hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. április. 13., kedd - Ida.
hirdetés

Az "ötvenek"

50 magyar céges sikersztori

A kiválasztott cégek többsége, szám szerint 13 a gyártásban tevékenykedik, míg 11 a kereskedelemben, 8 az élelmiszeriparban, 6 az IT szektorban, 4 pedig az egészségiparban működik.

hirdetés

Újabb 50 sikeres és dinamikusan növekvő magyar vállalattal bővült az immár ötödik alkalommal megjelenő BÉT50 kiadványsorozat. A vállalatok kiválasztásában, felkeresésében és a BÉT50 2020 kiadvány összeállításában tanácsadóként a Deloitte nyújtott szakmai támogatást a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részére.

Közös pont a bizakodó hozzáállás

A kiadványban bemutatott 50 vállalat 970,4 milliárd forint árbevételt és 78,7 milliárd forint kamatfizetés, adózás és értékcsökkenési leírás előtti üzemi eredményt (EBITDA) ért el az utolsó lezárt üzleti évben. Az ötvenek a 2018 és 2019 közötti időszakban átlagosan 9,6 százalékkal tudták növelni árbevételüket és 13,7 százalékkal a kamatfizetés, adózás és értékcsökkenési leírás előtti üzemi eredményüket.

A koronavírus okozta gazdasági helyzet természetesen a kiadványban szereplő cégeket is érintette. A nehézségekre iparágtól függően eltérően reagáltak, bizonyos cégek belföldön erősítették a pozíciójukat, míg mások jelentős szervezeti átalakításokat hajtottak végre vagy új termékkel jelentek meg a piacon. Közös viszont az ötven társaságban, hogy a jövőt illetően bizakodóak, szerintük a gazdaság visszaesése csak átmeneti lesz.

Az ötvenek számmisztikái

„A magyar vállalatok az elmúlt 30 évben lendületesen fejlődtek, számos versenyképes hazai társasággal bővült a piac. A Deloitte számára mindig is kiemelten fontos volt ezen társaságok támogatása. Évek óta segítjük számos cég munkáját egy e célra specializálódott külön csapattal, a Deloitte Private-tal. A BÉT50 kiadványban bemutatott vállalkozások sikertörténetei bizonyítják, hogy a magyar vállalkozások továbbra is dinamikusan építkeznek. Ha így folytatják, a jövőben számukra reális opció lehet akár a tőzsdei megmérettetés, akár a nemzetközi piacok meghódítása is” – hangsúlyozta Bíró Balázs, a Deloitte pénzügyi tanácsadási üzletágának, kelet-közép-európai vezető partnere.

A kiválasztott cégek többsége, szám szerint 13 a gyártásban tevékenykedik, míg 11 a kereskedelemben, 8 az élelmiszeriparban, 6 az IT szektorban, 4 pedig az egészségiparban működik. Az ötvenek közel 17 ezer munkavállaló megélhetését biztosítják, földrajzi elhelyezkedésüket tekintve pedig 31 cég a fővárosban vagy Pest megyében tevékenykedik, míg a fennmaradó 18 megyéből 11 büszkélkedhetett 2020-ban BÉT50-es vállalkozással. A második legtöbb céget (4-4 vállalkozást) holtversenyben Bács-Kiskun és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyék adták.

Visszaszorulóban a Baby Boom generáció

Érdemes egy pillantást vetni a társaságok tulajdonosi és vezetői körének korösszetételére is. Mind a tulajdonosok, mind a cégjegyzésre jogosultak között az X generáció (az 1960 és 1979 között születettek) a legmeghatározóbb, a cégjegyzésre jogosultak 60 százaléka tartozik ide.

Az idősebb Baby Boom generáció (1940-1959) visszaszorulóban van, arányuk 19 százalék. Helyüket az Y-generáció (1980-1995) veszi át, melynek tagjai 22 százalékban képviseltetik magukat a cégjegyzésre jogosultak között. A tulajdonosok korát vizsgálva azonos arányban vannak jelen az X generáció (42 százalék) és a Baby Boom generáció tagjai (41 százalék), miközben csak minden hatodik tulajdonos az Y generáció tagja.

A siker kihívásai

„A BÉT50 2020 kiadványban szereplő tulajdonosok és cégvezetők életkori adatait elemezve megállapítható, hogy a generációváltás a sikeres vállalkozásoknál is megkezdődött. A fiatalok cégvezetőként már sok helyen aktívak, tulajdonosként való megjelenésükre azonban még pár évet várni kell. Nagy kérdés, mi történik, ha cégen belülről nem sikerül kinevelni az utánpótlást? Ilyenkor lehetséges alternatíva lehet külső menedzsment bevonása, erre azonban ma még kevés sikeres példa akad Magyarországon.

Jóval többen döntenek úgy, hogy részlegesen vagy teljesen eladják az általuk felépített vállalkozást. Bármelyik utat is választja egy cégalapító, tervei sikeres megvalósításához alapos tervezés és speciális szakértelem szükségeltetik, különben a fáradtságos munkával, hosszú évek alatt elért siker könnyen elenyészhet” – világított rá a tartósan sikeres cégműködés egyik aktuális kihívására Kóka Gábor, a Deloitte Private kelet-közép-európai vezető partnere.

(forrás: Store Insider)
hirdetés

Címkék

hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! Apex Toplistás pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2021. április 16.

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!