hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. december. 05., vasárnap - Vilma.
hirdetés

Kiskereskedelem

Ez a Black Friday más lesz, mint a többi

A járványhelyzet már tavaly is felforgatta a Black Friday (Fekete Péntek) akcióinak szokásos menetét, azonban idén még több nehezítő tényezővel találkozhatnak a vásárlók. A chiphiány, papírhiány, konténerhiány, megnövekedett szállítási idők és költségek csak néhány olyan tényező, amelyek jelentősen alakítanak a karácsonyi vásárlási roham kapujának számító időszakon. A Tudatos Vásárlók Egyesülete összeszedte, mire érdemes figyelni és hogyan lehet kiigazodni az akciók tengerében. Emellett számos teszteredményt tesz elérhetővé, hogy mindenki a legmegbízhatóbb és legtakarékosabb terméket találja meg.

hirdetés

A hagyományosan az Egyesült Államokban a Hálaadás utáni első péntekre, azaz idén november 26-ára eső Black Friday évek óta Magyarországon is elérhető és számos vásárlót vonz a kecsegtető akciókkal. Az Euronics boltlánc magyar vásárlók körében végzett kutatásából például az derült ki, hogy a megkérdezettek közel fele tervez valamit vásárolni idén a Black Friday során, a vásárlást tervezők hetede pedig minden karácsonyi ajándékot ezen időszak során szerezne be. A Black Friday egyébként férfiak körében népszerűbb, a férfiak 60 százaléka keresi ezeket az akciókat.

Az érdeklődés ellenére idén teljesen más helyzet várhatja a vásárlókat a fizikai és az online boltokban. Egyrészt az akciók egyre inkább az online térbe költöznek a Consumer Reports amerikai fogyasztóvédelmi magazin által idézett szakértők szerint: a pandémia jelentősen felgyorsította az átállást. Szerintük annak ellenére, hogy idén többen lehetnek majd a fizikai boltokban mint 2020-ban, de a pandémia előtti tömegjelenetek már nem valószínű, hogy valaha visszatérnek.

Másrészt járványhelyzet hatására többek között kialakult alapanyaghiányok, a globális ellátási gondok, az üzemanyagárak emelkedése idén jelentősen átírják a szokásos forgatókönyvet. Így például jóval korábban indultak be az akciók, az Egyesült Államokban már több nagy szereplő – így az Amazon és a Target – is meghirdette ezeket, hogy karácsonyra be tudják szerezni a termékeket a vásárlók.

Forrás: Adobe Stock

Az is kérdés, hogy az akciós napok alatt milyen termékek lesznek a polcokon. A Black Friday-akciók főszereplői ugyanis jellemzően az elektronikai eszközök és az okostelefonok, de a globális ellátási gondok, a chiphiány miatt lehetnek olyan termékek, amelyek nem lesznek elérhetőek az idén.

Aki kimarad, lemarad?

A chiphiány mellett a megnövekedett szállítási költségek és a hosszabb kiszállítási idők miatt vannak olyan termékek, amelyek esetében nem érdemes várni az akciókig: az olyan játékkonzolok, mint a PS5, Xbox Series S vagy a Series X, a Nintendo Switch OLED (ennek fenálló hibájáról a Tudatos Vásárló írt) nehezebben elérhetőek jelenleg, így nem valószínű, hogy megjelennek az akciókban – mutat rá a legnagyobb amerikai fogyasztói egyesület, a Consumer Reports. Hasonlóképpen a játékgyártók is arra hívták fel a figyelmet a nyáron, hogy karácsonyra hiányok lehetnek, így ha valaki egy-egy népszerű játékot keres karácsonyra, azt érdemes akkor megvenni, amikor elérhető.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) viszont arra is felhívja a figyelmet, hogy az átmeneti hiány miatt még nem kell vásárolni, ha valakinek nincs valójában szüksége az adott termékre. A lemaradás érzése ugyanis egy erős ösztönzés lehet a vásárlásra, de a pánikdöntések helyett fontos higgadtan mérlegelni a helyzetet.

Mit, hol és mennyiért?

A leértékelések csábítóak tudnak lenni, ezért a Tudatos Vásárlók azt javasolják, hogy a nézelődés előtt érdemes számba venni, mi az, amire valóban szükség van. Hiába olcsó ugyanis egy botmixer vagy kávéfőző, netán újra elérhető egy játékkonzol, ha valaki ezeket az eszközöket nem vagy nem eleget használja. A feleslegesen megvásárolt termékek pedig amellett, hogy pénzkidobást jelentenek, hulladékként a környezetet is szennyezik. A különböző kidobott elektronikai eszközökből az ENSZ 2019-es adatai szerint a világon évente közel 50 millió tonna elektromos hulladék keletkezik, és ennek mindössze 20 százalékét hasznosítják újra. De jelentős mennyiségű szemetet termelnek a ruhák is: a BBC cikkében idézett statisztika szerint ez globálisan évente 92 millió tonna textilhulladékot jelent.

Hagyományosan a Black Friday-n, azaz a Fekete Pénteken – idén nomber 26-án - tartják a Ne Vásárolj Semmit! napot is, amely a túlfogyasztás veszélyeire hívja fel a figyelmet. Sokszor ugyanis feleslegesen, a valós szükségleteken túl vásárolnak az emberek. A Ne Vásárolj Semmit! napon a Tudatos Vásárlók Egyesülete arra hívja fel a figyelmünket, hogy az akciók túlfogyasztásra ösztönöznek, márpedig az emberiséget egyedül a fogyasztás csökkentése mentheti meg bolygónk felélésétől. A napot először az ETK (Egyetemes Létezés Természetvédelmi Egyesület) szervezte 22 évvel ezelőtt, majd a 2000-es évek közepétől a Tudatos Vásárlók karolták fel. Az utóbbi években a Magyar Természetvédők Szövetsége (MTVSZ) és tagszervezetei is szerveztek akciónapokat ebből az alkalomból.

