hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. augusztus. 01., vasárnap - Boglárka.
hirdetés

A fenntarthatóság motorja

VIP Interjú a COOP Szeged Zrt. elnök-vezérigazgatójával

Kelemen János harminc évvel ezelőtt kezdte a pályáját az akkor még Szeged és Vidéke ÁFÉSZ-nél, a COOP Szeged elődjénél.  Műszaki végzettségét remekül ötvözte kereskedelmi érdeklődésével, így nem meglepő, hogy az üzletlánc  fejlődésének, a  boltok átalakításának, felújításának ő az egyik motorja, s így már az is érthető, hogy miért is kapta a COOP Szeged idén a Greennovációs Nagydíj kiemelt fődíját.

hirdetés

Hogyan indult a szakmai pályafutása?

1984 februárjában, egy újsághirdetésre jelentkezve kerültem a Szeged és Vidéke ÁFÉSZ-hez, a COOP Szeged elődjéhez, mint kereskedelmi főosztályvezető. Műszaki végzettséggel kerestem munkát, eredeti szakmám ugyanis erősáramú technikus. Később letettem a kereskedelmi érettségit, majd munka mellett elvégeztem Szolnokon a kereskedelmi főiskolát. Abban az időben még létezett  termelőeszköz –kereskedelem, ezen a vonalon indultam: elektromos eszközöket, villanymotorokat adtam-vettem, szereztem be állami cégeknek.  Akkor a szegedi ÁFÉSZ-nek  kb. 1500 alkalmazottja volt,  és több mint 200 olyan ponttal rendelkezett, ahol valamilyen tevékenységet  végzett a megyében, kezdve a legkisebb büfékkel.  Szinte mindent átfogott, a mezőgazdasági felvásárlásoktól kezdve a tűzoltó-készülékek javításáig, ugyanígy boltokra, menzákra, büfékre való beszerzést, értékesítést. Igen szerteágazó tevékenysége volt és minden terület hozzám tartozott.

Kelemen János, COOP Szeged Zrt.
Az ÁFÉSZ-ek  Coop-pá válásának idejére hogyan emlékszik vissza? Egyértelmű volt, hogy kiskereskedelmi üzletlánccá alakulnak?

1988-ban első számú vezető voltam, a szegedi ÁFÉSZ elnöke. Akkor a jövedelemtermelő-képesség már szempont volt, nem erőltettek központilag olyan terveket és termékeket, amelyek eladhatatlannak bizonyultak.  Érezhető volt, hogy elindul egy gazdasági rendszerváltás, s hogy ezzel várhatóan több versenytársunk is lesz.  Kezdtük felmérni, hogy mink van, miből mit lehetne építeni. Mivel tényleg mindennel foglalkoztunk, láttuk, hogy a rendszerváltás után ezt  már nem lehet profi módon menedzselni, ezért kiválasztottuk azt a területet, amihez a legjobban értettünk, ami a legjobban ment, amit lehet fejleszteni, tökéletesíteni, tovább vinni. Bennünk az érett meg, hogy a napicikk-kereskedelemmel kellene foglalkoznunk, hiszen a legtöbb boltunk is ezen a területen volt.  Ebből lett az országos lefedettségű COOP üzletlánc.

 

FIGYELEM!


Még kedvezménnyel jelentkezhet az idei Szakma Napja konferenciánkra! 

Jelentkezés és részletes program itt érhető el.

 

Hogy történt az átmenet? A szövetkezeti struktúrát nyilván nem volt egyszerű egységes franchise hálózattá változtatni.

