hirdetés
hirdetés
2021. december. 05., vasárnap - Vilma.
hirdetés

Ásványvíz

Magyar cég is dolgozik a papírdobozos ásványvízen

2023-tól a PET-palackok visszaváltása kötelező lesz Magyarországon, de az erre építő technológia hazai kiépítettsége még kicsi. Alternatívát jelenthetnek a csomagolásra a tetrapakos és ún. bag in box-technológiák, utóbbi piacra juttatásával már a magyar Futuraqua leányvállalata, az Olup Aqua és a Lidl is kísérletezik.

hirdetés

A PET-palack az egyik fővad lett a környezetvédők körében, ugyanis szemétként meglehetősen látványos jelenség, mikroműanyaggá válva pedig még a táplálékláncba is bekerült.

A járvány hatása ugyan megakasztotta, de a palackozott vizek fogyasztása 2020-ig folyamatosan nőtt, 2019-ben érte el a fejenkénti 131 litert a Magyar Ásványvíz, Gyümölcs és Üdítőital Szövetség adatai szerint. Az eladott alkoholmentes italok fele volt ásványvíz.

Mindezek fényében fontos előrelépésnek tűnik, hogy 2023 júliusától már betétdíjas termék lesz a PET-palack, vagyis érdeke fűződik majd a fogyasztónak és a gyártónak is ahhoz, hogy szelektíven gyűjtse a műanyag palackokat, írja a Forbes.hu.

De egyre többen vetik fel a kérdést: nem lehetne-e más, újrahsznosítható anyagba, például, papírba csomagolni a vizet vagy az üdítőket? A Coca-Cola már bejelentette, hogy papírpalackokat tesztel.

A tejesdoboz árnyoldala

„Tizenöt éve az üveges, 0,75-ös rekeszes vizünket beraktam egy élelmiszerláncba. Miután egyetlen darabot sem adtak el belőle, három hónap múlva kilistázták” – nyilatkozta a Forbes októberi címlap-interjújában Balogh Levente, a Szentkirályi Magyarország társtulajdonos-elnöke. Mára azonban sokat változtak a műanyag csomagolást használó termékekkel szembeni elvárások, egyre több az olyan fogyasztó, akik keresik a környezetbarát megoldásokat, amivel a kényelemről, illetve az ásványvíz élvezeti értékéről sem kell lemondani.

Bár Balogh Levente állítása szerint „bármikor megvédi álláspontját a felelősségtudatosan használt PET mellett” , vannak már alternatívái a csomagolásnak. Az egyik legismertebb PET-palack helyettesítő az italos karton, hétköznapiasan a tetrapakos doboz.

Mi köze a svájci postának Mészáros Lőrinchez és az OTP-hez?

Az Egyesült Államokban a – szerénytelen névválasztású – Boxed Water Is Better az egyik zászlóvivője a dobozolt vizeknek. Előnyei közé sorolják, hogy a szögletes forma miatt könnyebben szállítható nagyobb mennyiségben, illetve a műanyag mennyisége is töredéke a PET-hez képest. Ahogy a Fast Company is írta, azért távolról sem kell megváltóként tekinteni erre a csomagolásra, ugyanis a dobozt fém filmréteggel is megerősítik a műanyag mellett, viszont egyelőre kevés újrahasznosító üzem tudja költséghatékonyan szétválasztani a begyűjtött dobozok alkotóelemeit.

Az Egyesült Államokban mindössze 18 százalékban hasznosítják újra ezeket a dobozokat, aminél még a PET-palack is jobb a maga közel 30 százalékával.

Forrás: Adobe Stock
Forrás: Adobe Stock

A bag in boxok próbája

Ásványvíz esetében – mivel lényegesen többet iszunk belőle, mint más italokból – kézenfekvő megoldás lehet a gyümölcsleveknél és boroknál már látott bag in boxok használata. Ezek erős falú kartondobozok, amiben egy műanyag csappal ellátott zacskó található. A megoldás előnye, hogy a mindkét elem egyszerűen újrahasznosítható, sőt, a kartondobozban elég a kiürült zacskót kicserélni.

Előnye a hátránya is lehet, mert bár egyszerre nagyobb mennyiségű vizet is hazavihetünk, a hátizsákunkban aligha vihetjük magunkkal egy forró nyári napon. A Greenpeace Magyarország álláspontja szerint a 2023-tól érvénybe lépő betétdíjakkal érdemben lehet növelni a PET-palackok újrahasznosítását, azonban az igazi megoldás a környezetvédelem szempontjából az újratöltés bevezetése lenne. Erre keresett megoldást egy magyar ásványvíz forgalmazó.

A jövő vize?

„2019-ben vezetőváltás történt a társaságnál, a részvényesek és az igazgatóság pedig egyértelműen a környezettudatos és fenntartható cégprofil és működés mellett foglalt állást” – mondta lapunknak Kis-Benedek Róbert, a Futuraqua igazgatósági tagja, egyben az Olup Aqua ügyvezetője.

A Futuraqua Nyrt. két ásványvízkúttal rendelkezik a Fejér megyei Alapon, azonban a cég az évi 60 millió liternyi vízkivételi lehetőségéhez képest sokáig alacsony fordulatszámon pörgött, évekig nem használta ki a kapacitását. A két éve történt vezetőségváltás után a fő termékük a vendéglátó szektorra célzott, visszaváltós, címke nélküli, festékfúvással feliratozott üvegbe palackozott ásványvizük lett. Mint Kis-Benedek Róbert beavatott, a címkefólia elhagyása kulcsfontosságú, hiszen az is bonyolítja az újrahasznosítást és az újratöltést. A járvány azonban keresztbe tett egy időre a terméknek.

„A piacra jutás megrekedt, mert a koronavírus-járvány miatt leállt, súlyos bevételkiesést megélt vendéglátószektorban nem lehetett jól értékesíteni a termékünket, ezért új utat kellett találnunk a visszarendeződésig” – mondta Kis-Benedek.

Dobozos vizet a diszkontból

A kiskereskedelem felé nyitott a Futuraqua, amiben kapóra jött, hogy a Lidl is partnert keresett környezettudatos saját termékek forgalmazásához. A német kereskedelmi láncot tulajdonló Schwarz Csoport stratégiája szerint 2025-ig 20 százalékkal csökkentik műanyag felhasználását, a saját márkás termékek csomagolásának 100 százalékát maximálisan újrahasznosíthatóvá teszik, a termékeinek csomagolásában pedig átlagosan legalább 20 százalékban újrahasznosított anyagot használ fel. Mindez egybevágott a Futuraqua elképzeléseivel, ennek keretében állapodtak meg a nyári tesztidőszakról.

Kis-Benedek szerint egyelőre a vásárlói tapasztalatok kiértékelése zajlik, az viszont már biztos, hogy jövőre nem csak néhány hétre, hanem folyamatosan elérhető kínálat része lesz a 10 literes dobozolt víz. Egy teljesen új termék bevezetéséhez képest jónak ítélte meg Kis-Benedek a magyar vásárlók körében a dobozolt víz eladását, 30 százalékát adták el a polcra helyezett készletnek.

A Futuraqua az 5 literes kiszerelésnél tervezi bevezetni a tölthető zacskók cseréjét, hogy ne csak a vásárlói magatartáson múljon, hogy újrahasznosításra, illetve újratöltésre kerül-e az ásványvíz-csomagolás. Hozzátette, hogy „Franciaországban vagy Németországban van olyan értékesítési lánc, ahol sikeres lehet akár a 20-30 literes termék is”.

„Azt tapasztaltuk, hogy sok vásárló szétbontotta még a csomagolást, tehát meg kell erősíteni ennek a cserélhető dobozos ásványvizeknek a kultúráját” – mondta a Kis-Benedek. Ezt részben azzal magyarázta, hogy bár szerettek volna hagyni egy „ablakot a dobozon”, hogy a vásárlók láthassák a víztiszta zacskót – hiszen ezt szokták meg a PET-palackoknál – de a Lidl kérésére inkább a teljes zárt megoldás mellett maradtak, ami jobban védi a zacskót a sérüléstől. Az átlátszó zacskó mellett szól az is, hogy az újrahasznosítást megkönnyíti a fém filmréteg elhagyása.

A Lidl a kartonnal kapcsolatban hangsúlyozta, hogy úgynevezett FSC Mix tanúsítvánnyal rendelkezik, mely biztosítja, hogy a papírcsomagolás újrahasznosított és felelős erdőgazdaságból származik.

hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Itt a Store Insider új podcast rovata! A #PályázzaProFuturával podcast sorozat hasznos információkkal nyújt segítséget minden pályázni kívánó élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek. Kattints tovább a rovathoz!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Újra itt a Kreatív digitális versenye!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!