hirdetés
hirdetés
2021. április. 13., kedd - Ida.
hirdetés

VIP interjú

"Minden generációnak fenntartható értéket teremtünk"

Ha van cég, amely kiemelten odafigyel a higiéniára és a biztonságra, az az Essity. Interjú Venter Zoltánnal, az Essity Hungary Kft. ügyvezető igazgatójával.

hirdetés

Az Essity tevékenysége a prémium minőségű higiéniai és egészségügyi termékek előállítására épül. Az ezeken a piacokon meghatározó, folyamatosan innováló svéd gyökerű vállalat valamennyi tevékenységét fenntartható üzleti modell alapján végzi. Venter Zoltán arról is beszél, hogy mit is jelent ez a gyakorlatban.

Mostanában a pandémia mellett talán legtöbbet emlegetett szavaink a személyes higiénia és a termékbiztonság. A most kialakult helyzet hogyan hatott az Essityre, amely tevékenysége okán amúgy is ezekre a szempontokra, az egészségre koncentrál?

A covid vírus sok ponton „átírta” az eddigi gyártási folyamatainkat. Pontosabban azok előkészítési fázisaiban kellett sok mindent megváltoztatni. Általában két-, három műszakban dolgozunk, mert annál drágább nincs, mint amikor állnak a gépsorok. A mostani helyzetben a munkatársaink védelmében „széthúztuk” a műszakokat, megváltoztattuk az öltözők használati rendjét. A műszakokon belüli munkavégzést is újra kellett gondolnunk. Ezért egy applikációt is használunk, ami rádiofrekvenciás alapokon múködik és sípolással jelzi, ha a munkatársak két méteren belül megközelítik egymást. Az applikáció azt is méri és rögzíti, hogy ki kivel, és mennyi időt töltött együtt. Fontos, hogy probléma esetén mindez nyomon követhető legyen. Az irodákban is hasonlóképpen applikációval „szabályozzuk” a közös- és egyéb helyiségek használatát. Az Essity Kínában is piacvezető, és mivel náluk „jelentkezett” először a vírus, ők sok hasznos tanáccsal láttak el minket.

Ha már Kínát és az anyavállalatot említette; felvázolná a cég jelenlegi nemzetközi és hazai piaci pozícióját?

Az Essity világviszonylatban egy közép méretű multinacionális svéd cég. Az éves forgalma 130 milliárd SEK, azaz svéd korona, euróban ez mintegy 12 milliárdot jelent. Termékeinkkel 150 országban vagyunk jelen, ebből 100-ban saját leányvállalattal. Szerte a világban összesen 46 ezer munkatárs dolgozik nálunk. Európában vagyunk a legerő- sebbek mind a három divíziónkban. A Consumer Goods divíziónk – amit én a közép-kelet-európai régió kereskedelmi vezetőjeként személyesen is vezetek –, a retailben forgalmazott márkákat foglalja magába, nálunk a Zewát, illetve a Liberót és Libbresse-t. A másik jelentős üzletágunk a Health and Medical Solutions, amely főleg a gyógyászati segédeszköz kategóriába tartozó Tena termékeivel az in- kontinencia kezelésben nyújt megoldást a az érintettek számára. A harmadik divíziónk pedig a Tork márkanévvel fémjelzett Professional Hygiene, amely a B2B üzletág, és a horeca szektor számára kínál higiéniai rendszereket, töltőanyagokat és adagolókat.

A Tena abszolút piacvezető a saját piacán világviszonylatban is, 46 százalékot képvisel az inkontinencia-termékek teljes forgalmából. Nemzetközi viszonylatban szintén piacvezető, ismert és meghatározó márkánk a Tork is a maga területén.

Magyarországon mintegy 41,6 milliárd forint az árbevételünk. Általában elmondhatom, hogy amely piacon jelen vannak a márkáink, ott első vagy második szerepet töltünk be a piaci szereplők rangsorában. A háztartási papíráruk márkázott termék forgalmának mi adjuk közel 50%-át. Márkákra vetítve például piacvezetők vagyunk a Tenával 70%-ban, a Torkkal 33%-os a részesedésünk, a Zewával 22%. A papír alapú higiéniai termékek, tehát a wc-papír, zsebkendő, papír törlőkendők piacán még private label termékeket is gyártunk. A nedves toalettpapírok szegmensében pedig szintén piacvezetők vagyunk a Zewával, mi visszük el a piac forgalmának közel 35%-át. Hozzáteszem, a piacon jelen lévő nedves toalettpapírok közül a Zewa az amely 100%-ban papír alapú, biológiailag lebomló termék, így a wc-be is kidobható. Ezért is drágább a konkurens termékeknél, de a forgalmi adatokból úgy tűnik, a fogyasztók értékelik ezt a hozzáadott plusz értéket. A Libero és Libresse márkáink is jól teljesítenek, mindegyikük a második legnagyobb forgalmat produkálja a maga piacán.

Az Essityről tudvalévő, hogy nagy figyelmet szentel a termékfejlesztéseknek. Önök szerint egy ilyen válsághelyzetben van egyáltalán igényük az embereknek az innovációkra?

Határozottan állítom, hogy igen, mert a fogyasztók általában szeretik és keresik az innovációkat. Persze a mostani helyzetre nem lehetett felkészülni, de vélhetően ez átmeneti időszak, egy-másfél év alatt lecseng; és akkor mi jön utána? Most nekünk arról kell beszélnünk. Amikor mindez elmúlik, megint felerősödik a fogyasztókban az igény, hogy „újra akarok élni, kényeztetni akarom magam”. Meggyőződésem, hogy a többletértéket adó innováció, az egyre inkább a fenntarthatóságra is fókuszáló márkák, a vásárlói élmény nyújtása a kulcs ahhoz, hogy ki lesz a nyerő.

Névjegy

Szakmai és FMCG karrierjét is 1992 tavaszán kezdte az Essity jogelődjénél, a Mölnlycke Kft.-nél
területi képviselőként Békés megyében. A céges ranglétrát végigjárva különböző sales-es pozíciókban dolgozott, területi vezetőként a képviselők munkáját vezette évekig, majd key account managerként a nemzetközi partnerekkel alakított ki jó üzleti kapcsolatot. A kereskedelemben szerzett tapasztalatokat 2003-tól kereskedelmi igazgatóként kamatoztatta. 2009 óta a cég Consumer divíziójának vezetője, 2011 óta pedig
a cég ügyvezető igazgatója is egyben. 2016-tól a cseh, lengyel és szlovák Consumer divízió
felügyelete is hozzátartozik, és így a divízión belül az Essity CEE régió vezetője lett.

Ezek szerint a fenntarthatóságra ön úgy tekint, mint az innováció motorjára, de ha jól tudom, az Essitynél ez a szemlélet már akkor is prioritást élvezett, amikor sokan még csak nem is hallottak a fenntarthatóságról, mint fogalomról.

Nálunk valóban minden ebből indul ki, és minden tevékenységünket meghatározza. Ez a svéd gyökereknek köszönhető. A természetközeliség, a környezettudatos hozzáállás ugyanis a skandináv országokban élő emberek mindennapjait áthatja. Svédországban az Essity legalább annyira emblematikus cég az ottaniak számára, mint nálunk a MOL. Ennek megfelelően teljesen természetes, hogy az ottani tradicionális szellemnek megfelelően működjön a cég itthon, és így is teszünk, immár 35 éve. A fenntarthatósági tevékenységünk az úgynevezett Life Cycle Management, vagyis az Élet Ciklus Menedzsmentre épül. Ami azt jelenti, hogy az Essity a termékei életciklusának minden egyes lépésénél felméri a környezeti és szociális hatásokat, és ez alapján szerzi be az alapanyagokat, végzi a termelést, a termékfejlesztéseket, szervezi meg a szállítást, illetve kezeli a használat után is a termékeket. A környezeti hatások csökkentése és a társadalmi hatások növelése érdekében az ENSZ 17 irányelvéből hatot tűztünk ki célul. Úgy gondoljuk, hogy a vállalati kultúránk és portfóliónk okán ezeket tudjuk felelősséggel vállalni.

Melyik ez a hat irányelv?

Prioritást élvez a mi szemléletünkben a well-being, vagyis a jó egészség és a jóllét, a nemek közötti egyenlőség szemléletének a támogatása, a tiszta víz óvása és higiénia biztosíása, a felelős felhasználás és termelés, az éghajlatváltozás elleni fellépés és az ökoszisztémák védelme. Hogy a mindennapi gyakorlatban ezek komplexen megvalósuljanak, ezt a hat pontot mi három fő csoportba „gyúrtuk át”. Így tűztük ki célul magunknak a fogyasztóink komfortérzetének javítását, a kevesebből többet elvét és az újrahasznosítást.

Mondana néhány példát arra, hogy ezek a fenntarthatósági célok hogyan jelennek meg a portfólió márkáinál?

Vegyük például a komfortérzet javítását. Hogy ezt elérjük, evidens, hogy a minőségben nincs kompromisszum, ezért vannak csak kizárólag prémium márkáink minden piacon. Itt azonban nem csak a prémium minőségen van a hangsúly, hanem azon is, hogy valamit másként, és jobban kell csinálni a megszokottnál. Mindig keresve a jobb alapanyagokat, ügyelve, hogy azokból kevesebbet használjunk fel, hogy kíméljük a környezetet.

A jóllét támogatására az egyik legjobb példa a Tena, amely az idősebb korban jelentkező inkontinencia hatásainak enyhítését szolgálja. Aligha kell bizonygatni, hogy ezek a speciális betétek, pelenkák mennyiben járulnak hozzá a használóik jóllétéhez, akik sem dolgozni, sem egyéb közösségbe nem igazán tudnának járni az ilyen típusú termékek nélkül. Ugyanakkor bizonyított, hogy ugyanannyi időtartam alatt a Tena pelenkákból egy beteg négyet használ el, míg más hasonló piacon lévő termékből hatot. A jóközérzet biztosítása mellett máris érvé- nyesül a másik fontos pillér, a kevesebből többet elve, amit nagyon sok csomagolóanyagunk kialakításánál is igyekszünk biztosítani. Ugyanezt a célt szolgálja például a Tork adagolórendszerünk is, amit úgy alakítottunk ki, hogy egyszerre kevesebbet adagoljon, meggátolva ezzel a pazarló fogyasztást.

Persze nem lehet mindent nagyon gyorsan átalakítani 100%-ban fenntarthatóvá. Ilyen termékcsoportunk például a pelenka. A pelenkának vannak olyan alkotórészei, amelynek a nagy tömegben való gyártása jelenleg nem oldható meg műanyag felhasználás nélkül, mert akkor nem teljesül az abszorciós funkció. Az pedig alapelvárás, hogy a funkcionális és kényelmi követelményeknek maximálisan megfeleljen a termék.

Ugyanakkor tudtunk változtatni a pelenkák csomagolásának összetételén, és ugyanezt megtettük az intimbetéteknél is. Mindkét termékkategóriában ez évtől minden ilyen termékünk zacskójához 50%-ban megújuló forrásból, fenntartható gazdálkodásból származó cukornádat használunk alapanyagként és minden csomagolás 100%-ban újrahasznosítható. Évente 3,5 milliárd darab intimbetétet és 2,5 milliárd pelenkát gyártunk. Így talán jobban érzékelhető, hogy ha mi évente csak egy picit változtatunk bármelyik termékünknél vagy csomagolásánál például a műanyag felhasználásban, akkor az a végén milyen arányban járul hozzá a környezeti terhelés csökkentéséhez.

Az újrahasznosításra jó példa az is, bár nem reklámozzuk, hogy a hazai piacon 10 éve jelen lévő Zewa Deluxe wc-papírunk nagyrészben újrafelhasznált papírból készül. Egyébként a papírból készült termékünk gyártása során felhasznált alapanyagaink mindegyike FSC tanúsítvánnyal rendelkezik, vagyis bizonyítottan fenntartható forrásból származik.

Hogy zajlik egyébként a termékfejlesztés, és van-e valami olyan, ami eddig fel nem fedezett, újszerű távlatokat nyithat meg fenntarthatósági szempontból?

A termékfejlesztéseink részben fogyasztói insight kutatásokra épülnek, másrészt az Essity-nek Göteborgban van egy komoly kutatásfejlesztési részlege is, ahol mintegy kétszázan dolgoznak. Ők többek között több száz startup céget monitoroznak, illetve néhány ilyen feltörekvő vállalkozást támogatunk is, és velük együttműködve keressük a fejlesztések új irányait. Az egyik ilyen startupos ötletből indult például a legújabb innovációnk, a búzaszalmából előállított cellulóz története. A lényege, hogy a gazdák által be nem gyűjtött, egyébként a mezőn tönkre menő búzaszalmákat felvásároljuk, és papíralapanyagot állítunk elő belőle. Már felépült az üzem, évi 50 ezer tonna kapacitású gépsorokon folyik a gyártás. Ezzel a technológiával ismét tettünk egy lépést az ökológiai lábnyom csökkentésére, hiszen a világ búzaszalma termésének a fele nem kerül felhasználásra, így viszont kevesebb víz és energia felhasználásával cellulózt lehet belőle gyártani.

Úgy tűnik, önök viszont rengeteg energiát fektetnek abba, hogy minél élhetőbb környezetben éljünk. Az Essity termékei hány fogyasztóhoz érnek el szerte a világon?

