hirdetés
hirdetés
hirdetés
2020. szeptember. 23., szerda - Tekla.
hirdetés

Másképp vásárolunk – ez az új normális

Miért vennénk mindenből újat? Miért vennénk meg valamit, amit nem használunk mindennap? Hogyan lehet a vásárlással pénzt is keresni? A napi szinten felmerülő kérdésekkel Európában elértük a tudatosság azon szintjét, ahol már a fogyasztói társadalom alapdefinícióját érintő kérdéseket feszegetünk. A Cetelem Körkép 2020 című, 15 európai uniós országot érintő kutatása és a Magyar Cetelem Bank saját ügyfélkörében végzett hazai felmérése arra kereste a választ, hogy mi mindenről lennénk hajlandóak lemondani a környezet védelme, saját magunk és a közösség érdekében, mi lesz a vírust követő új normális, és hogyan fogunk a jövőben „másképp” fogyasztani.

hirdetés

A vírus átformálta mindazt, amit magunkról, a világról és a kettő viszonyáról gondolunk. Ráirányította a figyelmet arra, hogy felelősek vagyunk a saját sorsunkért, cselekedeteink nem maradnak következmények nélkül, és ez a vásárlási szokásainkon is nyomot hagyott. A korlátozások időszaka alatt megtanultuk, hogyan fogjuk vissza a kiadásainkat, és a legtöbben az élet újraindulása után sem terveznek visszaállni a korábbi, magasabb fogyasztási szintjükre. – derült ki a Cetelem Bank saját ügyfélkörében végzett júniusi felméréséből, mely tovább árnyalta a Cetelem Körkép nemzetközi eredményeit.

A kevesebb több

A bank tíz ügyfeléből nyolc mondja magát tudatos vásárlónak, és minden második ügyfél állítja, hogy a vírushelyzet hatására sokkal jobban átgondolja, hogy mire költi el forintjait, tudatosabban és felelősebben hoz döntést kiadásairól. Bár állításuk szerint a felelős vásárlás önmagában nem tesz boldogabbá, védjük általa a környezetet, spórolhatunk és elégedettséggel tölt el. A felelős vásárlás olyannyira belső motivációnk, hogy az európai mezőnyben csak a portugálok vallják jobban magukénak a témát.

- A fogyasztói szokások átalakulása egyértelműen kiolvasható tendencia, de mi arra is kíváncsiak voltunk, vajon mit jelent ügyfeleinknek a tudatos, felelős vásárlás fogalma. Nagy öröm számunkra, hogy ügyfeleink a felesleges vásárlások kerülését jelölték meg a tudatos vásárlás legfőbb ismérveként, hiszen erre felelős hitelezőként a Cetelem Bank is minden alkalommal felhívja ügyfelei figyelmét. – fűzte hozzá Szabó Péter, a Magyar Cetelem Bank elnök-vezérigazgatója.

De mi az, amiről hajlandóak lennénk lemondani? A Cetelem Bank ügyfelei a korlátozások feloldása után is lemondanának a luxus kiadásokról, és az olyan szórakozási lehetőségekről mint a koncertek, a fesztiválok, az étterem vagy a mozi. A Körkép adatai szerint mi magyarok szenvedélyesen kerüljük az időpocsékolást, a 15 európai ország közül mi figyelünk oda leginkább arra, hogy minél kevesebbet vesztegessünk el a nap 24 órájából. Az időigényes személyes kapcsolattartáshoz mégis sokan ragaszkodnak hivatalos ügyek esetén is, a Cetelem Bank kutatásban megkérdezett ügyfelei ugyanolyan mértékben lennének hajlandóak lemondani a színházi élményekről mint a személyes ügyintézés lehetőségéről.

A vásárlások csökkentésén túl az európaiak sokkal többre is vállalkoznának a fenntartható fogyasztás érdekében. A változás a legszemélyesebb döntéseinket is érinti, a Körkép adatai szerint minden második európai lakos lemondana a hosszú utazásokról, a húsfogyasztásról, de még azt is elfogadná, hogy kevesebb gyermeket vállaljon vagy ne tartson háziállatot. A netezéshez viszont ragaszkodunk, a világhálón csak a megkérdezettek alig több mint harmada lenne hajlandó kevesebb időt eltölteni.

Fogyasztás másként

Olyan új fogyasztási korszakba lépünk, amelyben az üzleteknek és a márkáknak is jelentős kihívással kell szembenézniük. Az aktivista fogyasztó elszántan szeretné megmutatni, hogy az ő generációja az első, aki tudomásul vette a mindig többért folytatott állandó verseny korlátait és veszélyeit. Belátta, hogy a felhalmozás helyett a megvásárolt eszközöket forgatni kell, hogy mindenki hasznot húzhasson belőle. Így olyan új fogyasztási formák látnak napvilágot, melyeket a másként fogyasztás motivációja hoz létre.

A Cetelem Bank minden második megkérdezett ügyfele tervezi, hogy a jövőben tovább használja majd megvásárolt eszközeit mielőtt újat keresne azokból, és tíz ügyfélből három akkor is így tenne, ha ennek javítás lenne az ára. A jövő sikeres kereskedője az lesz, aki segíti vevőit abban, hogy meggondoltan vásároljanak, és gondoskodik a termékek élettartamának meghosszabbításáról. Eljött azon márkák ideje, akik vevőiket arra inspirálják, hogy minél ritkábban vásároljanak. Gyártók, akik a beépített avulás helyett segítenek megőrizni termékeik eredeti állagát, közösségi műhelyek, ahol a kidobás helyett bárki feljavíthatja megkopott használati tárgyait. Bár a bank felmérése szerint mindössze a válaszadók 3%-a tervezi megosztani a jövőben saját eszközeit, világszerte terjednek az újabbnál újabb közösségi megosztáson alapuló rendszerek, például az autókölcsönzés Airbnb-je, ahol bérbeadással kereshet pénzt az az autótulajdonos, aki megosztja autóját másokkal, amikor épp nincs rá szüksége.

Úgy tűnik, vége az eufórikus, társadalmi státuszt jelképező, gondtalan fogyasztás aranykorának. De a tudatos, felelős gondolkodás új, magasabb szintje túlmutat a fogyasztás dimenzióján. A Cetelem Bank ügyfelei a vírus pozitív hozadékaként értékelték azt is, hogy a korlátozások ideje alatt megtanulták jól használni az innovatív digitális megoldásokat, és több időt, figyelmet fordíthattak a családra és saját magukra.

Módszertan

A Cetelem Körkép egy 17 európai uniós országot érintő reprezentatív piackutatás, amelynek célja, hogy évente áttekintést adjon az európai fogyasztók általános közérzetéről és a fogyasztási szokások változásáról. Franciaországban már több mint 30 éve, Magyarországon 2006 óta publikálják. A 2020-as kiadás fókuszában az aktivista fogyasztó megjelenése áll – a felmérés azt vizsgálta, hogyan alakulnak át fogyasztási szokásaink, és mik a legfőbb mögöttes indokok, motivációk.

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a HRPWR.HU ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 4.0 online szakmai konferencia szeptember 24-én.

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

SAVE THE DATE - 2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Célunk, hogy megtaláljuk a hazai legszebb és legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásokat. Normál nevezési határidő: 10.30. Meghosszabbított nevezési határidő: 11.06.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Idén a Nagy Kreatív Hét teljesen biztonságosan, online stream formájában érkezik, ráadásul stúdióminőségben! Érdekli? Akkor ne hagyja ki! Jelentkezzen!