hirdetés
hirdetés
hirdetés
2020. november. 24., kedd - Emma.
hirdetés

Csomagolóipar, vállalati stratégia

"Az üzletben nagyon jól kiegészítjük egymást"

Viszonylag kevés olyan cég van Magyarországon, amely az elmúlt hónapok zűrzavarából pozitív eredményeket tudott kihozni. Az STI Petőfi Nyomda közéjük tartozik. Igaz, csomagolóanyag-gyártóként kedvezett számukra az egyes piacokon extrém módon megnövekedett piaci kereslet, de a két vezetővel, Fábián Endrével, az STI Petőfi nyomda ügyvezetőjével és Kolozsvári Györggyel, a vállalat kereskedelmi és marketing igazgatójával történt beszélgetésből kiderül, a cég idei jelentős forgalomnövekedése sokkal inkább köszönhető egy tudatos, szisztematikus építkezésnek, mint a szerencsének.

hirdetés

A COVID megjelenésekor az STI-t, csomagoló¬anyag-gyártó cégként hogyan érintette az egyes termékkategóriákban tapasztalható robbanássze¬rű volumennövekedési igény? Hogyan tudtak lépést tartani a kiszámíthatatlan piaci helyzettel?

Kolozsvári György (K.Gy.): Még mielőtt válaszolnék a kérdésre, fontos tisztázni, hogyan is zajlik köztünk a munka¬megosztás Endrével. Ügyvezetőként ő végzi a cégvezetéshez kapcsolódó operatív munkákat, ő felel a termelésért, elsősorban a kiszolgáló területekért, minőségbiztosításért, pénzügyi és logisztikai folyamatokért. Magunk között úgy is szoktuk viccesen mondani, hogy ő a házon belüli „arca” a cégnek, én pedig a „külsős arca”, mivel hozzám tartozik az értékesítés, árképzés, a munkák előkészítése, a jogi területek, fejlesztés, a marketing és kommunikáció. A kérdésre visszatérve, hogy hogyan is hatott ránk a CO¬VID megjelenése? Erősebbek lettünk, növekedtünk. Sokat segített ebben, hogy nagyon összetett és sokrétű a portfóliónk. Évek óta, nagyon tudatos munkával szélesítjük, bővítjük különböző piacokon a partnerkörünket. A gyógyszeripartól az élelmiszeriparig számtalan piacról vannak megrendeléseink. Ez utóbbi esetében külön ügyeltünk arra, hogy minél többféle élelmiszeripari ágazatból legyenek partnereink, így tudtuk kompenzálni a különböző piaci igények drasztikus hullámzását, és ballanszban tartani a működésünket.

Termelési oldalról milyen feladatokat rótt ez a cégre?

Fábián Endre (F. E.): Ahogy Gyuri is említette, az elmúlt években a portfóliót tudatosan alakítgattuk, és ehhez mér¬ten terveztük a fejlesztéseinket is. Az elmúlt 5-6 évben évről évre 5-10 százalékot növekedtünk. Ahhoz, hogy a bővülő partnerkört ki tudjuk szolgálni, tisztességes profitot tudjunk termelni, kell a volumenhatás, a hatékonyság növelése is. Ez biztosítja hosszú távon a biztonságos működést. Ilyen extrém helyzetre természetesen mi sem számítottunk, de a lényeg, hogy kialakítottunk egy olyan kapacitást, ami képes a csúcsokat lekezelni. Az volt a szerencsénk, hogy éppen tavaly fejeztük be az üzem kapacitásbővítését. Lényegében így tudtuk a tavasszal fellépő nagyobb megrendeléseket teljesíteni.

A bővüléssel jelenleg most mekkora lett a kapacitásuk?

F.E.: A tavaly elvégzett fejlesztéseknek köszönhetően jelenleg évi 2 milliárd darab hajtogatott karton, illetve hullámkarton doboz és 1,8 milliárd darab öntapadó címke gyártására vagyunk alkalmasak. Ez évente mintegy 45 ezer tonna alapanyag felhasználását igényli. A mi iparágunkban ez viszonylag nagy szám, volumen tekintetében ezzel Közép-Kelet Európában mi vagyunk a legnagyobb dobozgyártó cég.

