hirdetés
hirdetés
hirdetés
2020. november. 26., csütörtök - Virág.
hirdetés

Reprezentatív kutatás

A magyarok a járvány ellenére sem mondanak le a karácsonyról

Az idei karácsony ünnepléséhez a járvány miatt nem ideálisak a feltételek, de a magyarok karácsonyszeretők, nem mondanak le az ünneplésről, és a kevesebb személyes találkozást a digitális kommunikációval tervezik pótolni – derült ki a Telenor reprezentatív kutatásából, amely a járványhelyzetnek az idei karácsonyra való hatását vizsgálta, beleértve többek között a kommunikációt és az ajándékvásárlást.

hirdetés

A Telenor megbízásából az Impetus Research által a közelmúltban készített, 1000 fős, nemre, korra, településtípusra és régióra nézve reprezentatív kutatásból[1] egyértelműen látszik, hogy a karácsony fontos családi ünnep a magyarok számára: a többség a családja körében tölti – csak 5% barátokkal, 3% pedig egyedül –, és a válaszadók mindössze 1%-a nem ünnepli meg.

Az ajándékozás idén sem marad el

A járvány egyik pozitív hozadékának tekinthető a digitalizáció felpörgése, ami az online kereskedelemre is vonatkozik. A kutatás szerint minden 3. magyar (33%) többet vásárol online a járvány kezdete óta, és a fogyasztói tudatosság növekedésére utal, hogy 58% szerint a vásárlások előtt több információt gyűjt online, hogy kevesebb időt kelljen az üzletekben töltenie. Az árérzékenységre utal, hogy a többség (59%) az árakra is jobban odafigyel, és próbál mindent olcsóbban megvenni. A járvány miatt minden 5. válaszadó (21%) nyilatkozott úgy, hogy sok olyan dolog vásárlását előre hozta, amit inkább karácsonyi ajándéknak vett volna meg.

A járvány ellenére az ajándékozás idén is fontos része lesz az ünnepnek: 87% tervez ezzel, és a többség (77%) nagyjából ugyanakkora körnek tervez ajándékot adni, mint máskor, de csak 66% szán rá ugyanakkora összeget, mint máskor, és harmaduk (36%) kevesebb pénzt szán erre, mintha nem lenne a járvány. Az ajándékokra való átlagos költést 55 ezer forintra becsülték a válaszadók.

 Az online, illetve az üzletekben való ajándékbeszerzés terén nagyjából hasonló arányú a preferencia: összességében 41% vásárolna inkább online – 10% pedig kizárólag online –, és kicsit többen (47%) hajlanak inkább a személyes vásárlás felé. A válaszok alapján a fogyasztók igyekeznek elkerülni az utolsó pillanatban való vásárlást. Az online vásárlásoknál a válaszadók fele (54%) törekszik arra, hogy időben rendeljen, mert tart attól, hogy az ünnepi időszakban lehetnek fennakadások a kiszállításban. Az üzletben való vásárlásnál ennél kicsit kevesebb embert (43%) motivál az, hogy elkerülje a tömeget, és csak a harmaduk (31%) tartott attól a november eleji megkérdezés idején, hogy a járvány miatti esetleges korlátozások bevezetése – amelyekre azóta sor is került – miatt lehet nehézkesebb az ajándékbeszerzés.

A legnépszerűbb ajándéktípusok idén az elektronikai eszközök és kiegészítők (55%), a ruházat (54%), valamint a játékok (48%). Az elektronikai eszközök vásárlását tervezők esetében a megkérdezett eszközök közül a legtöbben fej- és fülhallgatót (20%), okostelefont (17%), valamint mobiltokot vagy kijelzővédő fóliát (16%) terveznek ajándékba venni, de népszerű még az okosóra vagy fitneszpánt (14%), a powerbank (12%) és a játékkonzol vagy hozzá tartozó játék (12%) is.

A megszokott ünnep – de másképp, mint máskor

Abban megoszlottak a vélemények, hogy idén más lesz-e a karácsony, mint általában: valamivel több megkérdezett (58%) értett egyet ezzel az állítással, de viszonylag jelentős azok aránya (43%), akik szerint nem lesz érdemi változás az ünnepben.

Hasonló a helyzet a tervezett találkozásokat illetően is: az adatfelvétel idején a megkérdezettek fele (53%) gondolta úgy, hogy ugyanannyi emberrel fog idén karácsonykor is találkozni, mint tavaly, de közel hasonló azok aránya (44%), akik kevesebb találkozást terveznek, aminek legfőbb (87%) okaként a járvány miatti óvatosságot jelölték meg. Szomorú adat, hogy az idei karácsony vesztesei az idősek lehetnek. Az idén kevesebb találkozást tervezők 49%-a – a teljes minta 18%-a – úgy gondolja, hogy leginkább az idősebb, nem közös háztartásban élő rokonokkal, szülőkkel, nagyszülőkkel nem fog találkozni.

Az egy évvel korábbiakhoz képest a kutatás szerint ötből négyen (81%) ritkábban találkoznak a velük nem egy háztartásban élőkkel, amit a mobil- és digitális kommunikáció segítségével kompenzálnak. A járvány óta válaszadók harmada (33%) többet telefonál mobilon, de leginkább a digitális platformok: a chat appok (pl. Viber, Messenger, Whatsapp) és az online konferenciaeszközök (pl. Skype, Zoom, Teams) használata lőtt ki: szinte minden 2. megkérdezett (48%) használ gyakrabban legalább egy ilyen applikációt vagy eszközt.

Ha idén kevesebb is lesz a személyes találkozás, a kutatás szerint az emberek 75%-a tervezi, hogy karácsonykor valamilyen módon kapcsolatba lép másokkal, aminek legfőbb eszköze a mobiltelefon (79%) lesz, és jelentős a chat appok szerepe is. 51% küldene így szöveges üzenetet, és 42% használná videohívásra; a több fős, családi videohívás pedig a válaszadók ötödénél jön szóba az ünnepi kapcsolattartásra. Érdekesség, hogy csak a megkérdezettek 30%-a nincs benne valamilyen családi chat csoportban, és 41% régóta aktívan használja ezeket – mindössze 8% kezdte el a járvány hatására újonnan, vagy aktívan használni ezt a megoldást.

Az adatfelvétel a járvánnyal kapcsolatos szigorítások bevezetése előtt történt, ez alapján előre vetíthető, hogy az idei ünnepek alatt az online kapcsolattartási formák még nagyobb szerepet kaphatnak.

 

[1] A kutatás 1000 fő megkérdezésével zajlott 2020. október 28. és november 5. között; a minta reprezentatív nem, kor, településtípus és régió szerint a 18-69 éves magyar internetező lakosság körében. (Impetus Research)

 

(forrás: Store Insider)
hirdetés

Címkék

hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Meghosszabbított nevezési határidő: 2020. november 27.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

A HR és a vezetés szerves része, hogy értsük a munkavállalóban végbemenő folyamatokat. Webináriumunkon azok a szolgáltatók mutatják be gyakorlati megoldásaikat, akik egy szervezet emberi működésével kapcsolatos kérdésekre adnak válaszokat. HR-eseknek ingyenes!