hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. október. 19., kedd - Nándor.
hirdetés

Beszállítói workshop

Tej és tejalapú termékek napja a Lidl Akadémia Pluszon

Aktív érdeklődés kísérte a Lidl Akadémia Plusz szeptemberi rendezvényét, amelyen a tej és tejtermékek kerültek terítékre. Főként feldolgozók képviseltették magukat, akik a személyes kapcsolatépítés mellett a szektor aktuális trendjeit, aktualitásait is megismerhették.

hirdetés

A Lidl Magyarország nyolc éve indította el a „Lidl a magyar beszállítókért” elnevezésű programját, hogy elősegítse a magyar beszállítók külföldi piacra jutását. Az áruházlánc a program keretében hirdette meg a Lidl Akadémia Plusz rendezvénysorozatot azzal a céllal, hogy lehetőséget adjon a szakági beszállítóknak személyes találkozóra és konzultációra a vállalat beszerzőivel.

A közös megbeszélések azonnali vagy akár hosszútávon megvalósuló együttműködéseket is eredményezhetnek, a kezdeményezés kézzelfogható tudást ad az áruházláncba kerülés általános lépéseiről az élelmiszer-biztonság, a minőségbiztosítás, a volumen, a logisztika és termékfejlesztés területén.

Cél a belföldi fogyasztás növelése

A Nébih adatai szerint Magyarországon 126 vállalkozás rendelkezik engedéllyel tejtermelésre és -feldolgozásra, de ebből 14 adja a szegmens árbevételének, export-import forgalmának döntő hányadát. A hazai tejtermelés a fejlődő genetikának és a technikai innovációnak köszönhetően csökkenő tehénlétszám mellett is folyamatosan nő, a megtermelt nyerstej mennyisége megközelíti az évi 2 milliárd kilogrammot. Míg trappista sajtban jelentősen nőtt a hazai termelés, addig savanyított tejtermékek szegmensében elég magas az import aránya – erről Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezetője beszélt a Lidl Akadémia Plusz rendezvényén, aki szerint fontos lenne, hogy a jó minőségű hazai tejet minél nagyobb arányban és mennyiségben itthon dolgoznák fel, és magasabb hozzáadott értékű árucikként kerülnének a boltok polcaira, illetve exportra. A hazai tejszektor fejlődése szempontjából kiemelt feladat a belföldi fogyasztás növelése. Ehhez nagy segítség, hogy az elmúlt időszakban 30-40 milliárd forintnyi támogatás érkezett a tejfeldolgozó ágazatba, és a 2020-21-es pályázati dömpingből is jó szeletet tud majd kihasítani az ágazat.

Az emberek kifejezetten keresik az innovációkat

Tejtermékek vásárlásakor az ár, a termékhez kötődő innováció és promóció is nagyon fontos - derül ki a NielsenIQ adataiból, amit Tóth Ágnes és Holczinger-Zay Krisztina ismertetett a Lidl Akadémia közönségével. A piackutatók mérései szerint a növekvő tejtermék-piac motorjai a többi élelmiszer kategóriához hasonlóan a diszkont áruházak. A tejtermékek kiskereskedelmi forgalma tavaly 6,8 százalékkal nőtt az előző évhez képest, és elérte a 435 milliárd forintot. Az értékesítési csatornák közül a diszkontok kiugróan teljesítettek, mert ennek dupláját, 13,2 százalékot produkálták, ami részesedésben 37 százalékot jelent. A diszkontokban a sajt, a vaj, a túró, a tejföl, a kefir, a natúr joghurt és a szendvics krémek kategóriájában kiemelkedően magas, 36 százalékos a saját márkás termékek aránya, de a gyártói márkák is fontosak a bolttípus vásárlói számára. A kutatócég adatai szerint erősen emelkednek az otthoni főzés praktikus termékei, pl. a vödrös tejföl, a vaj, a sajt és túró eladásai, illetve a tejek közül az UHT és a laktózmentes tejek, valamint az ízesített tejek értékesítése is. Új trend, hogy látványosan nő a jutalmazás, kényeztetés kategóriájába sorolható jegeskávék, ivójoghurtok piaca is.


A kutatás rámutatott arra is, hogy hogy tejtermékek esetében szignifikánsan jelenik meg az innovációra való nyitottság: a NielsenIQ felmérésében a megkérdezettek 43 százalék mondta azt, hogy számára fontos hogy jelenjen meg az innováció a termékekben, a fogyasztók várják és szeretnék kipróbálni az újdonságokat.

Hibrid és perszonalizált termékek

Magyarországon is kezd teret nyerni a táplálkozásban az a preventív jellegű gondolkodás, ami összefügg a funkcionális élelmiszerek elterjedésével. Némedi Erzsébet, az Expedit Nodum Kft. tulajdonos-ügyvezetője, élelmiszeripari mérnök, biotechnológus előadásában arról beszélt, hogy egyre gyakoribb fogyasztói elvárás, hogy az adott termék pozitív irányba befolyásolja az egészségügyi állapotot, hogy a tápértéken felül legyen valamiféle plusz hozzáadott élettani hatása is. A tejtermékek előkelő helyet foglalnak el a funkcionális élelmiszerek palettáján, hiszen a fogyasztók nagy része elsősorban a tejtermékeket, azon belül is a probiotikus termékeket azonosítják a funkcionális élelmiszerekkel.

Ezt a trendet meglovagolva jelentek meg a növényi és állati összetevőket is tartalmazó ún. hibrid termékek, így például a zöldséglevet tartalmazó sós tejek. A biotechnológus szerint ezekben az italokban olyan aminosav profilt tudnak létrehozni, ami egyesíti a két alapanyag előnyeit. Az innovatív termékfejlesztések sorában számos olyan új izgalmas termék születik, mint pl. a gyógynövény kivonatokkal dúsított tej, vagy a gyümölcslevet tartalmazó, szénsavas tejital.
A tejtermék gyártók számára új kihívást jelenthet az ún. a perszonalizált termékek gyártása, így pl. a speciálisan a 3-10 éves gyerekek vagy idősek számára szánt termékek előállítása.

Élelmiszerbiztonság

A tej amellett, hogy stratégiai élelmiszer, egy rendkívül kényes alapanyag. Az élelmiszer-biztonság központi kérdés a tej és tejtermékek esetében. Szigeti Tamás, a Wessling üzletfejlesztési igazgatója a tehéntej eltarthatósági és tárolási körülményeiről, annak szabályozásáról beszélt az akadémián. Felhívta a figyelmet a tejbe kerülő toxinok következményeire, itt elsősorban az aflatoxinok, mikotoxinok mennyiségére kell komolyan ügyelni, mert ha ezek szintje átlépi a megengedett határértéket, az daganatos betegségek kialakulásához vezethet.

A nyomonkövethetőség mint marketing fogás

A fogyasztók 70 százaléka mindent tudni akar arról, mi kerül az ételébe, az asztalára. A gyorsan romló tej és tejtermékek esetében kiemelten fontos a fogyasztó biztonsága, ehhez minden összetevőnek, alapanyagnak nyomon követhetőnek kell lennie. Ráadásul a nyomon követés nagyon komoly segítséget ad a hamisítás elleni küzdelemben is - derült ki Vatai Krisztina, a GS1 Magyarország szolgáltatásigazgatójának előadásából, aki ezek mellett a jogszabályi megfelelések és termékvisszahívásokról is beszélt. Ezek az adatok kitűnően használhatók a marketing stratégia támogatására is, hiszen, ha az egymásra láncolt adatokat akár egy QR-kód formájában elérhetővé tesszük a fogyasztók számára, az nagyban erősíti a termék iránti bizalmat, így növelheti annak forgalmát is. Tétel szinten lekövethetővé tehetjük, hogy honnan származik az a tej, amiből az általunk vásárolt joghurt készült.

Pályázati lehetőségek

A tejtermelő és a tejfeldolgozó ágazat versenyképessége, hatékonyságnövelése és fenntartható működése szempontjából is kulcskérdés a technológiai fejlesztés, az innovatív beruházások mielőbbi megvalósítása. Andorka Miklós, a MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt. stratégiai igazgatója a szektor potenciális pályázati lehetőségeit mutatta be a szakmai fórumon. Az élelmiszeripar épp egy eseménydús időszak kellős közepén van, és a vidékfejlesztési program keretében megvalósuló, 250 milliárd forint keretösszegű forrásra lehet pályázni. Fontos infó, hogy nemcsak a kis- és középvállalatoknak, hanem a nagyvállalatok számára is elérhető ez a támogatási forma, illetve, hogy a korábbi pályázatokból kizárt közép-magyarországi régióban működő cégek is részesülhetnek ebből a vissza nem térítendő európai uniós támogatásból.
A vállalkozások a Versenyképesség-növelő támogatási program keretében támogatási összeghez juthatnak. Ezt azok a középvállalat és nagyvállalatok igényelhetik, amelyek 25 százalékos bevételvisszaesést szenvedtek el a Covid miatt.
A tejszektor közép és nagyvállalatai számára 2021 februárjában nyílt meg a Pénzügyminisztérium nagyvállalati beruházási támogatási programja. A lehetőségre azok jogosultak, akik a beruházás végére elérik a legalább 150 fős létszámot.

Faktoring kicsiknek és nagyoknak

Amikor valaki egy nagy áruházlánccal országos beszállítói szerződést köt, és nagy volumeneket kell menedzselnie, az rendkívül pénzigényes. Az ilyen esetekben nagy segítséget jelent a faktoring. A pénzügyi szolgáltatás részleteiről Tomasovszky Márton, a MagNet Faktor Zrt. igazgatósági tagja osztott meg hasznos információkat a Lidl szakmai napján. A faktoringgal a beszállító addig nyújtózkodhat, amíg a vevő pénzügyi mutatói megengedik. Alapkonstrukcióban a fedezet maga az elismert számlakövetelés, nincs szükség tárgyi fedezetre. Míg korábban csak kisebb vállalkozások éltek ezzel a lehetőséggel, ma már a nagyobb vállalatok is rendszeresen igénybe veszik a faktoring nyújtotta előnyöket, tájékoztatta a résztvevőket Tomasovszky Márton.

Október 4-én folytatódik a Lidl beszállítói programjának eseménysorozata. A 4. Lidl Akadémia Plusz rendezvényére a funkcionális és mentes termékek gyártóit várja a Lidl. A programról bővebben itt olvashat.

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Itt a Store Insider új podcast rovata! A #PályázzaProFuturával podcast sorozat hasznos információkkal nyújt segítséget minden pályázni kívánó élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek. Kattints tovább a rovathoz!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.

Kékgalléros konferencia 2021-ben is!

Kiadónk társoldalai

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!