben a hagyományos kisboltok modern változatai. Új trend, hogy vendéglátóipari szolgáltatásokat is nyújtanak, kávézóval, hideg-, illetve melegkonyhával.
A vásárlók egyre inkább igénylik a belvárosokban a kényelmi üzleteket, aminek mára már számos kategóriája alakult ki – ezt jelzik a belvárosban nyíló kisebb alapterületű üzletek is.

Illusztráció: 123rf.com
Illusztráció: 123rf.com

A definíció szerint: kényelmi üzletek korlátozott áruválasztékkal és könnyen megközelíthető, útba eső telephelyekkel rendelkeznek. Lényegük a gyors vásárlás és fizetés. Ide sorolhatók azok az élelmiszerüzletek is, amelyek folyamatos 0-24 órás vásárlási lehetőséget biztosítanak és a gyors és minél szélesebb körű, kényelmes kiszolgálást tesznek lehetővé. Ide tartoznak a benzinkúti shopok is, melyek egyre népszerűbbek és amelyek shopokból egyre inkább élelmiszerüzletté alakulnak át. Ezek klasszikus kényelmi üzleteknek számítanak és már nem mindenhol csupán a kávézó és pihenőhely szerepét töltik be.

Lejárt a fagyasztószigetek kora?

Egy belvárosi kényelmi boltban könnyebben kapcsolatba lehet lépni az eladókkal - sokszor a vevőkör is környékbeli idősebb emberekből áll, akik fokozottan igénylik a kommunikációt. Általában maga a berendezés megkönnyíti a közlekedést, a gyorsabb vásárlás lehetőségét.

Ezek az üzletek általában belvárosi, kicsi 100-300m2 alapterületűek. A hűtőberendezésnek alapvetően igazodni kell az üzletek méreteihez. Berendezéseik fejlesztésébe a Carrier Hűtéstechnika Kft. bevonta ügyfeleit a Small Store program keretein belül, így Magyarországon a MANNA élelmiszerhálózat szakembereit is. Ennek a fejlesztésnek az eredményeképpen alakult ki a Carrier normál hűtéstartományú és a fagyasztott hűtéstartományú bútorok kis boltos egységes megjelenése.

„Egy kényelmi üzletben fontos a keskeny bútor-mélység, amely lehetővé teszi az amúgy is szűk közlekedési helyeken a vevői közlekedést, valamint az energiatakarékos, tartós, robusztus kivitel, a természetes hűtőközeg (Propán-R290)” – mondta el Varga Károly a Carrier Hűtéstechnika Forgalmazó Magyarország Kft. területi értékesítési képviselője.

Fontos az eladótérben még a jó áttekinthetőség, ergonómikus áru-hozzáférhetőség, ráláthatóság, aminek során a fagyasztószigeteket teljesen kiválthatja a fagyasztó faliregál. Kombinálható telepített és beépített aggregátoros kivitelt alkalmaznak, amely gyors üzlettéri kialakítást, illetve gyors átrendezést tesz lehetővé.
Alapvetően ezekben az üzlettípusokban nem alkalmaz a kereskedelem hűtőpultokat csak kifejezetten az előzőekben taglalt bútortípusokat. Normál hűtéstartományú faliregálokat a tej-, tejtermék, zöldség-gyümölcsök, felvágottak, szendvicsek és cukrászsütemények részére alkalmaznak. Ezen túlmenően fontos és lényeges az ital és az italhűtés kérdése, amely általában a fizetőhely mellett van elhelyezve alacsony regálban, jól megvilágítva, figyelemfelkeltően.

Természetes színek és modern technológia

A Manna legújabb és egyik legmodernebb üzletét 2018 decemberében nyitotta meg Budapest IX. kerületében a Soroksári úton: a piac igényeit követve, irodaházi környezetben. „Az üzlet külső arculatában kötöttünk némi kompromisszumot, annak érdekében, hogy maximálisan illeszkedjünk az irodaház profiljába. A piros és fehér külső arculati elemeket kivételesen szürke és fehér színekre cseréltük. Az üzletbe belépve letisztult színek és berendezési struktúra látható” – mondta el a koncepcióról Kristóf Erzsébet a Manna marketing menedzsere. A modern technológiát ötvözték a természetes színekkel, bútorokkal, melyek kialakításán már egy jól összeszokott belsős csapat dolgozott. A bútorok, a járólap, a falak színe mind a szürke színtartományba tartoznak, mindezt tökéletesen kiegészíti a tükrös armatúra. „Magasra tettük a mércét, hiszen hasonló profilban már nyitottunk üzletet 2018-ban, azonban igyekszünk minden üzletet más polcképpel, választékkal kialakítani. A bútorzat amellett, hogy teljesen Manna specifikus, vásárlóbarát is könnyű áttekinthetőségével. Olyan vásárlói útvonalat alakítottunk ki, mely logikája minden korosztály számára lekövethet” – mondta el szakember.

Kisebb kiszerelés, kevesebb csomagolás

A kényelmi üzletek a kényelmi ételek iránti kereslet növekedésével egyre fontosabb szerepet töltenek be az élelmiszer-kiskereskedelemben.

Bár a nagyobb, újabb kényelmi üzletek szélesebb termékskálával rendelkezhetnek, sokszor csupán egy-vagy két termék közül választhatunk. A jellemzőbb az, hogy a termékpaletta sokszor korlátozottabb egy nagyobb üzlethez képest. Gyakran kisebb kiszereléseket tartanak a polcokon, hogy több termék férjen el rajtuk. A kisebb csomagolás pedig csökkenti a hulladékot is.

A kényelmi üzletek gyakran nagyobb mennyiségű készletet rendelnek a nagykereskedőknél magasabb egységáron. A tej – például – azonban sokszor kivételnek számít, mivel a kényelmi boltok hagyományosan nagy mennyiségben használják - néha veszteségvezetőként.

Egy átlagos amerikai kisboltban átlagosan 260 m2 értékesítési területet találunk, és 180m2 ahol nem folyik értékesítés. Az élelmiszer eladást az utóbbi években ezek az üzletek bővítették a tengerentúlon és kávézó/étterem mellett, drogéria, de akár bank is található. Az ebből a fajta üzletből származó haszonkulcs nagy része sörből, likőrökből (Az USA-ban cigarettából) származik.

(forrás: Store Insider magazin 2019/3.)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél