hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. január. 25., hétfő - Pál.
hirdetés

Boltok

Kevesebb összeget hagytunk a kasszáknál decemberben

Megfogadták a családok a járványügyi intelmeket: összességében kevesebbet vásároltunk decemberben, mint korábban, csökkent a boltokból hazacipelt árumennyiség. Élelmiszerekből hoztuk ugyan a korábbi formát, mennyiségben mérve annyit rámoltunk a hűtőbe és a spájzba, mint régebben, na de ajándékokból már nem, vagy 30 milliárdnyit visszafogtak a családok. A hagyományos iparcikkes boltok 70 milliárdot veszítettek.

hirdetés

A heti monitoros kasszaadatok alapján a hagyományos boltokban december 1-25 között 2,7%-kal csökkent a vásárlások értéke az előző év azonos időszakához képest, ennyivel kevesebb pénzt hagytunk a pénztárakban. Ez azt is jelenti, hogy mennyiségben (volumenben, darabban, kilóban, literben) mérve, a drágulást és a webáruházas piacot is hozzátéve ehhez, összességében mínuszban, az előző évi szint alatt zártak a boltok decemberben, nem is kicsit.

Ráadásul már augusztustól hónapról-hónapra visszaesést mutat a boltos világ a volumenadatokat nézve, így még azzal is számolhatunk, hogy az első 11 hónapban kimutatott 0,2%-os együttes növekmény (már ha annak lehet nevezni) a decemberrel együtt már a 100% alá billenti az éves boltos mérleget:

 2020

 augusztus

 szeptember

 október

 november

 december*

 folyóár

 1094

 1043

 1100

 1109

 1255*

 változás (volumen)

 -1,2%

 -1,6% 

 -2,4%

 -0,3%

 -1,5%*

 KSH, érték: milliárd forint, változás: kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos időszakához képest, december: becslés heti monitoros online kasszaadat alapján (december 1-25), becsülve a boltokra külön számolható inflációval (2%) és a számítható webáruházi forgalommal (+45%, web kasszaadat nincs)

Az előző, 2019-es decemberhez képest folyó áron csekély mértékben nőttek a decemberi vásárlások (akkor 1246 milliárd forint volt a teljes decemberi boltos vásárlás értéke).

Az első negyedév mennyiségben (volumenben) még 7,5% többletet hozott, a márciusi spájzolásokkal együtt persze. De áprilisban az akkori kijárási korlátozás közepette 10%-ot esett, májusban már kevesebbet, csak 3%-ot a boltos vásárlás. A június és a július hozta az előző évi szintet (néhány tizedszázaléknyi többlettel), na de utána már mínuszba csúszott a boltos világ.

Élelmiszerekből annyit vettünk, pontosan

Mint egy évvel korábban.

A statisztikában hivatalosan a nem szakosodott boltoknak nevezett üzletekben közel 6%-kal, a különféle élelmiszeres szakboltokban (hús, zöldséges, pékárus, de ide tartozik a trafik is), közel 4%-kal több pénzt hagytunk. A nem szakosodott boltok forgalmának döntő része élelmiszer, így ebből kiindulva és a drágulást is hozzászámolva kerekedik ki, hogy az élelmiszeres boltokban mennyiségben mérve ugyanannyit vásároltunk, mint egy évvel korábban. (Az élelmiszer jellegű vegyes boltokban mennyiségben 1-2%-kal még többet is, de a szakboltokban kevesebbet, 2-3%-kal. Az élelmiszer vásárlások háromnegyede az előbbi, negyede pedig az utóbbi boltos körhöz kötődik.)

Forrás: 123rf

A napi cikkek körénél maradva a korábban sokat emlegetett gyógyszervásárlás decemberben alig 2%-kal emelkedett (a megelőző hónapokban kétszámjegyű megugrásokat jelzett a monitoros statisztika).

Ajándék: kevesebb, nem is kicsit

A különféle iparcikkekből 15-25% között szóródó mértékekben mutat zuhanásokat a decemberi heti monitoros statisztika, a hagyományos boltos körben (tehát a webáruházak nélkül).

Ha a teljes iparcikkes statisztikából az ott jelzett, de igazából más, döntően napi cikkes jellegű termékköröket (például illatszer, gyógyszer) leszámítjuk,  és persze a webet sem nézzük, akkor 2020 utolsó hónapjában a hagyományos iparcikkes boltokban 70 milliárdos esés becsülhető a 2019-es év decemberéhez képest. (2019-ben a statisztikában besorolt teljes iparcikk forgalom 514 milliárd forint volt).

A hagyományos boltok kiesésének a felét pótolhatta decemberben a webáruházak megugrása (a webes forgalmi statisztika az élelmiszeres netes vásárlásokat is tartalmazza).

Az előbbiek alapján ajándékokra mintegy 30 milliárd forinttal kevesebbet költhettünk decemberben.

És egyébként lefelé húzta rendesen a boltos mérleget az üzemanyag vásárlások értékének 13%-os esése is.

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Január végén ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol első kézből ismerkedhettek meg a 2020-as év kiemelkedő PR-kampányaival.

Február 4-én bemutatkoznak a HRKOMM Award 2020 nyertes pályázatai! Stay tuned! A programot folyamatosan frissítjük!

Milyen régi, új és régiúj, azaz a változásokkal együtt frissülő szolgáltatásokat tudnak nyújtani 2021-ben a HR-szolgáltatók? Február 16-án megtudhatjátok az év első szakmai rapid találkozóján!

35 milliárd forint értékű beszállítófejlesztési program indul az élelmiszeripari vállalkozások számára. Hogyan vágjunk bele a sikeres pályázatba? Jelentkezzen az ingyenes ÉLIP BFB pályázatsegítő webinárium/workshopjára!

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! Féléves képzés péntekenként: 10 oktatási nap + 9 konzultációs alkalom! 2021. februártól júliusig!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!