Mi eleinte  a saját, több mint 30 boltból álló hálózatunkat Zöld üzletláncnak hívtuk. Először a beszerzésben láttuk a jövőnket, hiszen a nagykereskedelmünk jól működött. Kezdetben a saját ellátásunkat oldottuk meg és a mai értelemben vett C+C-vé fejlesztettük. Nagyon sok vita, egyeztetés, egyet nem értés után alakult ki a franchise rendszer. A szövetkezeti struktúra ugyanis nagyon demokratikus, minden tag egy szavazattal rendelkezik. Akkor kb. másfél millió szövetkezeti tagot számláltunk, el lehet képzelni a döntéshozás nehézkességét, akkor is, ha 50 tag delegált egy küldöttet és ez a küldöttgyűlés hozta meg végül a döntést. Volt, ahol másodjára, harmadjára járultak a tagok hozzá a változtatásokhoz, végül mindenki elfogadta és ezen a szövetkezeti bázison megalakultak a COOP-ok.  Mindegyik ÁFÉSZ-nak megvolt a saját nagykere, mi zsebnagykernek hívtuk akkoriban. Előbb-utóbb rájöttünk, hogy ez így nem hatékony, kevesebb nagykert kellene fenntartani. Na de, hogy oldjuk meg? Mi menjünk a ti nagykeretekbe, vagy ti gyertek a miénkbe? Sok vita és rengeteg konfliktus árán, de szép lassan kialakult a mai rendszer: hat régiós logisztikai raktár szolgálja ki az üzleteket. Nálunk Tolna, Bács-Kiskun és Csongrád megye fogott össze, ebből alakult meg az Alföld Pro Coop Zrt. A következő nagy lépés a COOP üzletlánc megalakítása volt.

Ez már a kilencvenes évek vége, ha jól számolom?

2010-ben ünnepeltük a 15. évfordulónkat, úgyhogy az üzletlánc-indulás pontosan 1995-re tehető. Ekkor rájöttünk, hogy bár nagyot léptünk előre a közös árubeszerzésben és logisztikai feladatokban, ám jó volna a kiskereskedelemben is egységesen megjelennünk. Nem elég az, hogy 2-3 megye együtt oldja meg a beszerzést, hanem egy központi  beszerzésnek kellene működnie, hogy a lehető legjobb kondíciókat érjük el a partnereknél. Vagyis hogy kell egy integráló szervezet, ez lett a CO-OP Hungary Zrt., az üzletforma pedig franchise rendszer. Ez is nehéz döntés volt, mert mindenki más emblémával, más üzletmenettel dolgozott, úgyhogy megint óriási viták keletkeztek, hiszen folyamatosan jogosítványokról kellett lemondani, hogy a közöset létrehozzuk.  Mi is azon utolsók egyike voltunk, akik beadták a derekukat.

Mit volt nehéz elfogadni, a franchise rendszert?

Azt volt nehéz elfogadni, hogy másnaptól a boltban már nem feltétlenül azt fogjuk árulni, amit eddig,  nem nálunk fognak kilincselni a beszállítók, hiszen egy franchise-ban az ember azt árul, amit a többi, amit a központ beszerez, letárgyal, és olyan áron, amelyen az megállapodott. Abban az időben még eléggé rebellis voltam, hangot adtam a véleményemnek, néha elég keményen ütköztetve mások véleményével. Kollégáim mindig azt mondták rám, hogy a Kelemen János nehezen meggyőzhető, de ha egyszer elfogadta a játékszabályokat, akkor azokat keményen betartja. Nos, ez valahogy így is van. Azóta a COOP rengeteget fejlődött, megtanultuk a rendszert, folyamatosan fejlődünk, felújítunk és bővülünk.

Jól gondolom, hogy az energiamegtakarítási projektek – amelyekkel megnyerték a Greennovációs Nagydíjat is – az ön műszakis és rebellis természetének köszönhetőek?

Költséghatékonysági fejlesztések kérdésében biztosan szerepe van annak, hogy van valami fogalmam az elektromos berendezésekről, energetikai megtérülésről. 2009-ben végeztettünk egy hőkamerás épületvizsgálatot minden ingatlanunkra, számomra akkor derült ki, hogy mennyi hő „távozik” a boltjainkból. Nyilvánvalóvá vált, hogy a felújításoknál nem szabad spórolni a szigetelésen. Azután folyamatosan jöttek az ötletek és a projektek, ilyen volt a világítás lecserélése LED –re és a hűtők lefedése.  Tizenöt évvel ezelőtt még csak nyitott mirelit hűtőládákat lehetett kapni - ma már eleve ajtóval gyártják - . Nekünk is számos ilyen nyitott hűtőnk volt, első körben ezeket fedtük le. Ma már büszként mondhatom, hogy mind a 23 üzletünkben lefedett hűtőkkel  és LED-világítással várjuk a vásárlókat.  De a díjra visszatérve természetesen nagyon fontos a jó csapat, a kollégáim nélkül mindez nem sikerült volna!

