hirdetés
hirdetés

Újracsomagolt elvárások

Minden eddigit felülmúló sikert aratott a közösségi és hagyományos médiában a műanyagmentes július kezdeményezés. A műanyagok visszaszorítását célzó mozgalomban egészen komoly tömegek vettek részt világszerte, köztük számos híresség is. A műanyagok problematikája világszerte nagy figyelmet kap, ami a jelek szerint idővel megváltoztathatja a fogyasztói szokásokat és ezzel az FMCG-szektor hangsúlyait is. Magyarországon mindenesetre egy piaci szereplőnek bejött a papírcsomagolásra váltás.

hirdetés

A műanyagmentességről szólt a július, a korábbiakhoz képest soha nem látott figyelmet kapott a környezetszennyező csomagolások kérdése a közbeszédben. „Nagyon jó, hogy van egy ilyen figyelemfelkeltő kampány a műanyagok visszaszorításának témájában, és az is látható, hogy hirtelen sokan kezdtek beszélni a témáról. Ez természetesen kedvező fejlemény” – mondta el lapunknak a GreenDependent Intézet projektmunkatársa. Mihály Edina hozzátette: a kampányra ráadásul a nagyobb üzletláncok és a kisebb boltok egyaránt reagálni próbáltak, próbálnak valamilyen formában.

Kezdetnek jó

Fontos lenne ugyanakkor, hogy a műanyagmentesség kérdése ne merüljön ki egy hónap próbálkozásaiban. „A sokak által ismert száraz november az alkoholmentességről szól, amelyet követően, december elsején általában koccintanak a résztvevők. A műanyagmentes júliusnak nem szabadna ilyennek lennie. Itt éppen az a lényeg, hogy ez alatt a hónap alatt kiderüljön: csökkenteni lehet a műanyag felhasználását, lehet élni úgy is, hogy kevesebb nejlont vagy egyéb műanyagot használunk” – fogalmazott Mihály Edina.

A szakértő ezért önmagában kevésnek, de jó kezdetnek, hatékony figyelemfelhívásnak tartja a kezdeményezést.
Ez már csak azért is szükséges lenne, mert a műanyagmentesség önmagában nem oldja meg a környezetszennyezés kérdését, ahhoz egy sor más lépés, például a háztartási energiafelhasználás mértéke és a fogyasztói szokások megváltoztatása kellene.

Mihály Edina azt is hozzátette: bízik abban, hogy a műanyagmentességre törekvés előbb-utóbb piacbefolyásoló tényező lesz Magyarországon is. Ehhez szerinte az kell, hogy a kisebb közösségekben, például munkahelyeken, iskolákban, baráti társaságokban beszéljenek erről a témáról. Erre mindenesetre nagyon jó eszköz a műanyagmentes július kezdeményezés.

Akinek sikerült

A közelmúltban, néhány hónapja a Nárcisz, a Crepto és a Szilvia márkákkal tért vissza a hazai papírkereskedelembe Bodrogai Ferenc és társasága, a Magyar Piszke Kft. A régi, jól ismert márkákaneveket az ágazat meghatározó személyiségének tartott Bodrogai vásárolta meg a nagy múltú Piszke Papírgyár felszámolása során.

Bodrogai Ferenc akkor elmondta: a higiéniai papír gyártása korszakváltás előtt áll: az alacsony áron kínált, rossz minőségű, környezetszennyező termékek helyett az egyre tudatosabb fogyasztók a jó ár-érték arányú fogyasztási cikkeket keresik.

Egyre nő az igény a környezeti szempontból fenntartható termékek iránt, és ez a fogyasztói elvárás a higiéniai papírok piacán is megjelenik.

A kiválóan időzített kampányban a fent említett papírtermékeket, vagyis WC-papírt, papírtörlőt nem műanyag, hanem papírcsomagolásban dobták piacra. A Dunapackkal együttműködésben készített papírdobozok újrahasznosított és újrahasznosítható alapanyagokból készülnek. A csomagolás tervezésénél ügyeltek arra is, hogy a dobozok egyneműek legyenek, ami megkönnyíti az újrahasznosítást.

Folyt. köv.

A siker nem is maradt el. A már júniusban, tehát a műanyagmentes július előtt elindult egyhetes kampány készletei három nap alatt elfogytak – tudtuk meg a cégtől. Érdeklődésünkre a vállalat közölte: a nagyobb kiszerelésű termék egy átlagos család nagyjából egyhavi szükségletét fedezi. Ezen nagyobb mennyiség megvásárlása sem tartotta vissza a fogyasztókat a vásárlástól, ezért fogyott el a készlet olyan hamar. Mindez azt bizonyítja, hogy a tudatos fogyasztók tudatosan követik is a környezetbarát elveiket a vásárláskor.
A cég leszögezte: a termékek csomagolása nem csupán a műanyagmentes július idejére szól, természetesen a papírcsomagolás használata folytatódik, sőt, újabb termékekre, kisebb kiszerelésekre is ki szeretnék azt terjeszteni.

Jó példák tehát már vannak. Az élelmiszerek esetében azonban keményebb dió lenne a papírcsomagolás megvalósítása. A minőségmegőrzési idő garantálása, a termékek kiszáradásának megelőzése jelenleg lényegesen egyszerűbb, mint az alternatív csomagolóanyagok használata esetén, és nem egy esetben a higiéniai előírások is megkövetelik ezt. Mindenesetre mind a fogyasztók preferenciái, mind pedig a szabályozói hajlandóság abba az irányba mutat, hogy a műanyag csomagolások lassú háttérbe szorulására lehet számítani több területen – akár az élelmiszerek piacán is.

Az EU már lépett

Idén év elején jóváhagyta az Európai Parlament a műanyag hulladék mennyiségének visszaszorítását célzó szigorúbb szabályokat, amelyek értelmében 2021-tól betiltják azon egyszer használatos műanyag termékek árusítását, amelyek könnyen és olcsón helyettesíthetőek.

A döntés értelmében száműzik többek között a műanyag fülpiszkálókat, evőeszközöket, tányérokat, szívószálakat, italkeverőket és léggömbpálcikákat, oxidatív úton lebomló műanyagokat, ételtartókat, expandált polisztirolból készült poharakat, és ezeket kizárólag fenntartható anyagokból lehet majd készíteni.
Azon termékeknél, amelyeknél még nem állnak rendelkezésre megfelelő alternatívák, a hangsúly elsősorban a használat korlátozásán lesz a tagállami intézkedések, a gyártókra vonatkozó követelmények, valamint a hulladékgazdálkodási előírások révén.

Molnár Barna
a szerző cikkei

(forrás: Store Insider magazin 2019/6-7)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél