hirdetés
hirdetés
2021. április. 12., hétfő - Gyula.
hirdetés

Élelmiszerár

Már 10 hónapja drágulnak a nemzetközi élelmiszerárak

Kilenc hónap drágulás után márciusban összesítve tovább emelkedtek a globális élelmiszerárak, főleg a növényi olajoké és a tejtermékeké, jelentette az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO).

hirdetés

A FAO élelmiszerárindex, ami a nemzetközileg legfontosabb élelmiszerek havi árváltozását követi, 2,1%-kal emelkedett február óta és ezzel elérte a 2014 júniusa óta mért legmagasabb szintet.

Jobban ránézve az indexre, termékcsoportonként eltérő mozgást láthatunk. A márciusi növekedés a növényi olajok számlájára írható, melyek 8%-os havi drágulásukkal közel 10 éves rekordot döntöttek. A szójaolaj ára meredeken emelkedett, részben a biodízel szektor feléledő kereslete miatt.

A vaj drágulásával szintén nőtt a tejtermékek ára nemzetközi szinten (+3,9%-kal), a szűkös európai kínálat és erősebb kereslet miatt. A tejpor ára szintén emelkedett az ázsiai (főként kínai) importigény miatt, amit nem tudott kielégíteni a csökkent termelés a Csendes-óceán térségében és a szűkös európai és észak-amerikai konténerkapacitások.

Csomagolják a vajat egy oroszországi üzemben. Fotó: FAO/Maxim Zmeyev
Csomagolják a vajat egy oroszországi üzemben. Fotó: FAO/Maxim Zmeyev

A FAO a húsra vonatkozó árindexe szintén emelkedett – februárhoz képest 2,3%-kal, a kínai import és az európai húsvéti szezon keresletbővülése által hajtva, leginkább a baromfi- és sertéshús esetében. A marhahús ára stabil, a juh olcsóbb lett, miután a száraz időjárás miatt az új-zélandi gazdák állataik eladására kényszerültek.

Ezzel szemben a FAO által megfigyelt gabonafélék átlagosan 1,8%-kal lettek olcsóbbak, ám ez még így is 26,5%-kal haladja meg az egy évvel ezelőtti szintet. A búza ára csökkent a legtöbbet, amiből mind a tartalékok, mind az idei termelési kilátások bizakodásra adnak okot. A kukorica és rizs ára szintén csökkent, a ciroké eközben nőtt.

A cukor árindexe 4%-kal zsugorodott múlt hónapban a bőséges indiai export hírére, de még ezzel is harmadával teljesíti túl a tavaly márciusi értéket.

Jó terméskilátások 2021-re

A FAO szakértői szerint idén újra bővül a világ gabonakibocsátása, immár a harmadik egymást követő éve, és a vártnál kedvezőbb időjárás miatt az előzetes termelési becsléseket is emelték számos országban. A globális búzatermelés 1,4%-os emelkedés után eléri a 285 millió tonnát, amivel új csúcsot dönthet 2021-ben köszönhetően az európai és indiai termelés helyreállásának.

Átlag fölötti mennyiséget várnak a kukoricánál is, miután Brazíliában és Dél-Afrikában is rekordtermés lehet – olvasható a FAO Gabonakészletek és -igények gyorsjelentés-ben.

A takarmányipar feléledésével az idei szezonban 2,4%-kal is nőhet a felhasználás, elérve a 2 777 millió tonnát. A gabonatartalékok ezzel együtt 1,7%-kal 808 millió tonnára esnek vissza az év végéig.

A FAO mintegy 6%-kal bővülő gabonakereskedelemre számít a jelenlegi szezonban, ami így 466 millió tonnára duzzadhat, a szemestermények és a rizs keresletélénkülésétől fűtve.

(forrás: FAO)
hirdetés

Címkék

hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! Apex Toplistás pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2021. április 16.

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!