Nehéz ezt megbecsülni, több száz millióhoz naponta, mert sokféle terméket gyártunk nagy tömegben. Ennek érzékeltetésére, az egész Európában gyártott wc-papírok mennyiségének 30%-a készül az Essity gyáraiban. Inkább azt emelném ki, hogy csak Magyarországon naponta hozzávetőlegesen 2 millió ember használja a termékeinket. Azt szoktam mondani, hogy nagyon sok hatalmas multi cég van a világon, de olyan viszonylag kevés, amely akár az élet első napjától az utolsóig végigkísérheti azokat, akik a termékeiket választják. Mi ilyen cég vagyunk, hiszen a Libero pelenkáktól kezdve a Zewa háztartási papírárukon át a Tena pelenkáig kínálunk minden korosztálynak választási lehetőséget. Ez nagy felelősség, meg kell tudni neki felelni.

Meglátása szerint mi az, ami a társadalomban tovább erősíthetné a fenntarthatósági szemlélet erősödését?

Mi gyártók, és általában a gazdasági piac szereplői elsősorban a folyamat „elejére” vagyunk ráhatással; vagyis, hogy a tőlünk telhető lehető legtöbbet megtegyünk a termékeink és a technológiáink fejlesztésével, annak érdekében, hogy élhetőbb legyen a Föld.

Amelyik cég fenn akar maradni, annak muszáj így gondolkodnia. Mi azonban csak az egyik láncszem vagyunk a folyamatban. A döntéshozóknak, kormányzatoknak, szabályozással foglalkozó szervezeteknek előbb-utóbb össze kellene fogni, hogy a fogyasztók számára is érthetőbbé váljon, miért is fontos fenntarthatóan gondolkodni. Bízom benne, hogy mielőbb megszületik például egy olyan egységes jelölési rendszer a fenntarthatósággal kapcsolatban, amely által tisztul a kép. Kellene egy olyan jelölés, ami forgalmazó és fogyasztó számára is jelzi, hogy az adott terméket a környezeti hatások szempontjából a ma ismert, lehető legjobb módon és alapanyagokból állították elő. Ezt rá lehetne tenni minden egyes iparágban, termékkategóriában arra a termékre, amelyik megfelel ennek a kritériumnak. Jelenleg e tárgykörben ilyen-olyan szempontból közel 1500-féle jelölést használnak a világ különböző országaiban. Ez egy globalizált világban követhetetlen. Sokat segítene a fogyasztóknak az egyszerűsítés az eligazodásban.

Az Essity portfóliójából melyik az a márka, amelyik a leghatékonyabban tudta eddig az ökolábnyomát csökkenteni, és mi az a cél, amely önök számára kiemelkedő ugrás lenne a fenntarthatóság területén?

Egyértelműen a Zewa, de a termékcsoport jellegéből adódóan itt kicsit könnyebb a dolgunk, mint például a pelenkák esetében. Bár ott is megtettük, ami a jelenleg tudásunk szerint megtehető. Mindegyik fenntarthatósági alapelvünkhöz sok vállalás, cél kapcsolható a termékportfólió sokszínűsége okán. Az nagyon fontos viszont minden egyes területen, hogy a gyártás során termelődő bármely hulladékot és vagy energiát milyen mértékben használjuk fel. A legfontosabb vállalásunk ide köthető, mégpedig az, hogy 2025-re az Essity gyártási folyamatában nem lehet elveszett energia vagy alapanyag. Ezt nem egyszerű teljesíteni, főleg higiéniai termékeknél. Jelenleg a világon működő gyárainkban keletkezett hulladék 65%-át már újrahasznosítjuk. Az nagy mérföldkő lenne, ha a 100 százalékot tudnánk teljesíteni. Mi minden erőnkkel azon vagyunk, hogy sikerüljön. 

 

ESSITY HUNGARY SZÁMOK (2019)

A cég éves forgalma (árbevétel):

41,6 milliárd Ft

A három legnagyobb forgalmú márka árbevétele:

Zewa: 13,6 milliárd Ft

Tena: 10,4 milliárd Ft

Tork: 5,6 milliárd Ft

Foglalkoztatottak száma:
112 fő

A három legfontosabb fenntarthatósági eredmény:

1. Minden fából származó alapanyagunk rendelkezik FSC minősítéssel ezzel is a felelős fenntartható erdőgazdálkodást támogatva
2. Zewa, Libero és Libresse termékeink csomagoló anyagai 100%-ban újrahasznosíthatóak
3. A termelés során a gyárainkban keletkezett hulladék 65%-át újrahasznosítjuk

(x)

 

Ács Dóra, Store Insider főszerkesztő
a szerző cikkei

(forrás: Store insider)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! Apex Toplistás pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2021. április 16.

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!