hirdetés
hirdetés
2022. január. 28., péntek - Károly, Karola.
hirdetés

Környezettudatosság

A zöld fogyasztó belső konfliktusai

Még Európán belül is kiemelkedő a magyar vásárlók környezettudatossága, de ez még nem elég a hosszú távú változáshoz. Az igazi meccs a boltok és online piacterek polcain zajlik a hagyományos és fenntartható termékek között, és itt az árazás mellett a márkák kommunikációja is döntő faktornak számít. Ha a fenntartható jövő felé vezetnénk az emberiséget, a vásárlók kétségeit is ismernünk kell, és az sem árt, ha egy kis pszichológiát is bevetünk a márkastratégia kialakításakor.

hirdetés

„Nature is healing. We are the virus”– mindannyian emlékezhetünk a mémre, amely 2020 tavaszán egyszerre mutatott rá az emberi naivitásra és álszentségre. A mém azokból a vírustartalmakból indult el, amelyek azt mutatták be, hogyan hódítják vissza az állatok az emberek által uralt területeket. Vidáman úszkáló halak és hattyúk a velencei lagúnában, legelésző elefántok a kínai Yuanban – csak úgy aratták a megosztásokat ezek a fotók.

Csakhogy hamar kiderült, a természet gyógyulását zengő, rendkívül nagy sikerű posztok hamisak: vagy nem a koronavírus idején készültek, vagy nem is ott, ahol azt eredetileg írták. Innentől pedig elszabadult az őrület, New Yorkban sétálgató dinoszauruszokhoz, vagy a folyóban úszkáló elektromos rollerekhez írt nature is healing mémeken nevettünk kínunkban, írja társlapunk, a Kreatív.

Ugyanez az érzés kerített hatalmába, ahogy azokban a kutatásokban mélyedtem el, amelyek azzal foglalkoznak, mennyire is számít a fogyasztók döntéseiben a fenntarthatóság. Mintha naivan mindannyian elhinnénk egy darabig, hogy zöldfogyasztóként megmentjük a világot, de a végén mégiscsak a pénztárcánk dönt, és semmi sem változik.

Az ökotudatos vásárló ravasz fajta, nem szereti, ha megvezetik

A GWI 7 országra kiterjedő kutatása szerint az állatok viszszatérését ünneplő optimizmus, a járvány leküzdése utáni pozitív változásokat hozó jövőbe vetett hitt 2020 második negyedévében csúcsosodott ki, aztán jött a kiábrándulás időszaka, és a reménykedő szemlélet visszaállt nagyjából a járvány előtti szintre.

A légszennyezettség, a károsanyag-kibocsátás hamar visszaszökött a korábbi szintre, így hamar leeshetett mindenkinek, hogy pár hónapnyi otthon maradástól még nem gyógyul meg a Föld. A hamis képek helyett a valóságba visszarántó hírek miatt a kutatás szerint továbbra is három fő aggodalom érződik a fogyasztókon a járvány időszakában: a levegő minősége, a hulladékkezelés és az átlaghőmérséklet növekedése.

Forrás: Adobe Stock
Forrás: Adobe Stock

A tettrekészség, az ökotudatosság a GfK 2019-ben és 2020-ban végzett globális kutatása szerint is erősödik világszerte, a kutatócég adatai alapján ráadásul Magyarország polgárai még Európában is kiemelkednek az átlagból – legalábbis a fogyasztói igények szintjén. 2019-re az adatok szerint globálisan az emberek 61 százaléka vélte úgy, hogy a környezetvédelem fontos számára, és ez a gondolat vezérli őket a vásárlásnál is.

A belső konfliktus azonban ott kezdődik a zöldfogyasztóban, amikor döntenie kell egy-egy vásárlói helyzetben. A vállalatok számára is fontos adalék lehet, hogy az emberek sokszor a lelkiismereti teher ellenére sem hoznak áldozatot, vagy nem engednek bizonyos kényelmi funkciókból – még akkor sem, ha a választás lehetősége adott számukra a környezettudatosabb lépéshez.

A terepjáróval furikázók fele például bűntudatot érez a GfK adatai szerint, de ha még inkább mikroszintre megyünk le, egy ökosampon sem biztos, hogy sokáig a fürdőszobában marad, ha ugyanazt a habzást várjuk el tőle, mint a környezetre káros készítményektől.

Ezen a ponton lesz igazán fontos, hogy mennyire veszi komolyan egy gyártó vagy kereskedő a zöldvállalásait. Az ökotudatos vásárló ravasz fajta, ha azt érzékeli, megvezetik, vagy nem elég átlátható számára egy-egy termék fenntartható modellje, inkább a polcon hagyja az adott terméket. Ezért lenne rendkívül fontos, hogy a termékek leírása, használati utasítása még egyértelműbben kitérjen arra, hogyan kíméljük a környezetet az adott termékkel.

A GfK mosógépekkel szemlélteti a problémát: hiába vesz valaki például energiatakarékos, 9 kg-os kapacitással rendelkező mosógépet, és veregeti meg a vállát, ha azt csak félig töltve használja, és így csak még több energiát pazarol el. Ezért is írja elő az EU a háztartási gépek 2021-ben bevezetett új energiacímkézésénél, hogy a vásárló könnyen, egy QR-kód beolvasása után tájékozódhasson a megvásárolt termék helyes, energiatakarékos használatáról.

Nem elég, ha egy márka csak hébe-hóba áll egy ügy mellé

Ugyanilyen tanulságos az ökoszkeptikusok aggályait felismerni, hiszen innen közelíthető meg jobban, milyen területen nem nyújt elég jó alternatívát egy zöldülő márka versenytársaival szemben.

A PwC kutatása például arra jutott, hogy a szkeptikusok legfőképp a környezetbarát megoldások magasabb ára miatt nem lépnek a zöldebb útra. A szkeptikusok szintén nehezményezik, hogy csak limitáltan juthatnak hozzá a környezettudatos termékekhez, és sokszor idejük sincs ezek keresgélésére. A PwC kutatásában ugyancsak problémaként jelölték meg azt is, hogy minőségben nem az elvárt szintet kapták egy zöldcímkés árutól vagy szolgáltatástól.

Az árazás fontossága rajzolódik ki a Positive Adamsky magyar fogyasztókat vizsgáló kutatásából. A felmérés például kitért arra, hogy vajon a vásárlók fizetnének-e többet környezetbarát termékekért. A válasz egyértelműen igen: 94 százalék vásárolna olyan terméket, amellyel egy jó ügyet támogat, 74 százalék hajlandó is lenne valamennyivel többet fizetni, 79 százalék pedig leváltaná a hagyomá- nyost fenntarthatóbbra. A kutatást levezénylő ügynökség PR managing partnere, Nagy Andrea azonban árnyalja a pozitív képet.

A cikk eredetileg a Kreatív decemberi számában jelent meg. A teljes szöveget az előfizetők érik el online.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Itt a Store Insider új podcast rovata! A #PályázzaProFuturával podcast sorozat hasznos információkkal nyújt segítséget minden pályázni kívánó élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek. Kattints tovább a rovathoz!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Február 9-én bemutatkoznak a HRKOMM Award 2021 nyertes pályázatai! Stay tuned! A programot folyamatosan frissítjük!

Pályázzon Ön is a zöld elkötelezettség díjáért új versenyünkön, a Greengage-en! Első nevezési határidő: 2022. február 18.

Milyen újdonságokat tartogatnak a HR- szolgáltatók 2022-re?

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! Márciustól!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!