hirdetés
hirdetés

MENTES(ÍTÉS): hol tartunk?

Az egészségtudatos és diétázó fogyasztókat eddig is figyelemmel kísérte a szakma, újabban pedig a mentesen táplálkozó, az ételérzékeny és az -allergiás vásárlói igényekről is egyre többet hallunk. Ám az ezekre a szempontokra kiforrott és versenyképes termékeket nem olyan egyszerű feladat egyik napról a másikra piacra dobni.

hirdetés

Az Inspira Visionary Research 2018. évi mentes fogyasztói szokásokra vonatkozó kutatása alapján a hazai vásárlók 67%-a keresi a cukormentes és a hozzáadott cukor nélküli termékeket, és csupán 1%-kal kevesebb az a fogyasztói réteg, aki a mesterséges színezék nélküli, a csökkentett szénhidrát- illetve zsírtartalmú élelmiszereket is betenné a kosarába. A Felelős Élelmiszergyártók Szövetsége (FÉSZ, korábban ÉFOSZ) a témában való elkötelezettségét mutatja, hogy már 2014-ben életre hívta az Együtt a fogyasztókért kezdeményezést, mely a lényeges élelmiszeripari reformlépéseket célozza meg.

„Tagvállalataink az elmúlt évtizedben sokat tettek azért, hogy termékeik megfeleljenek a legszigorúbb minőségi-, és élelmiszerbiztonsági követelményeknek, valamint a fogyasztók változó igényeinek – foglalja össze a FÉSZ ügyvezetője, Szöllősi Réka. - Folyamatos fejlesztéssel jelentősen bővítették választékukat: a hagyományos hazai ízek és termékek mellett egyre több kalóriaszegény és kalóriamentes változatot is kínálnak, emellett fokozatosan elkezdték termékeik só és transzzsír tartalmának csökkentését is.”

Fizetőképes-e a kereslet?

„Elsősorban a tudatos fogyasztók igényeit szolgálják például a só-, zsír- illetve cukortartalomban csökkentett termékek – fűzi hozzá Szöllősi Réka. - Ez azért még egy szűk piac, ám növekvő a trendje. Ők azok, akik konkrétan keresik ezeket a termékeket, és olyan árusítóhelyek, márkák után kutatnak, amelyekben bízhatnak. A fogyasztók másik körénél azonban egészen eltérő a helyzet ezekkel a termékekkel kapcsolatban. Vegyük például a cukrot! Erre vaktesztek során többször fény derült már: nem ízlik a tesztelőknek a csökkentett cukortartalmú termék a korábbihoz képest, hiányolják azt a fajta intenzívebb édes ízt, amelyet megszoktak.

Élelmiszergyártás szempontjából a cukor kivonása, helyettesítése nem is oldható meg egy bizonyos szint alatt minden terméknél. Továbbá a nem hagyományos folyamattal készülő termékek előállítási költségei magasabbak. A magyar vásárlók többsége pedig döntően árérzékeny. Emellett az élelmiszeriparban éles a versenyhelyzet, sok a konkurens termék, sok esetben ár alapján dönt a vásárló, mit vesz meg. És fontos egy olyan mértékű, ún. kritikus keresletet találni, hogy tömegesen lehessen gyártani az ilyen termékeket, hogy ne legyen veszteséges az új irány. Idén indítottuk a Hello Food! közösségi kampányunkat is a tudatosságra való törekvés jegyében, és egy alapos felmérést indítottunk a feldolgozott élelmiszerek fogyasztói igényeire vonatkozóan.”

Kevesebb cukor – több vitalitás!

Ezen a néven indított kampányt a SPAR Magyarország: 2019-ben legalább 50 tonnával csökkenti a saját márkás termékei cukortartalmát, és emellett a pékáruk sótartalmának csökkentését is tervezi.

„Számunkra kiemelten fontos az egészségtudatos életvitel és a hozzá kapcsolódó termékkínálat népszerűsítése, valamint az ételintoleranciával élő emberek segítésére. A SPAR áruházakban 2016 októberétől a glutén- és laktózmentes, a bio- és speciális élelmiszereket, illetve a tudatos táplálkozás termékeit elkülönítve, színkódokkal és piktogramokkal jelölve kínáljuk, ezzel is megkönnyítve a tájékozódást – foglalja össze Maczelka Márk, a cég kommunikációs vezetője. - A cukorcsökkentett áruk kapcsán is élünk ezzel a lehetőséggel, az új receptúrák kialakításával párhuzamosan új külsőt is kap az érintett termékek egy része. Már tavaly kiválasztottuk az első körben átalakítandó termékcsoportok körét – egyes tejdesszertek, alkoholmentes üdítő- és energiaitalok és reggeliző termékek –, idén pedig a polcokra is kerültek az elsősorban a gyerekek és fiatalok által kedvelt új összetételű, hazai fejlesztésű áruk.”