Hány év alatt térül meg egy ilyen beruházás?

A LED-világítással vagy hűtőletakarással három év körüli megtérüléssel lehet számolni, tehát valóban érdemes belefogni, még akkor is, ha úgy tűnik, a beruházás sokba kerül. Ha a harmadik év után is fenntartható a fejlesztés, akkor az költségmegtakarításként fog jelentkezni. Márpedig, ha a villamos energia ára három év alatt megtérül, akkor vétek kihagyni, akármilyen fejlesztésről is van szó.

A pályázatban egy hőszivattyús megoldásra, és a hűtők hulladékhőjének újrahasznosítására is mutattak jó példát. Ezeket is adaptálja majd a többi bolt?

A pályázatban összeszedtük azt a hat-hét kisebb lépést, amely a költséghatékonyság és az energia-megtakarítás felé vezetett, és nyilvánvalóan ezeket előbb-utóbb minden boltban szeretnénk megvalósítani. A hűtők hulladékhőjét akkor lehet hatékonyan felhasználni és visszavezetni a rendszerbe, ha az összes hűtőt egy gépcsoport hajtja, erre érdemes ráépíteni egy visszaforgatót, amellyel a bolti melegvíz-előállítást tudjuk megspórolni. Jó megtérülést hoz még a hőszivattyús megoldás is, ahol egy géppel oldom meg a hűtést és a fűtést. Több év eredménye mutatja, hogy az ilyen technológia például a hűtésnél lényegesen hatékonyabb, mint a split klíma.

További greennovatív tervei is vannak?

Igen.  A hálózatunkba nemrég integrált 17 bolt is fejlesztésre szorul, ezekben is el kell érni az energia-megtakarítással kapcsolatos célokat.  Emellett egy nagyon komoly projekten is dolgozunk: elhatároztuk, hogy napkollektorokat helyezünk el jó néhány bolt tetejére, ehhez azonban központi kormányzati támogatást is igénybe kell vennünk. Az árbevételünk miatt eddig ezekből a pályázatokból rendre kicsúsztunk, de reméljük, a jövőben így is sikerül forráshoz jutni.

 

Ön szerint mi teszi ma fenntarthatóvá a vállalatokat? Az, hogy máshol már nem lehet spórolni, mint az energián, vagy valóban a környezettudatosság?

Ezen megfontolások összessége kell, hogy működtesse a dolgokat. Azt gondolom, a cégek többsége ma már nem azért hajt végre beruházást, fejlesztést, hogy  elmondhassa: fenntarthatóan működik.  Naponta hallunk a tiszta levegő, a tiszta víz és a tiszta élelmiszer hiányáról, érezzük, hogy a környezetvédelem egyre inkább a bőrünkre megy. De a másik oldala ennek, az természetesen a költséghatékonyság. A vállalatok szempontjából ez azt jelenti, hogy minden hatékonysági lépést meg kell lépni, ha a problémát felismerte, megtervezte és a megvalósításhoz megvan a megfelelő erőforrása.  Azt gondolom, hogy mi mindannyian megtanultuk már ebben a szakmában, hogy a téblábolás, a késlekedés a mai, felgyorsult világban életveszélyes lehet.

Ez lehet egy összegzése is az elmúlt három évtized tapasztalatainak?

Igen, vehetjük annak. Az egyetlen biztos dolog, az az örök változás.

 

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

A legjobb HR-kommunikációs megoldások versenye. Normál nevezési határidő: augusztus 19.

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! 2021. októbertől!

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.