hirdetés
hirdetés

Szélesebb választék, bővülő kényelmi szolgáltatások, jobb minőség

Friss zöldség és gyümölcs a szupermarketekben

2012 áprilisában három szupermarketlánc, a Spar, a Match és a CBA egy-egy budapesti egységének friss zöldség-gyümölcs kínálatára vonatkozóan készített felmérést Szabó Márton elemző-közgazdász. Az alábbiakban a szerző tapasztalatairól olvashatnak.  

hirdetés

z eredményeket összehasonlítottuk egy korábbi vizsgálatunkból származókkal, amelyet 2002 januárjában, tehát szintén a téli idényben végeztünk ugyanezekben a Spar és Match egységekben, illetve az akkor még jelen lévő Billa és Kaisers’ egy-egy üzletében. Megjegyezzük, hogy a 2012-ben felmért CBA-üzlet valóban szupermarket, mert eladótere meghaladja a 400 négyzetmétert – ellentétben a CBA-boltok többségével. Az értékelésnél figyelembe kell venni, hogy a „felülről szervezett”, minden tekintetben egységes üzleti koncepciót követő Spar és Match láncokon belül az egyes üzletek között lényegesen kisebb különbségek vannak, mint a sok tulajdonoshoz tartozó CBA egységei között.
A vizsgálatot indokolja, hogy a GfK 2010-re vonatkozó felmérése alapján a magyar lakosság a friss zöldség-gyümölcs 13 százalékát vásárolja szupermarketekben. Ezzel a szupermarket a negyedik legfontosabb beszerzési csatorna a fogyasztói piac (27%), a hipermarket (19%) és a zöldségesbolt (14%) után. Eredményeinket az alábbiakban foglaljuk össze.

Alapterület

A három szupermarket zöldség-gyümölcs részlegének átlagos alapterülete 53 m2, a tíz évvel korábbinak másfélszerese – de a Sparnál több mint kétszeres a növekedés. A szupermarketek átlaga így meghaladja a diszkontüzletek átlagát (2008-ban 32 m2), de természetesen messze elmarad az átlagosan 370 négyzetméteren árusító hipermarketekétől.

Termékválaszték

2012-ben egy szupermarket átlagosan 25 gyümölcs- és 71 zöldségcikkelemet kínál, összesen 96 különböző terméket. Tíz év alatt a választék több mint másfélszeresére nőtt, 59-ről 96 cikkelemre. A kínálat így kétszerese a diszkontok átlagos kínálatának (46 cikkelem, 2008), de kevesebb a hipermarketek választékánál (167 cikkelem). Az elmúlt évtizedben különösen dinamikusan bővült a Spar kínálata (53-ról 140 termékre), mindenekelőtt a zöldségféléknek köszönhetően.



Nem elsősorban a választék szélessége, tehát a termékkategóriák (például zöldségfajok: paradicsom, paprika) száma nőtt, hanem inkább a választék mélysége, azaz egy-egy termékkategórián belül a cikkelemek (fajták, csomagolási egységek) száma. A kínálat egyrészt minőség és árszint szerint differenciálódott, másrészt funkcionálisan (például főző-, sütő-, salátaburgonya). Így ma már a Matchban 10-féle almát, 13-féle paprikát, 18-hagymafélét lehet kapni, a Sparban 11-féle almát, 10-féle paprikát, 9-féle burgonyát és 20-féle konyhakész salátát, salátakeveréket.

A zöldség-gyümölcs osztály, amely rendszerint az üzlet „kirakataként” színes látványával rögtön a belépésnél fogadja a vásárlót, lehetőséget kínál a cég felfelé pozicionálására, prémiumimázs kialakítására. Minőség és látvány tekintetében a három szupermarketlánc törekvései hasonlóan intenzívek, választékukban azonban nem. Míg a Match (107 cikkelem) és különösen a Spar (140 cikkelem) láthatóan nagy hangsúlyt helyez a friss zöldség-gyümölcs széles választékára, a meglátogatott CBA-egység kínálata jóval szűkebb (41 cikkelem).


A választék speciális szegmenseit alkotják az organikus termékek, illetve a különlegességek, egzotikumok. Biozöldséget és -gyümölcsöt 2002-ben a szupermarketek egyike sem árusított, 2012-ben viszont már a Sparnál és a Matchnál is a kínálat hat százaléka organikus termék. (A CBA nem árusít.) A különlegességek (gyömbér, csilipaprika, gránátalma, kókuszdió) a kínálat kevesebb mint három százalékát teszik ki, valamivel kisebb hányadot, mint a hipermarketekben.