Hogyan ítélik meg a jelenlegi piaci pozíciójukat? Milyen forgalomra számítanak az idén?

K.Gy.: Mi alapvetően a papíralapú csomagolóanyag-gyártásban vagyunk érdekeltek, karton alapú dobozok gyártásával és öntapadós címkékkel foglalkozunk. A két üzletág közül az öntapadós címkék relatív kicsi szegmenst jelentenek a portfólióban, közelítőleg 12 százalékot hoznak a teljes forgalomból. Ha a volumenjét nézem, akkor azonban hazánkban nekünk van a legnagyobb ilyen típusú címkét gyártó részlegünk. A dobozok tekintetében már egy kicsit bonyolultabb meghatározni a piaci pozíciónkat az iparág komplexitása miatt, hiszen a versenytársak közül is ki ilyen, ki olyan portfólióval van jelen, amiben a másik nem. Azt azért elmondhatjuk, hogy az idén várható 27-28 milliárd forintnyi árbevételt figyelembe véve piacvezetők vagyunk a saját iparágunkban.

Ha már a nehézségeket említette, a megrendelések robbanásszerű növekedése nem okozott nehézséget az alapanyag-ellátásban?

F. E.: Nálunk a nehézségek már év elején elkezdődtek, ugyanis Finnországban volt egy sztrájk. Mi onnan szerezzük be az alapanyag készletünk legnagyobb hányadát. Így már az év elejétől elkezdtük a készletek felhalmozást, új alternatív anyagok bevezetését. Amikor a COVID elindult, az egyik első intézkedésünk az volt, hogy felmértük a top 20 vevőnk anyagigényét, a raktárkészletet, és ahhoz képest kezdtünk el készletezni.
Létrehoztunk egy operatív teamet, amely döntéseket hozott a vállalat és a dolgozók védelme érdekében. Többek között ebben a kérdésben is így döntöttünk. Most újra készülünk, és növeljük az anyagbeszerzéseket, hiszen nem tudhatjuk hogyan alakul a helyzet még az év végéig.

Hányan dolgoznak önöknél, és milyen intézkedésekkel óvták az ő biztonságukat?

F.E.: Jelenleg 740 a dolgozói létszámunk. A termelésben kicsit több, mint. 500-an dolgoznak, a többiek fehér gallérosok valamint kiszolgáló tevékenységeket végeznek, mert igyekszünk minden, a működésünket biztosító munkafolyamatot házon belül megoldani, lényegében az outsorce-ot lecseréltük insource-ra. Kecskeméten egyébként igen nehéz munkaerőt találni, korábban nálunk is nagy volt a fluktuáció, hiszen az autógyárak és egyéb itt induló vállalkozások miatt az elmúlt évtizedben összesen mintegy 15 ezer új munkahely teremtődött a városban. A COVID idején a központilag elrendelt/ajánlott óvintézkedéseken felül például C-vitamint és egyéb immunerősítőket kaptak a munkába érkező kollégák. Ezen felül külön buszjáratot indítottunk a városban, hogy az ittenieknek ne kelljen tömegközlekedéssel járniuk. A környékbeli településen lakó dolgozóinkat egyébként eddig is különbusszal szállítottuk a munkába.

Említette, hogy korábban nagy volt önöknél a fluktuáció. Hogyan sikerült megfékezni ezt a folyamatot?

F.E.: Amikor Kecskeméten növekedni kezdett a munkaerőhiány, elkezdtük tudatosan keresni az okokat. Bevezettük a Wellbeing programot, vagyis azt igyekszünk kideríteni, mitől jó egy munkahely a dolgozóink számára, vagyis a dolgozói jóllét ismérveit kutatjuk. Felvettünk egy szervezetfejlesztő kolléganőt, aki folyamatosan kapcsolatban van a dolgozókkal, kutatja az igényeiket, úgynevezett „maradási” és „kilépési” interjúkat készít, összegyűjti az okokat, csoportosítja a tapasztalatait, amelyeket a vezetőkkel megvitatunk, akciótervet készítünk, és igyekszünk orvosolni azokat. Sokat foglalkoztatta az embereket például az eltérő juttatások kérdése, tavaly ezt a problémát is sikerült megnyugtatóan rendezni. Az ilyen és hasonló intézkedéssel mára 10 százalék körülire sikerült visszaszorítani a fluktuációt.

