hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. február. 27., szombat - Ákos, Bátor.
hirdetés

Drágulás

Élelmiszerár-emelkedés: meg lehet fékezni?

A drágulás rágcsálja el a legtöbbet pénztárcánkból az élelmiszeres boltokban. Egyébként pedig nem olyan rossz dolog mutatóban a nulla környékén tanyázni növekedésben manapság, amikor mások lefelé potyognak a járványosban. Az iparcikkes boltok egy része nagy bajban van: ruha, könyv, játék, sokan be fognak zárni. És nem pusztán a turisták elmaradása húzza le a nulla alá a boltos mutatót, annak hatása kisebb, mint vélik.

hirdetés

Egyre több iparcikkes boltos panaszkodik, hogy hiába a nulla növekedési mutató környéki boltos átlag a statisztikában, ő bizony mínuszban totyog már március második fele óta. És a járványos kilátásokat nézve csak a várható forgalomkiesést és veszteséget tudja számolgatni, a hónapról-hónapra halmozódó mínuszokat. Lesik az újabb támaszt, bár a hiteltörlesztési moratórium nekik is jól jön. De ez most már kevés. A boltos pedig mibe is ruházhat be, hiszen például ha a hagyományos kisboltja hátrányban van a nagyáruházzal szemben, akkor a menekülési útvonalnak kikiáltott weben is abban lesz. A boltszám statisztika így nagyot fog esni.

Több a kasszapénz, de nagyokat harap belőle a drágulás

Több pénzt tolunk a boltba a járványos válság ellenére, mint korábban. Csak éppen az árban a drágulás is benne van. A növekedési mutatóból pedig a kieső vásárlóerő mellett ez faragja a legtöbbet.

Az elemzők egy része a fejét fogta, amikor kiderült, hogy augusztusban 1,2%-kal csökkent a boltos világ mutatója augusztusban, az előző évihez képest (a kiigazítatlan volumenindex, tehát naptár- és szezonális hatásokkal nem tisztogatott, pusztán az árváltozásokat kiszűrő, így mennyiséginek is nevezhető mutató alapján). Igaz, inkább az egy százalék környéki növekedést lehetett várni az előzetesen a heti monitorban kitolt hóközi részadatok alapján.

Ráadásul a júniusi 0,8%-os egyébként sovány növekedés júniusra a felére, 0,4%-ra olvadt, és utána jött az augusztusi 1,2%-is csökkenés.

Az okok összetettek, nem pusztán a külföldiek elmaradása, vagy éppen a háziasszonyok óvatossága mellett. A nulla környékén tanyázni pedig növekedési mutatóban akkor, amikor - sajnálatos módon - a gazdaság meghatározó területei csúsznak lefelé, nem is olyan lesújtó eredmény. Még az augusztusi 1,2%-os lemorzsolódás sem, bár lehetne jobb is. Igaz, nem annak a boltosnak, aki a mínuszait tudja csak számolgatni.

De hát a kasszában hagyott pénzt nézve egy inflációnyival többet hagytunk a boltokban eddig. Brutálisat ugrottak az élelmiszerárak és a gyenge forint is felfelé nyomta az árakat:

július augusztus január-augusztus
2019 2020 2019 2020 2019 2020 2020/2019
1.065 1.104 1.073 1.094 7.817 8.096 +3,6%
KSH, bolti kiskereskedelem, folyó ár

Csak élelmiszeres boltba ne kellene menni

Pedig oda járogatunk a legtöbbet. Fő a fejük a háziasszonyoknak a mindennapos bevásárlásokban is.

És augusztusban 0,2%-kal elmaradt ez előző évitől a hazacipelt étekféleség súlya (kilóban, literben, darabban, tehát a volumene, az árváltozás hatása nélkül) az előző évitől, de hát a kora tavaszi spájzolást (februárban 11%, márciusban 13% volt a volumen megugrás) követően egyik hónapban lefelé, másikban felfelé mozgott a mutató.

És az első nyolc hónapban hiába hagytunk 10%-kal több forintot az élelmiszeres boltokban, a hazacipelt árumennyiség ehhez képest csak 3,7%-kal nőtt az időszak egészét nézve:

július augusztus január-augusztus
2019 2020 2019 2020 2019 2020 2020/2019
481 1.104 494 1.094 3.565 3.925 +10%
KSH, bolti élelmiszeres kiskereskedelem, folyó ár

A turistáskodás boltos mérlege:

Ez csak egy része a buktának, és azt is kell számolni, hogy hát te is költöttél odaát. Hiányzik persze a növekedés, és a külföldi turisták költekezése is. De hát mi is költöttünk külföldön, most a járványos időkben persze nem, de végül csak az egyenleg a mérlegmozgató. 2019-ben 744 milliárd forintot költöttek a magyar boltokban az idelátogató turisták. És ezt a pénzt nyilván nagyobb részt a körükben kedvelt, egyébként kiemelt idegenforgalmi térségekben és főleg a nyári időszakban költötték el.

Igen ám, de mi is költekeztünk korábban külföldön. 2019-ben el is költöttünk 380 milliárd forintot. Így az ide-oda menő turistáskodás boltos mérlege 364 milliárd forint volt, ennyivel többet vásárolgattak nálunk. Ezt is számolva a 2019-es 12.270 milliárdos boltos költekezés 3%-a hiányozhat.

Persze, minden fillér hiányzik: de mutatóban a nulla is jól jöhet

Az első három negyedév mérlege nulla körül várható, azzal, hogy ha csak tizedekkel is, de júniustól szeptemberig olvadozott a növekedés csekélyke üteme:

2020 I. negyedév
I. 
negyedév
július augusztus szeptember*
folyóár 2.947 2.952 1.104
1.094
984*
változás +4,4% -10,2% +0,4%
-1,2%
+1 - -1%*
KSH, érték: milliárd forint, változás: kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos időszakához képest, szeptember: becslés a szeptember 1-18 közötti online kasszaadat alapján, amiben a web és az árváltozás nincs benne,

És hogy a boltos világ azért jobban áll a bajok közepette

A GDP 5-6%-kal csökkenhet 2020-ban a kormány és az MNB előrejelzése szerint. Hát ehhez képest a nulla környékén tanyázó boltos világ még mindig felfelé rángatja a GDP-t, nem engedi mélyebbre zuhanni.

2019 2020
I. 
negyedév
II. 
negyedév
első félév
I. 
negyedév
II. 
negyedév
első félév
GDP
+5,3%
+4,9%
+5,1%
+2,2%
-13,6%
-6,1%
háztartások fogyasztási kiadása
+6,5% +4,7% 5,6% +6,9% -8,6% -1,1%
ezen belül a boltos világ
+6,7% +5,5% +6% +7,5% -4,1% +1,3%
KSH, érték: kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos időszakához képest

 

(forrás: blokk.com)
hirdetés

Címkék

hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Ugyan az oltások megérkezésével már valamennyire látszik az alagút vége, ez nem jelenti azt, hogy 2021 még ne a változásokról, a rezilienciáról vagy a rugalmasságról szólna. Mely tulajdonságok mellesleg vírus nélkül is csak előrevisznek. Mit tudnak ehhez hozzátenni a HR szolgáltatók?

A nyitás közeledtével egyre többen már az irodai visszatérést tervezik. Tarts március 25-én velünk, járjuk együtt körbe a különböző hibrid megoldásokat: mit tanultunk, mit engedünk el, mit tartunk meg – minden ami a munkavégzés környezetére vonatkozik.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: március 12.

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!