A túlfogyasztás a családi büdzsét és a környezetet egyaránt megviseli. A Global Footprint Network minden évben kiszámolja, hogy az adott évben mennyi erőforrás érhető el, illetve mennyit képes a Föld megújítani, hogy ellensúlyozza az ember ökológiai lábnyomát, mikor jön el a túlfogyasztás napja. Míg 1970-ben december 23-ig használta el az emberiség az éves „kvótát”, 2021-ben már csak július 29-ig tartottak ki a Föld idei évre való erőforrási, míg Magyarország „része” június 8-án fogyott el.

Ha valóban van olyan dolog, ami hiányzik, akkor már célirányosan lehet keresgélni az akciók között. A boltokban és a webshopokban azonban a vásárlás előtt is érdemes észnél lenni, ugyanis nem minden leárazás jelent feltétlenül kihagyhatatlan ajánlatot.

Forrás: Adobe Stock

Ha valaki online vásárol, akkor a Black Friday-akciók idején is igaz az, ami bármikor máskor: fontos fizetés előtt meggyőződni a webshop megbízhatóságáról, és a többi kereskedőnél látott ár töredékéért hirdetett termékek esetében érdemes gyanakodni. A jogsértő webáruházak – folyamatosan bővülő – listáját itt lehet ellenőrizni, illetve nem árt azzal is tisztában lenne, hogy a fogyasztónak milyen jogai vannak, ha mégsem tart igény a megvásárolt termékre.

Az idei bevásárláskor a legtöbb helyen megnövekedett szállítási idővel lehet számolni, ezért – főleg a külföldi – webshopok esetében annak is érdemes fogyasztóként utána járnunk, hogy mikorra várható a termékek érkezése. Ha valaki karácsonyra vásárol meglepetést, könnyen kicsúszhat az időből. A legtöbb helyen pont emiatt már fel vannak tüntetve az előrendelhető és a készleten lévő termékek, illetve a várható beérkezési idők is – ezt mindig ellenőrizzük!

Társ hosszú távra

Egy-egy nagyobb beruházást jelentő műszaki terméknél pedig az árán kívül természetesen az sem mindegy, hogy az adott termék mennyire megbízható és mennyi ideig szolgálja majd ki a vásárlót. A termékek közti választásban segíthetnek a tesztek: a Tudatos Vásárlók Egyesülete évek óta publikál független, nemzetközi laboratóriumban végzett teszteket. Ezek ugyanis különböző szempontok szerint rangsorolják többek között például a mosógépeket, hűtőket, grillsütőket, matracokat. Az ár például nem mindig garancia a minőségre, vannak olyan esetek, amikor az olcsóbb termék sokkal jobb eredményeket ér el mint az akár több tízezer forinttal drágább verziója.

A mosógépek tesztjét nézve például a Tudatos Vásárlók Egyesülete 19 gyártó 53 gépét vizsgáltak, a legolcsóbb gép 82 ezer forintba kerül és 52 százalékos eredményt ért el. A legdrágább gép pedig 293 ezer forintba került, ez 65 százalékkal zárta a tesztet. A legjobban teljesítő gépek között vannak 150 ezer forintnál olcsóbbak is, a 68-69 százalékos eredmény elérő termékekért 116-140 ezer forintot kell fizetni. A Tudatos Vásárlók honlapján a mosógépeké mellett számtalan mindennapos termék tesztjét meg lehet nézni és ezek eredményei alapján kiválasztani a legjobbat.

Tesztelték például a

Körültekintéssel és tudatos döntésekkel érdemes tehát nekivágni az akciós időszaknak,

 

MIÉRT KELL FIZETNI A TESZTEKÉRT?

A Tudatos Vásárlók Egyesülete által publikált tesztekért fizetni kell, egy-egy teszt ára kevesebb mint 2 ezer forint. A tesztekért azért kell fizetni, mert ezek a teszteket költséges elvégezni, emiatt a Tudatos Vásárlók Egyesületének partnere, a vizsgálatokat végző nemzetközi, független szervezet, az International Consumer Research and Testing Ltd.-nek (ICRT) ez az előírása. Az ICRT és a Tudatos Vásárlók Egyesülete évek óta publikálja tesztjeit, amelyek segítségével a vásárlók kiválaszthatják a széles termékkínálatból a pénztárcájukhoz mérten legjobb, legmegbízhatóbb gépeket. A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint érdemes a gépek között a legalacsonyabb fogyasztású, energiatakarékos gépeket választani. Lényeges, hogy a sokéves tapasztalat alapján a legtöbb teszt arra jutott, hogy a különböző termékek között sokszor nem a legdrágábbak a legjobbak, és az ár/érték arányt nézve mindenki ki tudja választani a számára legmegfelelőbbet. A tesztekből az is kiderül, hogy mely gépeket jobb elfelejteni. A tesztekért fizetendő kevesebb mint 2 ezer forint egy-egy gép árának elenyésző része és nagyban megkönnyíti a jó választást.

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Itt a Store Insider új podcast rovata! A #PályázzaProFuturával podcast sorozat hasznos információkkal nyújt segítséget minden pályázni kívánó élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek. Kattints tovább a rovathoz!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Újra itt a Kreatív digitális versenye!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!