K.Gy.: A mi területünkön is minden évben tartunk teljesítményértékelő beszélgetéseket. Azt gondolná az ember, hogy ez egy „nem szeretem dolog”, de én azt látom rajtuk, hogy szívesen veszik, ha az ügyes bajos dolgaik mellett elmondhatják a véleményüket a vállalatról, beszélhetnek a terveikről, a karrier lehetőségeikről. Meggyőződésem, hogy ezek a beszélgetések nagyban hozzájárulnak a hatékony és kreatív munkavégzéshez.
Önök fogyasztói csomagolóanyagokat gyártanak. Manapság egyre másra olvasható, hogy a vállalatok a fenntarthatóság jegyében milyen vállalásokat tesznek a csomagolóanyagok mennyiségének csökkentése érdekében.

Hogyan befolyásolja ez a trend a termékfejlesztéseket?

F.E.: Mi szerencsésebb helyzetben vagyunk, mint a „műanyagosok”, mert a papír lebomlik, ezért hosszú távon kiváltottuk már a műanyag betéteket a csomagolóanyagainkból. Arra törekszünk ilyenkor a fejlesztőkkel, hogy az íven amúgy is rendelkezésre álló hulladékanyagra próbáljuk meg a hajtogatási kombinációkat beszerkeszteni úgy, hogy az amúgy is kidobásra ítélt papírhulladék részből legyen egy olyan betét, amit a vevő később a műanyagtárca helyett tud használni

Ahogy elhallgatom önöket, nagyon jól kiegészítve irányítják a vállalatot. Szoktak vitatkozni?

F.E.: Szoktunk, de nem vérre megy. Mindegyikünk meggyőzhető észérvekkel. Személy szerint mindig büszke voltam arra, hogy ha hibázok, akkor azt belátom. Az elmúlt évtizedekben igyekeztem tudatosan fejleszteni a céget. Negyven éve vagyok ennél a vállalatnál, 22 éve ügyvezetőként, ez az első munkahelyem. Gyurit 15 éve én hívtam ide értékesítési vezetőnek, tehát volt időnk összeszokni. Idén nagyon hátra dőltem, mert mostanra sok minden beért, amit elterveztünk. A tavalyi fejlesztések, a szervezeti átalakítások meghozták a gyümölcsüket. Nagyon jó a csapat, és a fejlesztéseink révén úgy tűnik, a növekedésünk is biztosított.

Fábián Endre és Kolozsvári György - Fotó: Gyurkovics Anna
Fábián Endre és Kolozsvári György - Fotó: Gyurkovics Anna

K.Gy.: Csak megerősíteni tudom az elhangzottakat. Amikor 27 évesen idejöttem és értékesítési igazgató lettem, nagy segítség volt számomra Endre sokrétű szakmai tapasztalata. Nagyon jól kiegészítjük egymást; én impulzívabb vagyok, vehemensebben képviselem az álláspontomat. Endre pedig a nyugalmával adja a stabilitást és a realitást. Irigylésre méltóan flexibilisen áll a dolgokhoz, és nyitott az új ötletekre. A kemény munka és folyamatos fejlesztések mellett ettől tud igazán jól működni a dolgok, és ez nagyban hozzájárul a sikereinkhez is.

 

Ács Dóra
a szerző cikkei

(forrás: Store Insider szaklap 2020/9.)
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Meghosszabbított nevezési határidő: 2020. november 27.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

A HR és a vezetés szerves része, hogy értsük a munkavállalóban végbemenő folyamatokat. Webináriumunkon azok a szolgáltatók mutatják be gyakorlati megoldásaikat, akik egy szervezet emberi működésével kapcsolatos kérdésekre adnak válaszokat. HR-eseknek ingyenes!