hirdetés
hirdetés

Nem múlik a hús, a sör és a sajt iránti rajongás

Továbbra is hús-, sör- és sajtrajongók a magyarországi vásárlók, de gyakorlatilag az összes top-élelmiszerkategóriában növekedett az eladott termékek értékesítése 2018-ban. Bár az európai gazdaság lassulása már idehaza is éreztette hatását tavaly az utolsó negyedévben, még így is a regionális második helyet tudhatjuk magunkénak az 5,5 százalékos kiskereskedelmi bővüléssel – derül ki a Nielsen adataiból.

hirdetés

Nem változott a legnépszerűbb élelmiszer-kategóriák sorrendje 2018-ban az előző évhez képest: a toplista élén a feldolgozott hús, a sör, a sajt, a szénsavas üdítőital, az ásványvíz, a kávé, a klasszikus gyümölcslé, a tejföl, a gyümölcsjoghurt és a hűtött szeletes édesség áll – olvasható ki a Nielsen piackutató lapunknak megküldött statisztikáiból.

Húsra csaknem 7 százalékkal többet, összesen 292 milliárd forintot, sörre 3 százalékkal többet, azaz 136 milliárd forintot költöttek tavaly az előző évhez képest a magyarországi vásárlók. Tíz százalék fölötti mértékben növekedett a sajtra (102 milliárd forint), a hűtött szeletes édességre (40 milliárd forint) és a klasszikus gyümölcslére (64 milliárd forint) kiadott összeg is.

Összesen egyébként 2300 milliárd forintot hagytak a vásárlók a kiskereskedelmi egységekben tavaly, ami 7 százalékkal haladja meg a 2017-es eredményt, miközben a boltszám lényegében változatlan – 18 ezer – maradt.

Élelmiszerre 1800 milliárd, háztartási vegyi árukra és testápolási termékekre mintegy 450 milliárd forint ment el. Az értékbeli forgalom háromnegyedét a gyártói saját márkás termékek vitték, a legnépszerűbb bolttípusnak pedig a diszkont bizonyult – mindez a Nielsen 90 élelmiszer- és 80 háztartási vegyiáru- és szépségápolási kategóriát monitorozó kiskereskedelmi indexéből derült ki.

Bár az európai gazdaság lassulása a legfrissebb adatok tanúsága szerint már idehaza is érezteti hatását, túl nagy aggodalomra egyelőre nincs okuk a kiskereskedelmi szereplőknek. Tavaly az utolsó negyedévben ugyanis újabb 5,5 százalékos bővülés történt a 2017-es hasonló időszakhoz képest. Ezzel az eredménnyel pedig Magyarország a Nielsen Growth Reporter című elemzése szerint a vizsgált 21 európai ország közül a toplista második helyén áll. Mindössze Törökország tudott elénk kerülni 24 százalékot meghaladó növekedéssel.
Eközben Lengyelország 4,3, Norvégia 2,7, Svédország 2,5, Spanyolország pedig 2,2 százalékos bővülést produkált. A lista sereghajtója egyébként Belgium a maga 0,2 százalékos eredményével, Németország zéró növekedéssel, valamint Svájc. Az alpesi ország kiskereskedelmi lendülete egyenesen mínuszba váltott.

Tiszta haszon

A háztartási vegyi áruk és testápolási termékek értékbeli forgalma tavaly január és december között az élelmiszereknél is nagyobb ütemben, 8 százalék fölött bővült. A királykategória a mosószer évi közel 47 milliárd forintos eredménnyel, ezt a WC-papír (36,5 milliárd forint), az öblítő (23 milliárd forint) és a pelenka (21,4 milliárd forint) követi. Az élelmiszerekkel ellentétben a vegyi áruk között egyik termékkategória sem ért el 10 százalék feletti növekedést, 6 százalékot meghaladó mértékben bővült ugyanakkor az öblítő, a tusfürdő és a papír zsebkendő forgalma.

Míg 2018 utolsó negyedévében a hazai élelmiszerpiac összességében értékben 4,9 százalékkal bővült, a vegyi áruk piaca tartotta a lendületes, 7,9 százalékos növekedési ütemet.

Óvatosan az optimizmussal

Európában a kiskereskedelmi értékesítés bővülése 2,3 százalék volt tavaly az utolsó negyedévben. A lassuló dinamizmus egyik oka a gazdasági növekedés globális és regionális szinten is tapasztalható fékezése, a kereskedelmi háborúk hatása, a fogyasztói bizalom csökkenése, a beszerzési indexek visszaesése. Óvatosságra intik a szereplőket az olyan jelentős gazdaságokról érkező negatív hírek is, mint Nagy-Britannia (brexit, alacsonyabb vásárlási hajlandóság), Németország vagy éppen Olaszország (visszaeső gyártási és exportmutatók).

Willin-Tóth Kornélia
a szerző cikkei

(forrás: Store Insider magazin 2019/3.)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél