hirdetés
hirdetés

Öt meghatározó trend a logisztikában

A fogyasztók egyre inkább igénylik a testreszabhatóságot a házhozszállításban, valamint hogy nyomon tudják követni az adott áru mozgását. Az átláthatóság egyre inkább alapkövetelmény. Növekednek a gyorsabb és rugalmasabb szállítási és házhozszállítási igények.

hirdetés

A megnövekedett vevői elvárások minden elemre hatással vannak az ellátási láncban. Ugyanakkor a következő generációs szállítási és logisztikai menedzsmentmegoldások intelligensebbé, gyorsabbá, ügyfélközpontúbbá és fenntarthatóbbá teszik a globális ellátási láncokat. A mesterséges intelligencia, az intelligens szállítási rendszerek (ITS) és a robotizált folyamatautomatizálás (RPA), már mindennaposak a logisztikában. Az alábbiakban bemutatunk öt kulcsfontosságú tendenciát, amelyek 2019-ben a logisztikai innováció középpontjában állnak.

1. Együttműködő-átlátható ellátási lánc

Az átlátható ellátási lánc manapság hot topic a logisztikában. Azok a cégek, amelyek innovatív digitális megoldásokat használnak az ellátási lánc egészében történő hatékony működés (és együttműködés) érdekében, hatalmas üzleti előnyöket élvezhetnek: akár 35%-kal csökkenthetők a költségek; akár 50%-kal alacsonyabb lehet a szén-dioxid-lábnyom; fokozott előrejelzési pontosság (akár 25%); készletcsökkentés akár 20%-kal; az adminisztratív munkaerő akár 10 százalékkal történő csökkentése – plusz jobb szolgáltatási szint és vevői elégedettség.

2. Zöld logisztika

A fenntartható fejlődés egyre nagyobb fókuszt kap. Mivel a logisztikai szegmens egyes mérések szerint az összes szén-dioxid-kibocsátás 14 százalékáért felelős globálisan, a logisztikai vállalatok egyre inkább integrálják a fenntartható fejlődés szerinti működést. Az átalakítás pedig optimalizálást és így nagyobb nyereséget jelent. A szállítási és ellátási láncok környezeti terhelésének csökkentése érdekében az ipar mindinkább a zöld logisztika felé fordul. A fenntarthatóság beépítése az ellátási lánc menedzsmentjébe olyan előnyöket generál, mint további bevételi források, erősebb vállalati reputáció, alacsonyabb ellátásilánc-költség, megnövekedett termék- és folyamatinnováció, erősebb fogyasztói lojalitás.

Vonatszállítások száma az EU és Kína között
2011: 17
2017: 3673
Forrás: pwc.pl.

3. A globális és az eurázsiai kereskedelmi útvonalak átalakulása

Már ma is jól láthatóak a nemzetközi kereskedelemben bekövetkező változások, például a Kínából az EU-ba irányuló vonatok gyorsan növekvő számában. A Kína és az EU közötti fokozódó kereskedelem (mindkét irányban), a kereskedelmi útvonalak mentén történő új beruházások és a szárazföldi szállítás (alternatívának tekintve, mert gyorsabb, mint a tengeri teherfuvarozás és olcsóbb, mint a légi teherfuvarozás) valószínűleg átalakítja az eurázsiai nemzetközi logisztikát. Új kereskedelmi utak nyílnak, a meglévők bővülnek, mivel a feltörekvő gazdaságok jobban kapcsolódnak a globális gazdasághoz.

Szempontok, melyek miatt bekövetkeznek a változások a globális nemzetközi kereskedelemben:
– szabadkereskedelmi megállapodások létrehozása,
– a kereskedelmi háborúk és a kereskedelem rendeletek általi akadályozása,
– a közlekedési vállalkozások globalizációja,
– infrastruktúra fejlesztése (különösen vasúton és közúton, valamint a kínai kormány által támogatott öv- és közúti kezdeményezés révén).

A szállító- és logisztikai társaságok kétségtelenül profitálnak a vasút, autópálya, telekommunikáció és egyéb létesítmények, például a kialakulóban lévő kereskedelmi útvonalak mentén elhelyezkedő csomópontok korszerűsítéséből. A Kína és az EU közötti „új selyemút” folyosók várhatóan gyorsan növekednek az elkövetkező néhány évben. Az ilyen fejlemények csökkentik a szállítás költségeit, és lehetővé teszik új szolgáltatások létrehozását. Ezeket a beruházásokat és az új szolgáltatások létrehozásának lehetőségeit együttesen „új kereskedelmiútvonal-megoldásoknak” lehet nevezni.

Globális RPA (Robotics Process Automation – robotizált folyamatautomatizálás) 
>35% CAGR
2016–2021 között
Forrás: pwc.pl

4. Rugalmas logisztika

A rugalmas logisztika gyökeresen új koncepció, amely elsősorban a logisztikai képességek kibővítésére utal, valamint hogy a logisztikai művelet bármely helyzet igényeinek megfeleljen – gyakorlatilag fokozott reagálás a piaci igényekre. Az ellátási lánc integrációjának rugalmas felhőalapú megoldásai és a láthatóság segít a logisztikai társaságoknak a piaci ingadozásokhoz való alkalmazkodásban. A rugalmas logisztika lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy időben szállítsanak, miközben költségeiket alacsonyan tartják – a kereslet növekedése ellenére. Ez számos előnnyel jár, például: az ügyfélélmény fokozása; a valós idejű ellátási lánc láthatósága; az összes üzleti folyamat összekapcsolása; rugalmasság és méretezhetőség biztosítása. Az egyik alapja ennek a metódusnak a transportation managment system (TMS).

5. Digitális logisztika

A digitális logisztika nélkül nincs rugalmas logisztika. Egy iparágban, amelynek a hatékonyság a veleje, a jelen és a jövő a digitális ellátási hálózatokról kell, hogy szóljon. Annak érdekében, hogy digitálissá váljunk, kulcsfontosságú a megfelelő üzleti platform. Digitális átalakulás nem alakulhat ki összekapcsolhatóság nélkül. Azt már most lehet látni, hogy 2019-ben gyorsan növekszik a felhőalapú alkalmazások használata.

A digitális logisztika irányvonala 2019-ben és azt követően is folytatódni fog, és a következőket hozza magával: új termékek fejlesztése; több innováció; új bevételi források; dinamikusabb, biztonságos és interaktív ellátási lánc; jobb hozzáférés a valós idejű adatokhoz és információkhoz; jobb döntéshozatal; agilisabb és hatékonyabb folyamatok és műveletek; fokozott ellenőrzés, láthatóság és együttműködés; fokozott reagálás a piaci körülményekre (rugalmas logisztika); gyorsabb tervezés és végrehajtási képességek; csökkentett piacra dobási idő; jobb ügyfélszolgálat és magasabb vevői elégedettség.

(forrás: Store Insider magazin 2019/8)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél