hirdetés
hirdetés
2021. március. 02., kedd - Lujza.
hirdetés

OOH-piac

2020 a közterületi reklámpiac egyik legnehezebb éve volt

De a kezdeti sokkot követően a hirdetők a második hullám alatt már nem húzták be a vészféket, idén pedig már növekedés várható. Samu Tímea, a JCDecaux Hungary vezérigazgatójának vendégcikke.

hirdetés

A koronavírus gazdasági következményei komoly hatással voltak a reklám-, és azon belül is az out-of-home (OOH) piacra, a 2020-as év a teljes média szakma – és nem mellesleg a globális gazdaság – egyik legnehezebb éve volt. Mivel a pandémia néhány iparágat szinte percek alatt megbénított, ezen szektorok hirdetései érthető okokból azonnal eltűntek az OOH-piacról – és jó részük több hónap elteltével sem tudott visszatérni. Aki a felszínen maradt, az is sokkal lassabban hozott döntéseket: lényegesen árérzékenyebb, sokkal nagyobb rugalmasságot igénylő ügyfelekkel dolgoztunk, mint általában. Érdekes volt megfigyelni, hogy inkább a kampányok száma csökkent, az egyes reklámkampányok volumenén elenyésző mértékben éreztette hatását a világjárvány – ahogyan a korábban jellemző eszköztípusok és életciklusok sem változtak meg. Egyes hirdetők viszont az előre menekülést választották: megélénkült például a kommunikáció az autószektorban.

Egy nehéz áprilist és májust követően elindult a lassú konszolidáció, ám összességében – a Hirdetők Világszövetségének (WFA) adatai szerint – az első félévben 40 százalékponttal kisebb teljesítményre volt képes az OOH, mint egy évvel korábban. Mivel azonban az egyik leghatékonyabb tömegmédiának számít, a reklámpiac mélyrepülése közepette is megtartotta – az évek óta stabil – piaci részesedését a teljes médiaköltésből.
Ez azzal is járt, hogy egyáltalán nem lett kevesebb napi teendőnk, sőt, ezek inkább megszaporodtak: élesben kellett olyan lépéseket megtennünk, amelyeket ideális esetben kényelmes tesztidőszak előzött volna meg.

A második hullámban már nem vészfékeztek a hirdetők

Az OOH egész jól viselte a kijárási korlátozásokat. Az MRSZ outdoor szekciója tavaly áprilisi, hatezer főre kiterjedő, országos, reprezentatív kutatásából az derült ki: az emberek 85 százaléka heti szinten járt dolgozni és/vagy bevásárolni, azaz láthatott OOH-hirdetéseket. Nem mellékes szempont az sem – ezt korábbi és friss nemzetközi kutatások egyaránt megerősítik –, hogy az outdoor hirdetések generálják a legtöbb online mobiltelefonos keresést, ráadásul ezek jellemzően egybeesnek a vásárlások időszakával. A hirdetői oldal tavaszi vészfékezése tehát nem volt teljes mértékben indokolt, és a második hullám során már nem is láttuk ennek különösebb jelét: tudatosan menedzselt kampányok jöttek sorra az utolsó bő negyedévben, ami sokat tett hozzá a szegmens eredményességéhez.

A pandémia előrehaladtával a hirdetők az emberek érzelmi változásaira is reagáltak. Ez látható volt a közösségi témák iránti fogékonyságban, amelyek elsődlegesen a vírus elleni védekezéssel függtek össze – számos önkormányzat használta erre outdoor eszközeinket, különösen a citylightokat. De más szereplők is együttérző vagy támogató üzenetek közzétételére cserélték az üzleti kommunikációt. Jó példa erre a Coca-Cola vagy a Magyar Termék Nonprofit szervezet magyar termékek vásárlásra buzdító outdoor kampánya.

Samu Tímea
Samu Tímea

Felgyorult a digitális transzformáció

Az év első két hónapja hagyományosan nem a legintenzívebb szakasza az évnek, ráadásul túl kevés idő telt még el ahhoz, hogy messzemenő következtetéseket vonhassunk le. Bízunk abban, hogy 2020-hoz képest növekedés várható, de inkább 2019-et érdemes bázisévnek tekinteni. Jó hír, hogy a járvány kezdetekor tapasztalt megtorpanás után az OOH egyre nagyobb intenzitással tudott működni, miközben a pandémia felgyorsította a digitális transzformációt.

Folytatódott a digitális vívmányok térnyerése a termékfejlesztésben is: a korábbi eszközök – amilyen például az okostelefonon követett műsort a kiterjesztett valóságban életre keltő technológia, vagy a digitális citylight – tökéletesítése mellett olyan innovációk lettek részei a kínálatnak, mint a hajlítottpanel-technológiával készült LED-henger, ami tetszőleges formátumban képes megjeleníteni a hirdetéseket vagy az egyedi grafikákat. Ezeket nem csupán a COVID-19 miatt kezdtük el alkalmazni: hosszútávon is remek és hatékony eszközök, amelyeket módszeresen építünk be a mindennapokba.

Samu Tímea, JCDecaux Hungary, vezérigazgató

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

Címkék

hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Ugyan az oltások megérkezésével már valamennyire látszik az alagút vége, ez nem jelenti azt, hogy 2021 még ne a változásokról, a rezilienciáról vagy a rugalmasságról szólna. Mely tulajdonságok mellesleg vírus nélkül is csak előrevisznek. Mit tudnak ehhez hozzátenni a HR szolgáltatók?

A nyitás közeledtével egyre többen már az irodai visszatérést tervezik. Tarts március 25-én velünk, járjuk együtt körbe a különböző hibrid megoldásokat: mit tanultunk, mit engedünk el, mit tartunk meg – minden ami a munkavégzés környezetére vonatkozik.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: március 12.