hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. január. 20., szerda - Fábián, Sebestyén.
hirdetés

Veszélyes árverseny a fuvarozásban

Már tavaly év végén tapasztalható volt az a tendencia, hogy az olcsóbb áron fuvarozó, sokszor szabálytalanságok sorát vállaló román kamionosok kiszorítják a hazai cégeket a magyar piacról. Az árverseny azonban a koronavírus-járvány időszakában még inkább kiéleződött. A NiT Hungary adatai szerint az összes magyar fuvarmennyiség 25-30 százalékát viszik el a román cégek, megrendelőik pedig zömmel multinacionális vállalatok, akik így a magyar fuvarozó vállalkozásokat a létüket is veszélyeztető árversenybe kényszerítik.

hirdetés

A magyarországi útdíjstatisztika szerint a kamionos útdíjhasználat 51 százalékban külföldiekhez köthető, melynek több mint 20 százalékát, legnagyobb részarányát a román kamionosok teszik ki, nem véletlenül. Míg ponyvás szállítás esetén a magyar fuvarozók 0,85-0,9 euró/km-es díjjal számolnak, a román cégek ennél olcsóbban, vélhetően 0,5-0,75 euró/km-es díjon viszik el a hazai fuvarokat.

„A külföldi és a hazai szolgáltatók költségelemeiben mindeddig nem lehetett kimutatni olyan markáns különbséget, ami ekkora eltérést eredményezhet a fuvardíjakban. Feltételezhetően olyan szabálytalanságok sora áll a háttérben, melyekkel a román vállalkozások nem akadnak fent a hatósági ellenőrzésen. Fuvarozóik például figyelmen kívül hagyhatják a kitereléses mérleg állomásokat, túlsúllyal közlekedve versenyelőnyt élveznek, jövedékiadó-mentes üzemanyagot használhatnak, elkerülik az útdíjat, de felmerülnek foglalkoztatási szabálytalanságok, a vezetési- és pihenőidő szabályok megsértése és a menetíró készülékek manipulációja is. Az olykor a létükért küzdő magyar vállalkozásokat ezzel olyan árversenybe kényszerítik, hogy azok sokszor önköltségi ár alatt kénytelenek elvinni a fuvarokat. Olyan hírek is érkeztek hozzánk, hogy 850-900 eurós fuvarokat akár 500 euróért is elvállalnak a magyar cégek, hogy megmaradjanak a megrendeléseik. Ám a nyomott árak miatt sok vállalkozás adósságspirálba kerülhet, mely hosszú távon a létüket veszélyezteti” - emeli ki Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára.

"Aki teheti, magyar fuvarozó céget válasszon"

A román fuvarozókat jellemzően multinacionális cégek és szállítmányozási vállalatok választják annak ellenére, hogy a koronavírus-járvány hatását mérséklendő az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a meghatározói logisztikai-szállítmányozási szövetségek támogatásával korábban ajánlást tett közzé: a hazai közúti közlekedési szektorra nehezedő rendkívüli kihívásokra tekintettel – értve ez alatt az európai uniós mobilitási jogszabálycsomag várható közeli elfogadását is – különösen fontos, hogy aki teheti, magyar fuvarozó céget válasszon az áruja szállíttatásához.

A NiT Hungary tagvállalataitól érkező visszajelzések alapján azonban nem tapasztalható változás, sok cég még mindig a román, lengyel, bolgár, litván fuvarozókat választja a magyarokkal szemben. Az érdekvédelmi szervezetek már többször felhívták a magyar döntéshozók figyelmét a problémára, ugyanis véleményük szerint a magyar hatóságok állandó és következetes ellenőrzései valamit az elektronikus fuvarlevél bevezetése javíthatnának a helyzeten.

Piacvédelmi konzultáció

A megoldás pedig nem várhat soká, hiszen hosszútávon a magyar költségvetésben is jelentkeznek az elveszett fuvarok, az ellátórendszerre pedig további terhet róhat a kilátástalan helyzetbe került vállalkozások megsegítése. Éppen ezért kezdeményezett július 9-ére egy soron kívüli piacvédelmi konzultációt a NiT Hungary az érintett szakhatóságok, így a kormányhivatalokat irányító Miniszterelnökség, az ITM, az ORFK, a NAV, a NÚSZ Zrt. és a Magyar Közút bevonásával, melynek célja a problémakör, illetve az ellenőrzési- és szankciórendszerek közös áttekintése, és az ellenőrzési tevékenység intenzitásának és hatékonyságának fokozása, akár a jogszabályi rendelkezések esetleges alakításával is.

(forrás: Store Insider)
hirdetés

Címkék

hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Január végén ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol első kézből ismerkedhettek meg a 2020-as év kiemelkedő PR-kampányaival.

Február 4-én bemutatkoznak a HRKOMM Award 2020 nyertes pályázatai! Stay tuned! A programot folyamatosan frissítjük!

Milyen régi, új és régiúj, azaz a változásokkal együtt frissülő szolgáltatásokat tudnak nyújtani 2021-ben a HR-szolgáltatók? Február 16-án megtudhatjátok az év első szakmai rapid találkozóján!

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! Féléves képzés péntekenként: 10 oktatási nap + 9 konzultációs alkalom! 2021. februártól júliusig!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!