Import

A friss zöldség-gyümölcs import az ezredfordulón még nagyrészt csak a hazai termelésből a téli szezonban nem elérhető fajokra korlátozódott. Az uniós csatlakozással a korábbi erős vámvédelem megszűnt, és a behozatal megugrott, ahogyan azt a diszkontokban és a hipermarketekben végzett felméréseink is igazolták. A szupermarketek kínálata azonban mást mutat, mert a külföldi eredetű cikkelemek aránya nem változott: 2002-ben 36, 2012-ben 35 százalékos volt. Ennek fő oka az, hogy a legszélesebb és egyre bővülő választékot kínáló Spar az import arányát 42 százalékról 30 százalékra szorította le – például annak köszönhetően, hogy mind a 11 árusított alma áprilisban is hazai eredetű. A legmagasabb importarányt a CBA-ban találtuk (51%). Tíz év alatt az import aránya zöldségből nőtt (15-ről 24 százalékra), gyümölcsből viszont csökkent (75-ről 68 százalékra) – elsősorban a hazai almakínálat bővülése miatt.
A legtöbb importtermék Olaszországból és Spanyolországból érkezik, de például hagymafélék Ausztriából, Németországból, Franciaországból, Hollandiából és Kínából is. Az áru hazai, illetve importeredetét az ártáblákon az esetek kilencven százalékában feltüntetik – ennél nagyobb arányban a Matchnál, kevésbé a Sparnál.

Hazai beszállítók

A hazai árunál a csomagolás alapján sok esetben azonosítani tudtuk a beszállítókat. A Spar és a Match tíz évvel korábbi és mai beszállítóinak listáján csak a salátakeverékeket készítő Eisberg neve közös, illetve a Matchnál a Gregussfarmé – igazolva, hogy a beszállítók gyakorlatilag teljesen kicserélődtek.

Kényelmi szolgáltatások

A szupermarketeket más üzlettípusoktól, mindenekelőtt a diszkontoktól a kényelmi szolgáltatások magasabb szintje különbözteti meg. Ezt felmérésünk is igazolta: a csomagolt áru aránya a szupermarketekben 57 százalékos, a diszkontokban 43 százalékos (2008); konyhakész zöldséget a diszkontok egyáltalán nem árusítanak, a szupermarketekben viszont ezek alkotják a kínálat 23 százalékát. (A konyhakész zöldség tisztított és darabolt sárgarépa, leveszöldség, illetve saláta és salátakeverék formájában van jelen az üzletekben.) A zöldséget és gyümölcsöt az eladótérben a diszkontok többsége nem hűti, a szupermarketekben viszont az áru 36 százalékát hűtik. Ebben a tekintetben a CBA egysége 88 százalékos mutatójával alaposan megelőzi külföldi versenytársait. A csomagolt áru arányát tekintve viszont a külföldiek vezetnek: a Spar-nál 65%, a Match-nál 61%, a CBA-nál viszont 24%.
Kényelmi szolgáltatásaikat a szupermarketek az elmúlt tíz év folyamán nagymértékben fejlesztették: a hűtött zöldség-gyümölcs aránya 14-ről 36 százalékra nőtt; a csomagolt árué 47-ről 57 százalékra; a konyhakész zöldségé 8-ról 23 százalékra.

Az áru minősége

A minőséget 1-től 5-ig terjedő osztályzatokkal értékeltük. Az értékelés természetesen szubjektív és így eredménye is vitatható. A megtapasztalt minőség függhet a boltlátogatás időpontjától is, illetve attól, hogy az adott lánc melyik egységét választottuk ki, hiszen nagyon sok múlik a zöldség-gyümölcs osztályért felelős személyen is. Azt sem könnyű biztosítani, hogy ugyanolyan mércét alkalmazzunk, mint 12 évvel korábban.
Mindezek fenntartásával úgy találtuk, hogy a szupermarketekben kínált friss zöldség-gyümölcs minősége nagymértékben javult: 2002-ben az akkori négy lánc átlagosztályzata 3,3 volt, 2012-ben viszont a három láncé 4,2. A még tapasztalt kevés hiányosság többnyire a következőket jelenti: foltos körte, ütődött alma, nem friss narancs, levált héjú vöröshagyma.

Felmérésünk alapján az elmúlt évtizedben a szupermarketek zöldség-gyümölcs kínálata szinte minden tekintetben fejlődött. A legfontosabb változások a következők:
- a zöldségválaszték mélysége nőtt (a gyümölcsök közül az almáé szintén)
- kényelmi szolgáltatásaikat a láncok nagymértékben fejlesztették (lényegesen több a hűtött, a csomagolt, a konyhakész áru)
- az áru minősége határozottan javult.

Pozitívan értékelhetjük azt is, hogy a diszkontoknál és a hipermarketeknél tapasztalt dinamikus importnövekedéssel ellentétben a szupermarketek választékában az elmúlt tíz évben nem nőtt a külföldi áru aránya – elsősorban a Sparnak köszönhetően.

Szabó Márton elemző, közgazdász

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

StoreInsider-FMCG Hírlevél