hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. november. 30., kedd - András.
hirdetés

D2C

Figyelem övezi a közvetlen értékesítés előnyeit

Az e-kereskedelem előretörésével egyre több, világszerte ismert nagyvállalat dönt úgy, hogy a kereskedői láncolat kihagyásával, közvetlenül a fogyasztóknak is értékesíti a termékeit.

hirdetés

Bár régebben gyakorlatilag tabunak számított az, hogy a gyártók versenybe szálljanak a termékeiket értékesítő cégekkel, az elmúlt húsz évben fokozatosan csökkent a kiskereskedők piaci dominanciája - írja a DigitalHungary. Napjainkban mind több gyártó folyamodik a DTC (direct-to-consumer, D2C) rendszerű értékesítéshez, azaz nyitja meg sajátmárkás üzleteit, illetve kezdi az interneten keresztül árulni termékeit közvetlenül a vásárlóknak.

A hagyományos „gyártó – nagybani kereskedő – kiskereskedő” üzleti modellt alkalmazó cégek mellett már a Covid-19 járvány kitörése előtt is egyre nagyobb számban jelentek meg a piacon a termékeiket DTC módszerrel értékesítő vállalatok, a pandémia pedig jelentősen felgyorsította ezt a folyamatot. A kényszerű üzletbezárások és a világszerte bevezetett kijárási korlátozások miatt egyre több fogyasztó vásárol az interneten, ami a DTC modellt alkalmazó márkák forgalmának növekedéséhez vezetett – állapította meg cikkében a PracticalEcommerce. Az Egyesült Királyság közvetlen értékesítéssel kereskedő vállalkozásait tömörítő szervezet, a The Direct Selling Association UK felmérései alapján például 2020-ban átlagosan 45,5%-kal nőtt az égisze alá tartozó cégek forgalma az előző évhez képest.

A DTC elsődleges terepe

Jellegéből adódóan a DTC modell leginkább az előrecsomagolt fogyasztási cikkeket és a háztartási cikkeket gyártó cégek, valamint a divatmárkák esetében lehet kézenfekvő választás, bár teljesen más területen tevékenykedő vállalatok is élnek ezzel a lehetőséggel – elég, ha a Teslát említjük példaként. A fogyasztási cikkeket gyártó cégek különösen nagy hangsúlyt fektetnek a DTC elsődleges terepének számító e-kereskedelemre, ráadásul 2020-ban számos új vásárló döntött úgy, hogy közvetlenül a gyártóktól szerzi be ezeket a termékeket, mivel a járvány alatt gyakran előfordult, hogy az üzletek kifogytak a vécépapírból, a tisztítószerekből, a kézfertőtlenítőkből és az ezekhez hasonló árucikkekből.

A DTC modell előnyei

A gyártó által közvetlenül a fogyasztóknak történő értékesítés régóta bevett gyakorlatnak számít a kisvállalkozók, startupok körében; a kis cégek sokszor azért választják ezt a módszert, mert nem engedhetik meg maguknak, hogy a hagyományos módon, nagy- és kiskereskedőkön keresztül árulják termékeiket. Körükben elsősorban az e-kereskedelmi értékesítés számít bevett gyakorlatnak. A kisvállalkozások kényszerűségből fakadó módszerei ugyanakkor a nagyvállalatok számára is számos előnnyel bírhatnak.

A közvetlen értékesítés első, nyilvánvaló előnye az, hogy a gyártóknak nem kell a kereskedelmi árréssel számolniuk, így nagyobb haszonkulccsal dolgozhatnak, illetve olcsóbban kínálhatják termékeiket a fogyasztók számára. Az internetes értékesítésnek köszönhetően ráadásul gyakorlatilag bármely cég kiléphet a világpiacra, hiszen az eladásait nem korlátozzák a földrajzi határok.

Kontroll a márkák körül

A DTC modell arra is lehetőséget teremt, hogy az egyes cégek nagyobb ellenőrzést gyakorolhassanak márkáik felett, nagyobb szerepet vállaljanak az arculat kialakításában és a marketingben, mivel így maguk határozhatják meg, hogyan és milyen környezetben jelenítik meg a termékeiket. A gyártók a DTC módszer alkalmazásával közvetlen módon kommunikálhatnak a vásárlóikkal, így szorosabb kapcsolatot alakíthatnak ki velük; az állandó visszajelzések alapján képesek jobban kiszolgálni az igényeiket, ezzel pedig növekszik a márkahűség. Az Y és Z generációs vásárlók (az 1980 és 1995, illetve 1995 és 2010 között születettek) a különféle termékekről elsősorban a közösségi médiából tájékozódnak. Náluk az is lényeges szempont, hogy a DTC modellt alkalmazó vállalatok közvetlenül meg tudják szólítani őket ezeken a fórumokon.

A kereskedelmi láncolat kihagyásával történő értékesítés során a gyártók emellett rugalmasabb üzletpolitikát is folytathatnak. Mivel új stratégiáik bevezetése során nem kell számolniuk a kereskedelmi átfutási idővel, a DTC lehetőségeivel élő vállalatok lényegesen gyorsabban reagálhatnak a piac és a fogyasztói igények változásaira.

(forrás: DigitalHungary)
hirdetés

Címkék

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Itt a Store Insider új podcast rovata! A #PályázzaProFuturával podcast sorozat hasznos információkkal nyújt segítséget minden pályázni kívánó élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek. Kattints tovább a rovathoz!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Újra itt a Kreatív digitális versenye!

Kiadónk társoldalai

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!