hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. április. 12., hétfő - Gyula.
hirdetés

Pálmaolaj

Drágulhat minden élelmiszer, ami tartalmazza

A csokoládétól a fogkrémig szinte minden élelmiszerben vagy háztartási fogyasztási cikkben használt pálmaolaj ára csaknem egy évtizedes csúcsra emelkedett csütörtökön, és úgy tűnik, még nagyobb lendületet kap a drágulás.

hirdetés

Malajziában és Indonéziában - ahonnan a világ pálmaolaj-kínálatának mintegy 84 százaléka kerül piacra - a koronavírus-járvány okozta munkaerőhiány csökkentette a termelést, míg a főbb fogyasztók, Kína és India többet vásárolnak a termékből. Ezt fejeli meg az, hogy a harmadik legnagyobb termelő, Malajzia ritka rossz termelési adatokról számolt be - derül ki a Food Navigator piaci jelentéséből.

Jelenleg a piacokon a határidős szerződések árfolyama a tonnánkénti 960 dollár feletti szinteken mozog, ennél magasabban 2011 augusztusa óta nem volt a pálmaolaj kurzusa. Az áremelkedés ráadásul nem rég kapott új lendületet: május óta több mint 100 százalékkal emelkedett a szerződések ára. Mindezt úgy, hogy a malajziai Bursa tőzsdén kereskednek vele a legnagyobb mennyiségben, és maláj ringgitben van megadva az ár, és a dollárral szemben gyengülő pályán van a fizetőeszköz.

Most jön csak a java

Az elemzők azt várják, hogy a tízéves csúcsnál nem áll meg a drágulás: január 11-én Malajzia bevezette a legutóbbi kijárási tilalmát, amely két hétig tart, és az ország olyan részeire terjed ki, ahol a koronavírus-fertőzések száma növekvő tendenciát mutat, valamint a kórházi kapacitások is lassan kimerülnek.

E területek jelentős átfedést mutatnak vagy a pálmaolaj-termelés központjaival és a logisztikai központokkal. Az utóbbi egy év hasonló intézkedései hátráltatták a betakarítást, amelyet jórészt azok a vendégmunkások végeznének, akik most be sem léphetnek az országba. Malajziába ugyanis a népesebb, de szegényebb Indonéziából érkezik sok idénymunkás.

Az olajpálmák narancssárga húsú gyümölcséből kivont pálmaolajra az elmúlt időszakban egyre nagyobb a kereslet: az élelmiszer-ipari termékek összetevőjeként használják édességekben, csokoládékban, nem laktóztartalmú kenhető zsírok alapanyagaként, de jut belőle az instant tésztákba is bőven. Leginkább mert olcsó, sokoldalú és nem tartalmaz - érrendszeri problémákat okozó - transzzsírokat. Olvadáspontja magasabb, mint a tejzsíré, ezért gyakran használják tejcsokoládéban, hogy megakadályozzák az olvadást a forró éghajlaton. A kozmetikai cégek rúzsban, sminkben és bőrápolási termékekben is előszeretettel alkalmazzák. Emellett a pálmaolaj a biodízel kulcsfontosságú alapanyaga is.

Viszont ahogy a WSJ írja, hiába van rá komoly szükség, 2020-ban a koronavírus-járvány felbukkanásával egyszerre a felhasználók arra számítottak, hogy csökken majd a kereslet az édességek és a kozmetikumok iránt, így kevesebb pálmazsírt kezdtek vásárolni. A túlkínálatra azzal válaszoltak a legnagyobb termelők, hogy kevesebb növényt oltottak be az ültetvényeken, vagy nem pótolták a kivágott példányokat.

Az alapanyag ára ezért márciusra jelentősen csökkent, viszont májusban már látszott, hogy a fogyasztók nem mondanak le ezekről az élvezeti cikkekről, vagyis folyamatosan nőtt a szűkülő kínálat mellett a kereslet.

A kizsákmányolás és a pusztítás jelképe

A pálmaolaj-termelést a leggyakrabban azért kritizálják, mert a nagy délkelet-ázsiai és afrikai ültetvényeket gyakran egykori erdők vagy esőerdők területein alakították ki, kipusztítva ezzel a természetes élővilágot, felborítva egyes térségek teljes ökoszisztémáját. A nagy multinacionális élelmiszer-termelők már évekkel ezelőtt ígéretet tettek arra, hogy csak fenntarthatóan előállított pálmaolajat használnak.

Egyes ültetvényeken a munkavállalókkal szembeni visszaélések is felmerültek. Az Egyesült Államok december végén közölte, hogy a kényszermunkával kapcsolatos aggodalmak miatt leállítja egy nagy malajziai gyártó szállítását, ami a hónapokban a második ilyen tilalom egy helyi gyártóval szemben.

Megint Kína lépett időben

A 2020. szeptember 30-án véget ért termesztési évben a globális fogyasztás 71,9 millió metrikus tonna volt, kissé elmaradva az előző évi 72,5 milliótól. Az idénre  az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma 75 millió tonnára becsüli a felhasználást.

Kína tavaly nyár óta lendületes vásárolt, az augusztus-decemberi import 9 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest - derül ki a kínai vámadatokból. Az ottani fogyasztók egyre többet főznek otthon és használnak növényi olajat, állati zsírok helyett - összegezte a folyamatok hátterét Dorab Mistry, az indiai Godrej International fogyasztási cikkeket gyártó vállalat növényi olaj-kereskedelemmel foglalkozó szakértője.

A legtöbb gyártó hosszútávú szerződésekkel vásárolja fel pálmaolaj-szükségletét, jóval a szállítás előtt fixálja az árakatl. Az elemzők arra számítanak, hogy a következő hónapokban a pálmaolaj magasabb költségei felfelé lökik az élelmiszerárakat.

A növényi olajárak emelkedése az egyik oka annak, hogy az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) élelmiszerár-indexe - amely a gyakran forgalmazott élelmiszer-alapanyagok nemzetközi árait követi nyomon - hatéves csúcsot ért el decemberben. Idén az első félévben pedig nem várható, hogy ez a folyamat megfordulna.

(forrás: napi.hu)
hirdetés

Címkék

hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! Apex Toplistás pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2021. április 16.

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!