hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. március. 04., csütörtök - Kázmér.
hirdetés

Kiskereskedelem

Hónapok óta lanyhább a pezsgés az üzletekben

2021 úgy indult, ahogyan 2020 befejeződött, január elején is két és fél százalékkal kevesebbet költöttünk a hagyományos boltokban – fogalmaz a blokkk.com. Megteszi a járvány előtti bevásárlólista: hozzáírni nem kell, csak kihúzni belőle. Hónapok óta a korábbiak alatt mozog a boltos világ, igaz, csak kevéssel. Élelmiszerekből kicsit többet, vagy annyit, iparcikkekből sokkal kevesebbet vásárolunk, mint régebben. A benzinkutat is jobbára csak kerülgetjük.

hirdetés

Csúsztatgatja a heti monitoros statisztika a naptárt, ez így is van rendjén, de így is mindent elárul. Most éppen a 2020 december 9 - 2021 január 8 időszak online kasszás adatait tette közzé. Csavar csak annyi, hogy ennek az időszaknak a 2,5%-os visszaesése éppen annyi, mint a december 1 - 31 időszaké, egy tizednyi különbséggel, mivel 2020 utolsó hónapjában ez a mutató 2,4% volt, persze ugyancsak mínuszban. Ezek az online kasszás adatok, tehát a drágulás a mennyiséget (volument) még lejjebb húzza, amit a webáruházak piaca (ott nincs online kasszaadat) csak részben ellensúlyoz (pénzünk döntő részét a hagyományos boltokban költjük el).

És hogy mennyi is az az egytized? 2019-ből kiindulva (erről a decemberi hónapról van teljes havi adat, 1.246 millárd forintról), lekanyarítva a webet és a 2020 decemberi 2,4%-os csökkenést a hagyományos boltoknál, 1,1 milliárd forint kerekedik ki, ami érdemben, nagyságrendben nem jelent semmiféle eltérést a két jelzett monitoros időszak között. (A 2020 januári adat alapján pedig 0,9 milliárd lehetne az egy tized, de az sem jelent többet, az irányzatot nézve.)

Forrás: 123rf

Az úgynevezett vegyes kereskedelemben 6,1% a kasszaadat növekedése. Ennek a termékkörnek a döntő része a szakzsargonban az úgynevezett élelmiszerjellegű vegyes bolt, azok az élelmiszeres boltok, ahol a szakboltokkal szemben szélesebb a választék (de az alapterület nem számít, az lehet kisebb is, nagyobb is). A drágulást is nézve már kisebb a volumen emelkedése, az alig minősítés illik rá, de hát ez még csak január eleje volt, az év első két hónapjában költik el a legkevesebb pénzt a vásárlók.

Ahol a járvány nagyot ütött

A heti monitoros statisztika szerint decemberben az iparcikkes portékák körében nagy volt a visszaesés. A monitoros besorolást a blokkk.com ki is bontotta, hogy közelebb juthassunk a bolttípusos havi statisztikához, a TEÁOR alapján (a heti monitor háromjegyű TEÁOR bontást adott meg, de a négyjegyű adja a részletes tartalmat, itt a legjellemzőbbek lettek kiemelve). A nagyságrendeket tekintve csekély az eltérés:

Üzemanyagokból 12,9% volt a visszaesés, de például gyógyszerből is kevesebbet vásároltunk a legutóbbi monitoros időszakban, 3,8%-kal. Maradt a korábban vásároltakból.

Az év korábbi hónapjai alapján is hatalmas volt az iparcikkes piacvesztés. Az első tizenegy hónap bolttípusok szerinti mérlege is azt mutatja, több pénzt a vásárló nem adott a boltosnak, még a használt cuccokra sem:

Előbbiek nyomán a korábbi számvetésünk változatlan, most is azzal számolhatunk, hogy 2020 első 11 hónapjában kimutatott 0,2%-os együttes növekmény a decemberrel együtt már, amikor zsugorodott a  boltos piac, már a 100% alá billentette a volumenben számolt éves boltos mérleget:

(forrás: blokkk.com)
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Ugyan az oltások megérkezésével már valamennyire látszik az alagút vége, ez nem jelenti azt, hogy 2021 még ne a változásokról, a rezilienciáról vagy a rugalmasságról szólna. Mely tulajdonságok mellesleg vírus nélkül is csak előrevisznek. Mit tudnak ehhez hozzátenni a HR szolgáltatók?

A nyitás közeledtével egyre többen már az irodai visszatérést tervezik. Tarts március 25-én velünk, járjuk együtt körbe a különböző hibrid megoldásokat: mit tanultunk, mit engedünk el, mit tartunk meg – minden ami a munkavégzés környezetére vonatkozik.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: március 12.

Március 19-én, pénteken Belső kommunikációs workshop a Kreatív szervezésében!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!