hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. február. 26., péntek - Edina.
hirdetés

Vásárlási szokások

Járványhelyzetben többször vásárolunk hétvégén

A 19 órás boltzár átformálta a vásárlási szokásainkat úgy is, hogy szombaton és vasárnap többször megyünk vásárolni – tájékoztat a blokkk.com. Nem is csoda. És szilveszterre sem vásároltunk többet, mint egy éve az élelmiszer boltokban, pedig nem volt hova menni bulizni. A decemberi boltos mérleg mínuszba csúszott, egy kicsit az éves is. De csak kicsit, ami másokhoz képest nem is rossz mérleg.

hirdetés

A decemberi boltos hajrában még a fogyasztóvédelem is felhívta a figyelmet a "kiszolgálás minőségére", ami az ő olvasatukban nem azt jelentette, hogy például köszön-e az eladó a boltban, vagy megkérdezi-e, lehet-e két dekával több, vagy kevesebb, vagy kérdés nélkül odacsapja a pultra, ahogy sikerült a kért tíz deka párizsi.

Érthető egyébként a járványosban, hogy a nagy tolongás a boltokban, plázákban növeli a fertőzés veszélyét, ezért a tolongás nagyon nem is tetszett a járványügyi szakembereknek. Ezért fundálták ki a fogyasztóvédők azt, hogy figyelemmel kísérik ellenőrzéseik során a kiszolgálás idejét. Hát igen, most ez volt a kiszolgálás minősége mögötti tartalom.

Nyilván büntetni nem lehetett boltost azért, mert hozzá sok vásárló ment be, hiszen most a távolságtartás nem jogszabályi kötelem, hanem csak intelem. Egyébként a boltosok többsége valamilyen módon próbálta terelni a vásárlókat, hogy egyszerre ne legyenek túl sokan az üzlethelyiségben, de hát a karácsony az karácsony.

Működött a vásárlószám mutató: erősebbek lettek a hétvégék

A LocSight karácsonyi bevásárlás oldalán figyelemmel lehetett kísérni az ország legnagyobb településein, hogy jó néhány nagyobb bevásárlóközpontban, szakáruházban miként alakult decemberben a vásárlók látogatószáma. (Tehát nem a vásárlások értékét, hanem csak azt mérték, hogy a nap melyik időszakában hányan keresték fel a vásárlási helyet.)

Nos, ezekből az információkból egyrészt az kerekedett ki, ami várható is volt, hogy hétköznap késő délutántól a 19 órás záridőpontig mentek a legtöbben bevásárolni.

Nem változott az, hogy a péntek délután szinte kivétel nélkül erős látogatottságú időszaka volt a boltoknak (a járvány előtt is a péntek volt a legerősebb napja a boltos világnak, több felmérés szerint is).

Megfigyelhető volt ugyanakkor a szombat és a vasárnap felerősödése is. Ebben a 19 órás zárás mellett (ha hétköznap kevés az időm, kipótolom hétvégén) nyilván szerepet játszott egyik oldalról, mellette az arany-ezüst bronz hétvégék hagyománya, és valamennyire a karácsonyi vásárok elmaradása is.

Forrás: 123rf

A szombati napokon elsősorban a 11-től 17 óráig terjedő időszak boltlátogatottsági mérlege számos esetben elérte, vagy erősen megközelítette a legzsúfoltabb péntek délutáni, esti órákat.

Vasárnap azért ritkábban, de akadtak szép számmal olyan órák, amikor ugyancsak a legzsúfoltabb időszakok jellemezték a boltok látogatottságát. A színárnyalatok (a sötét árnyalatok mutatták a legzsúfoltabb órákat) összességében világosabbak voltak ugyan a szombatinál, de nem mutattak rosszabb képet egy-egy hétköznapinál. (Egy-egy áruháznál persze akadtak eltérések.) 

Persze, az online kasszaadatok hajszálpontosan mutathatják a vásárlások ritmusváltását.

A vásárlások értékét tekintve pedig már a hagyományos boltok teljes decemberi mérlege kiolvasható a friss heti monitoros statisztikából.

Szilveszterkor nem trombitáltunk az utcán és nem vásároltunk többet, mint egy évvel korábban

Pedig az éttermek, szállodák zárva voltak, így otthon bulizott, akinek volt hozzá kedve.

A heti monitoros statisztika szerint a teljes decemberi hónapot nézve 2,4%-kal csökkent a hagyományos  boltok bevétele, az online kasszaadatok alapján. Ez igazából alig tér el a december 1-25 között jelzett 2,7%-os csökkenéstől. A drágulást és a webáruházak becsült forgalmát hozzátéve ehhez a folyóáras adathoz mennyiségben (volumenben) decemberben 1,5% körüli mértékben csökkenhettek a boltos vásárlások.

A két ünnep közötti élelmiszeres vásárlások sem billentettek az előző, az ünnepek előtti időszak mérlegén, néhány tizednyi ebben az árukörben is az eltérés. Ez azt jelenti, hogy élelmiszerekből összességében mennyiségben (volumenben) hasonló volt a vásárlások nagysága, mint egy évvel korábban.

Így a korábbi számvetésünk változatlan, most is azzal számolhatunk, hogy az első 11 hónapban kimutatott 0,2%-os együttes növekmény a decemberrel együtt már a 100% alá billentette az éves boltos mérleget:

2020

augusztus

szeptember

október

november

december*

2020*

folyóár

1.094

1043

1.100

1.109

1.255*

12.600_*

változás 

(volumen)

-1,2%

-1,6%

-2,4%

-0,3%

- 1,5%*

-0,5%*

KSH, érték: milliárd forintváltozás: kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos időszakához képest, december: becslés heti monitoros online kasszaadat alapján (december 1-31), becsülve a boltokra külön számolható inflációval (2%) és a számítható webáruházi forgalommal (+45%, web kasszaadat nincs), 2020: becslés, előbbiek alapján

(forrás: blokkk.com)
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! Féléves képzés péntekenként: 10 oktatási nap + 9 konzultációs alkalom! 2021. februártól júliusig!

Ugyan az oltások megérkezésével már valamennyire látszik az alagút vége, ez nem jelenti azt, hogy 2021 még ne a változásokról, a rezilienciáról vagy a rugalmasságról szólna. Mely tulajdonságok mellesleg vírus nélkül is csak előrevisznek. Mit tudnak ehhez hozzátenni a HR szolgáltatók?

A nyitás közeledtével egyre többen már az irodai visszatérést tervezik. Tarts március 25-én velünk, járjuk együtt körbe a különböző hibrid megoldásokat: mit tanultunk, mit engedünk el, mit tartunk meg – minden ami a munkavégzés környezetére vonatkozik.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: március 12.

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!