hirdetés
hirdetés
hirdetés
2020. október. 20., kedd - Vendel.
hirdetés

Történelmi csúcson az élelmiszerárak

Májushoz képest 1 százalékos; míg a tavalyi évet nézve jóval nagyobb, 5,5%-os emelkedést tapasztalhatunk a Privátbankár elemzése szerint. Az alma, a sertéshús, és a zöldség áremelkedése vezeti a mezőnyt, olcsóbb pedig csak 1-2 termék lett. A szakértők szerint a drágulás várható volt, de azt, hogy csökkenésre mikor számíthatunk, egyelőre nem tudni.

hirdetés

A Privátbankár 13 éve készíti el Árkosár névre keresztelt elemzését, melyben 30 élelmiszer árát vizsgálják havi rendszerességgel három kiválasztott hazai hipermarket polcain – árulta el az ATV Start című műsorában a portál főszerkesztője Gáspár András. A begyűjtött adatokból pedig átlagot számolnak, nemcsak az egyes termékcsoportokra, de a teljes kosárra nézve is.

Az árak aktuális állásáról elmondta: májusról júniusra 1 százalékos, míg tavaly júniushoz képest 5,5%-os drágulást tapasztaltak, ami az jelenti, hogy jelenleg több mint 1200-1300 forinttal drágább egy átlagos nagybevásárlás, mint tavaly ilyenkor. Bár tapasztaltak némi emelkedést az egyes áruházláncok közötti árkülönbségben, de összességében elmondható, hogy a mezőny továbbra is nagyon együtt mozog.

Aktuálisan nagyjából 3 százalék fölött áll az eltérés, ami körülbelül 600 forint különbséget jelent a legdrágább és a legolcsóbb beszerzési hely között. Hozzátette: a kismértékű különbség a kutatásuk módszertanára nézve is pozitív visszajelzés, hiszen nincsenek nagy kiugrások, így valóban képesek stabil, egységes és általános árszínvonal-változást előre jelezni. A felmérésnek ugyanis ez lenne az elsődleges célja – tette hozzá.

Mint az a kutatásukból is kiderült, legnagyobb mértékben az alma drágult: nagyjából 95%-os áremelkedést mértek. Ennek okáról Gáspár elmondta: a gyümölcs árának alakulását leginkább az időjárás és a termés minősége befolyásolja, az előző évi termés minőségéből pedig már előre meg lehetett jósolni a drágulást. Hozzátette: az emelkedésre mindezek mellett természetesen további munkaerőpiaci tényezők is hatással vannak.

A gyümölcs mellett a zöldség árára is növekvő árszínvonal a jellemző. Hiába tapasztalható az előző hónaphoz képest némi csökkenés, éves viszonylatban továbbra is emelkedés a jellemző – mutatott rá Gáspár. A havi csökkenés oka leginkább az idényzöldségek hazai beérésének köszönhető.

A sertéspestis és a munkaerőpiaci körülmények miatt jelentős növekedést mértek továbbá a húsárak területén is, ami elsősorban a sertéshúst és az ebből készült feldolgozott termékeket érinti. A párizsi esetében például jelentős, 30%-fölötti emelkedés tapasztalható most már hónapok óta.

Arról, hogy mi az, aminek az ára mégis csökkent, Gáspár nem tudott különösebben hosszú listát összeállítani. Csupán a burgonya kapcsán tapasztalnak – immár második hónapja – mérséklődést, valamint egyes üdítőket (például a narancslé) lehet még a korábbinál olcsóbban beszerezni.

Egyes szezonális gyümölcsökről, így például a dinnyéről egyelőre még kevés adatuk van. Magyar dinnyét is csak egy helyen találtak, mindenhol máshol Olasz- illetve Görögországból származó gyümölcsöt kínáltak. Eddig nagyjából 200 forint körüli kilónkénti árat tapasztaltak, de mivel a dinnyeszezon majd csak ezután fog igazán felpörögni, akkor derül majd ki, hogy az elmúlt évek 100 forint körüli minimumárát sikerül-e megközelíteni.

A KSH-kutatásokkal kapcsolatban elmondta: a Privátbankár módszertana sokkal egyszerűbb, így egy hónappal előbbre mutató, de az irányok mindkét esetben egybevágnak. Kisebb eltérések csupán abból adódhatnak, hogy a Privátbankár csupán hipermarketeket vizsgál, míg a KSH a teljes piacot.

A KSH adatai szerint az év első 6 hónapjában tavalyhoz képest 3,4%-kal nőttek a fogyasztói árak, és az egyre gyorsuló éves infláció is 2,9%-ra emelkedett. Ezek kapcsán Gáspár megemlítette, hogy a benzin még mindig bő 10-11%-kal olcsóbb a tavalyi év azonos időszakához képest. Ugyanakkor szerinte számolnunk kell további emelkedéssel.

A KSH szerinti 7,8%-os élelmiszerár emelkedéséről úgy Gáspár vélekedett, az alacsonyabb jövedelműeket, és a nyugdíjasokat kifejezetten rosszul érinti. Az utóbbi réteget ráadásul a teljes társadalmat érintőnél jóval magasabb, 3,6%-os infláció sújtja.
Gáspár kérdésre elmondta: a kormány 2,8%-os előrejelzésével ellentétbe, az Magyar Nemzeti Bankhoz hasonlóan a Privátbankár is 3% fölé teszi az egész évre várható infláció mértékét. Ha ez bekövetkezne, az egyetlen jó hír a rossz hírben az lehetne – fogalmazott –, hogy ebben az esetben a nyugdíjkiegészítés elérhetné az 1%-ot.

(forrás: atv.hu)
hirdetés

Címkék

hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Célunk, hogy megtaláljuk a hazai legszebb és legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásokat. Normál nevezési határidő: 10.30. Meghosszabbított nevezési határidő: 11.06.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!