20%-kal kevesebb só és cukor 2025-ig!

Így szól a Lidl Magyarország vállalása, mely a saját márkás termékeinek átalakítását célozza. Fontos megemlíteni azt is, hogy a cukortartalom csökkentésében a cég elsősorban a gyermekek körében népszerű élelmiszerekre összpontosít: reggeli gabonafélék, joghurtok, joghurtitalok, desszertek, jégkrémek, kekszek és édes péksütemények, édes, kenhető krémek, cukorkák, szószok és készételek.

„Az egészséges táplálkozás létfontosságú az életminőségünkhöz, nélkülözhetetlen jó közérzetünkhöz, valamint teljesítőképességünk szempontjából. Vásárlóink nagyon is tudatosak saját étrendjükkel kapcsolatban. Biztosítani szeretnénk mindenki számára a megfelelő terméket – összegzi Tőzsér Judit, a Lidl kommunikációs vezetője. - Termékeink széles skálája minden követelménynek és preferenciának megfelel, a laktózmentes vagy gluténmentes élelmiszerektől egészen az ökológiai termékekig.

Saját márkás termékeinket egytől-egyig ellenőrizzük, amely megakadályozza például azt a helyzetet, hogy a cukortartalom csökkentése a zsírtartalom növekedését okozza, így a termék végül ugyanannyi vagy akár több kalóriát tartalmazhat, mint korábban. Gyümölcsjoghurtjainkban például csökkentjük a hozzáadott cukor mennyiségét, miközben a gyümölcstartalom változatlan maradt vagy éppen növekszik. Célunk, hogy fogyasztóink a saját márkás termékeink körében hozzászokjanak a kevésbé édes ízhez.

A cukrot nem helyettesítjük mesterséges édesítőszerekkel vagy cukorhelyettesítőkkel. Továbbá a cukorral édesített saját márkás termékeink mellett csökkentett cukortartalmú és cukormentes alternatívákat is kínálnunk azon fogyasztóinknak, akik szeretnének kevésbé energiadús, ugyanakkor édes termékeket fogyasztani. A gyártási folyamatok, az összetétel és a tápanyagtartalom éppoly változatosak, mint maguk a saját márkás termékeink. Ezért minden egyes élelmiszert eltérő módon kell elemeznünk annak érdekében, hogy az íz befolyásolása nélkül a lehető legegészségesebb tápanyag-összetételt hozzuk létre.”

100% mentes

A hazai TOP10, leggyakoribb ételérzékenység között dobogós helyen áll a tejtermék és a glutén, valamint a cukorfogyasztás mérséklése, kontrollálása is kiemelt figyelmet kap. A kutatások és a vizsgálati módszerek fejlődése magával hozta azt, hogy egyre több ételallergiát és -érzékenységet már be lehet azonosítani, így növekszik az a tábor, akik tudatosan keresik ezeket a speciális termékeket.

„A nekik készült élelmiszerek között van olyan, amelynek előállítási módját, összetételét, címkézését jogszabályban rögzített keretek szabályozzák, és vannak olyanok is, amelyek a gyártók minőségbiztosítási rendszerének köszönhetően válnak fogyaszthatóvá – mutat rá Szöllősi Réka. - Az ebben a szektorban megfogalmazott vállalás így szól: Táplálékérzékenységgel rendelkező fogyasztóink számára – választékunk bővítésével – új termékeket vagy termékcsoportokat teszünk elérhetővé. Immár 6 élelmiszergyártó tagvállalatunk csatlakozott hozzá, és várjuk a további jelentkezőket. Ebben is hidat kívánunk képezni a piacon: a Felelős Élelmiszergyártók Szervezete többek között azért tevékenykedik, hogy a kívánatos népegészségügyi reformulációk megvalósuljanak. Ehhez edukálni kell a fogyasztókat, a gyártókat pedig támogatni a döntéshez szükséges információkkal, elöljáró példákkal. Mert egymás nélkül nem megy.”

(forrás: Store Insider magazin 2019/6-7)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél