hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. február. 25., csütörtök - Géza.
hirdetés

Vásárlási szokások

Az első Black Friday bomba már robbant is

A webáruházak év végi havi forgalma jócskán túllépi a 100 milliárd forintos lélektani határt. A korábbi években ennyi nem volt. Az ingyenes parkolás nem csak a munkába járást, a gyerekek iskolába cipelését, hanem a boltos vásárlást is segíti.

hirdetés

A legnagyobb webáruházak közül az elmúlt években a Extreme Digital nyitott, egy héttel korábban a hivatalos, amerikai mintára számolgatott Black Friday-hoz képest. Az eMAG kitartott az utolsó pillanatig, most kérdés, hogy tuladonosként mit enged meg az ED-nek. Most például mindkettőnél kuponnapok vannak. A Media Markt viszont tekerni kezdett, a múlt évben háromszor is rázendített a többi előzni szándékozó követésére Black Friday címén. Most viszont ő robbantotta elsőnek a Black Friday akciós bombáját, amit feltehetően követ majd több is. Akciózni persze mindenki akciózik.

A járvány első hullámában nagyot ugrottak a webáruházak, az áprilisi vásárlási stop idején kétszeresére a korábbinak. Most már látszik, hogy a második hullám erősebb szakaszától, szeptembertől újra gyorsítanak a vásárlók a webes vásárlásokban. A nyári hónapok 20-25%-os növekedési üteme szeptemberre 37%-ra csúszott fel.

És így azért egy rekord is várható, a webáruházak év végi havi forgalma jócskán túllépi a 100 milliárd forintos lélektani határt. De úgy, hogy több lesz ez a spájzolós áprilisi 114 milliárdnál is. A korábbi években ennyi nem volt:

 

2016

2017

2018

2019

2020*

november

36

50

70

87

115-120*

december

40

51

66

89

110-115*

KSH, érték: milliárd forint, webáruházak forgalma, */2020: előrejelzés

Ingyenes parkolás

Az ingyenes parkolás nem csak a munkába járást, a gyerekek iskolába cipelését, hanem a boltos vásárlást is segíti. A hagyományos üzletek egy jelentős része, sok kisebb kisebb is a forgalmasabb települési útvonalak mentén helyezkedik el. Bizonyára nem igényel magyarázatot, hogy a több száz forintos parkolási óradíjak mennyit jelentenek a vásárlóknak. Ráadásul a körúton bandukolva még biztonságosabb is a kirakat böngészése, mint egy zárt térben. A dugókat pedig előbb-utóbb megtanulják kerülgetni az autós vásárlók.

Bevásárlóturizmus: már csak emlék

A külföldi vásárlók nem jönnek, ez leginkább a budapesti boltok bevételeiben látszik, itt a legnagyobb a visszaesés a járványos időszakban a boltos világon belül a földrajzi megoszlást nézve. Budapesten júniustól szeptemberig 5-10% körüli mértékekben mozgott az elmaradás az előző évihez képest a boltos világban, miközben az országos átlag a 100% környékén tanyázott.

A bevásárlóturizmus, amikor kifejezetten bevásárlási céllal rugaszkodik neki az utazásnak a vásárló, teljesen leépült.

A járvány durvulásával egyre óvatosabb a vásárló, inkább hordja a tavalyi ruhákat, de másból sem vesz többet

Több felmérés is jelzi, hogy aki teheti, ritkábban megy az élelmiszeres boltba, de egy alkalommal többet vásárol a szokásosnál (szaknyelven nagyobb a kosárérték). De itt nincs spórolás, az élelmiszeres boltok forgalma 3,5%-kal emelkedett volumenben az első kilenc hónapban (a pénztárcát nézve ezt még megfejeli a drágulás).

Az iparcikkes vásárlásokon spórolunk a legtöbbet, ez kitűnik a a statisztikából is. Ez egyébként érhető, hiszen jelentős részben halasztható vásárlásokról lehet szó.

A ruhavásárlás egyik tétje, tetszik-e, divatos-e. Ehhez persze célszerű felpróbálni is, de úgy tűnik, még a próbafülkétől is tart a vásárló. Maszkban ráadásul. Az első három negyedévben 390 milliárd forint volt a ruhabolti költekezés, a korábbi 512 milliárddal szemben, 122 milliárd a zsebekben maradt. Ezt több sajtóbeli híradás is kiemelte, nem véletlenül.

A bútor-műszaki boltokban 733 milliárdot költöttünk, egy évvel korábban 761 milliárd forintot. A heti monitoros adatközlések szerint 20-30% a híradástechnikai piac visszaesése, előbbieken belül.

Karácsonyi vásárok: rendre törlődnek

A külföldről korábban iderándult turisták körében népszerűek megtartásának törlése, szűkítése még a pénztárca oldaláról is érthető.

Kétélűek járványoldalról ugyanakkor a kisebbek, az ott lakókat szolgálók, hiszen valóban vonzóak, sok vásárló megfordult ezeken korábban. És szabad térben vannak. De hát ha ezek nem nyílnak meg, akkor mehet a vásárló a boltba be. Zárt térbe, ahol azért lehet tolongás is.

(forrás: Store Insider)
hirdetés

Címkék

hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! Féléves képzés péntekenként: 10 oktatási nap + 9 konzultációs alkalom! 2021. februártól júliusig!

Ugyan az oltások megérkezésével már valamennyire látszik az alagút vége, ez nem jelenti azt, hogy 2021 még ne a változásokról, a rezilienciáról vagy a rugalmasságról szólna. Mely tulajdonságok mellesleg vírus nélkül is csak előrevisznek. Mit tudnak ehhez hozzátenni a HR szolgáltatók?

A nyitás közeledtével egyre többen már az irodai visszatérést tervezik. Tarts március 25-én velünk, járjuk együtt körbe a különböző hibrid megoldásokat: mit tanultunk, mit engedünk el, mit tartunk meg – minden ami a munkavégzés környezetére vonatkozik.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: március 12.

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!