hirdetés
hirdetés
2021. április. 18., vasárnap - Andrea, Ilma.
hirdetés

Kereskedelem

Novemberben kozmetikázhatott teljesítményén a kiskereskedelem

A csalódást keltő októbert követően novemberben sikerült a kiskereskedelemnek kozmetikáznia az összképet, a karácsonyi forgalom alakulásán az is múlik, vajon a tavalyi negyedik negyedévben mekkora lesz a gazdaság visszaesése az előző negyedévhez viszonyítva - így kommentálták a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) jelentését az MTI-nek nyilatkozó elemzők.

hirdetés

A KSH jelentése szerint tavaly novemberben a nyers adat szerint 0,3 százalékkal, naptárhatástól megtisztítva 0,8 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi üzletek változatlan áron számolt forgalma az egy évvel korábbihoz képest. Az előző hónaphoz viszonyítva 1,1 százalékkal nőtt az üzletek szezonális és naptárhatástól megtisztított forgalma. Tavaly szeptemberben és októberben egyaránt 2,0 százalékos volt a forgalom szezonálisan kiigazított csökkenése.

Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője az MTI-nek küldött elemzésében előre bocsátotta: a kiskereskedelmi szektor helyreállása továbbra sem teljes. Inkább pozitív meglepetésként lehet viszont értékelni, hogy a novemberben jelentősen szigorodó korlátozó intézkedések ellenére is némileg javulni tudott a kiskereskedelmi összkép. Az otthonról munkát végző arányának további emelkedése nem rontotta még jobban az üzemanyag-kiskereskedelmet.

Az élelmiszer-kiskereskedelem teljesítménye - ha a szokásosnál alacsonyabb szinten is -, de stabilizálódni látszik és ez járult hozzá leginkább a teljes kereskedelmi szektor vártnál kedvezőbb novemberi teljesítményéhez. A koronavírus második hulláma miatt ismét jelentősen nőttek az eladások a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszer-üzletekben. Emellett a "Fekete Péntek"-ből lényegében "Fekete Novembert" csináltak a kereskedők, folyamatos akciókkal csábítva a vásárlókat. Virovácz Péter kiemelte, hogy éves összevetésben csupán 1 százalékkal estek a nem-élelmiszer üzletek eladásai tavaly novemberben annak ellenére, hogy a bázis rendkívül magas volt. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a vásárlások jelentős része áttevődött az online térbe: míg 2019 novemberében a csomagküldő és internet kereskedelem 38 százalékkal nőtt éves alapon, tavaly novemberében már 43,2 százalékos növekmény mutatkozott.

A gyenge októberi adat után a november képes volt kozmetikázni valamelyest az összképet a kiskereskedelem tekintetében. Már csak az a kérdés, vajon a karácsonyi időszak mennyivel sikerült gyengébbre az előző évinél. Ez nagyban meghatározza majd, hogy végül milyen mértékű negyedéves csökkenést mutat a GDP a tavalyi év utolsó negyedévében. Az ING jelenleg 2,5 százalékos negyedév/negyedév visszaeséssel számol - összegezte a vezető elemző.

Forrás: 123rf

Novemberben a korlátozások bevezetése ellenére sem zuhant be a tavaszihoz hasonló mértékben a kiskereskedelmi forgalom - emelte ki az MTI-nek küldött kommentárjában Regős Gábor, a Századvég Gazdaságkutató makrogazdasági üzletágának vezetője. Az üzletek korábbi zárása mindenképpen fékezőleg hathatott a forgalomra, míg az üzemanyagforgalom visszaesésében az otthoni munkavégzés, valamint a szállodák zárva tartása, így a belföldi utazások elmaradása játszhatott szerepet. E tényezőket figyelembe véve a vásárlóerő összességében stagnálhatott vagy kismértékű emelkedést mutathatott. Továbbra is megfigyelhető az internetes kereskedelem szárnyalása.

A gazdasági teljesítmény szempontjából meghatározó lesz a decemberi forgalom alakulása, hiszen a kiskereskedelmi forgalom ebben a hónapban a legnagyobb. Kérdés, hogy a vírustól való félelem, illetve a korlátozó intézkedések mennyire fogták vissza a forgalmat. Az idei évben növekedést várnak a Századvégnél, ám meghatározó lesz a korlátozóintézkedések, valamint a vásárlóerő alakulása.

Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője szerint a járvány második hulláma miatti óvatosság és a kissé romló munkaerőpiac, valamint az előző évi magas bázis hatására csökkent a kiskereskedelmi forgalom novemberben.

A következő hónapokban lassulhat a kiskereskedelmi forgalom javulása, az egy évvel ezelőttihez képest stagnálást, minimális növekedést mutathat. A forgalomnövekedést támogatja, hogy az őszi hónapokig egyre többen tértek vissza munkahelyekre, illetve a teljes foglalkoztatásba. Ezzel szemben az egyes szektorokban újra bevezetett korlátozások újabb elbocsátásokhoz, bércsökkentésekhez vezethet. Az ellentétes munkaerőpiaci folyamatokkal, ugyanakkor a teljes foglalkoztatottak esetében továbbra is dinamikus bérnövekedés mellett az elhalasztott fogyasztás is szerepet játszhat a kiskereskedelmi forgalom várható stabilizálódásában. A vendéglátás leállása miatt helyettesítési hatás is jelentkezhet a kiskereskedelemben.

A Takarékbank elemzői szerint tavaly 0,2-0,5 százalékkal nőhet a kiskereskedelmi forgalom, idén pedig bázishatások miatt is 6 százalékhoz közeli növekedésre számítanak. A járványhelyzet előtti szint elérése a jövő év elején várható a kiskereskedelemben. A külföldi vásárlókra építő üzletek kilábalása azonban későbbre várható, amihez elengedhetetlen a társadalmak széleskörű átoltottsága, mivel a turizmus és számos más szolgáltatás csak azt követően indulhat újra - vélekedett Suppan Gergely.

(forrás: MTI)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Indul a Store Insider új podcast rovata! Április 22-én startolunk a #PályázzaProFuturával; a sorozat első része a pályázati lehetőségeket járja körül. A műsor epizódjai hasznos segítséget nyújtanak minden olyan élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek, amely plusz forrásokat keres, illetve szeretne elcsípni egy szeletet a következő hónapokban megjelenő, nagyságrendileg hatszázmil­liárd forint értékű új kiírásokból.

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!