hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. június. 18., péntek - Arnold, Levente.
hirdetés

Javaslat a Magyar Termék Testület létrehozására

A kereskedők szerint a magyar termék...

Az Országos Kereskedelmi Szövetség állásfoglalása

Az elmúlt napokban több híradás számolt be a magyar termék, a magyar eredetű élelmiszerek minősítésével kapcsolatos kérdésekről. A kereskedők, a nagy áruházláncok állásfoglalása továbbra is egyértelmű: magyar termék az, ami döntő részben magyar alapanyagból, hazánkban készül.

hirdetés

A magyar termék megnevezésének követelménye

magyarAz OKSZ teljes mértékben egyetért azokkal az alapelvekkel, amelyeket rendeletalkotása során a Vidékfejlesztési Minisztérium meghatározott. Egyetért azokkal a politikusi nyilatkozatokkal is, melyek a magyar termék feltételeként a hazai alapanyagok felhasználását jelölik meg.

A szaktárca rendeletalkotása és a minősítés napi gyakorlata során két célkitűzésből kell kiindulni:


• A vásárló elvárása
A vásárló azt várja el, hogy a magyar termék minősítése kizárólag a hazai alapanyagok felhasználását jelentse: az áruházakban a vásárlók érdeklődése, kérdései alapján ez egyértelmű tapasztalat.

• A magyar mezőgazdaság erősítése

A magyar termék minősítés fő célja kizárólag a magyar mezőgazdaság termelésének, értékeinek kiemelése legyen.

Maszatolás helyett

Elfogadható ugyanakkor az előbbiek mellett, hogy az élelmiszer feldolgozók azt a terméket is kiemelhessék reklámjukban, amelynek előállítása során külföldi alapanyagot használnak fel a hazai üzemben. Ennek a reklámnak azonban élesen különböznie kell a hazai alapanyagból készült magyar termék minősítésétől, különben az élelmiszergyártók félrevezetik a vásárlót.

Ezekben az esetekben kizárólag a hazai gyártás, feldolgozás ténye emelhető ki, egyértelműenmagyar megfogalmazva annak tényét (például „hazai gyártás”, „hazai előállítású termék”). Minden más meghatározás összemossa a különböző tartalmú minősítéseket, felismerhetetlenné teszi a vásárló elvárásainak megfelelő követelményrendszert.

A vásárlónak a jogszabályok ismerete nélkül, pusztán a termék csomagolásán feltüntetett minősítés elolvasása alapján tisztában kell lennie azzal, hogy milyen származású alapanyagból készített terméket választ ki az áruházak polcairól. A vásárlónak érdeke, a gyártónak kötelessége a pontos minősítés.

A gyártó csomagol, a gyártó készíti a termékfeliratot, ő tudja, mit tett a dobozba

Az elmúlt napokban több híradás arról számolt be, hogy a kereskedők megtévesztik a vásárlókat, mivel a termékcsomagoláson olyan esetekben is megtalálható a magyar termék minősítés, amikor az külföldi alapanyagból készül.

magyarIsmételten hangsúlyozni kell: a termék alapanyag összetételéről, a csomagolásról, továbbá a csomagoláson feltüntetett feliratokról, így a magyar eredet minősítéséről is a gyártó dönt, a reklámokat az élelmiszerek feldolgozása - a csomagolás - során helyezik el a termékeken. Így ha az áruház polcairól leemelt termék csomagolásán rögzített feliratot, reklámokat, figyelemfelhívásokat elmarasztalóan minősítik, akkor az egyértelműen a gyártó hibája. A nemzetközi áruházakat elmarasztaló megjegyzések azért is érthetetlenek azokban az esetekben, amikor a gyártók csomagolását bemutatják, mivel ezeket a termékeket hazai tulajdonú, kisebb üzletek is árusítják.

Természetesen a kereskedőknek is van feladatuk és felelősségük a magyar termékek támogatásában. A kereskedők feladata az, hogy a magyar eredetű termékek választékát bemutassák az áruházakban, a vásárló döntését ezzel is segítsék, pontosan adva tovább a gyártótól kapott minősítéseket is.

Magyar Termék Testület

Az élelmiszergazdaság valamennyi szereplőjének közös érdeke, hogy a vásárlók több magyar terméket vásároljanak.

Célszerű lehet a mezőgazdasági termelők, az élelmiszer feldolgozók és a kereskedőkmagyar bevonásával létrehozni a Magyar Termék Testület szervezetét. Ennek célja az lehet, hogy segítse a magyar termékeredet meghatározásával kapcsolatos, a minősítés napi gyakorlatában felvetődő kérdések közös tisztázását. A Testület állásfoglalásokat, ajánlásokat alakíthatna ki, a résztvevők egyetértése esetén.

Ez azért is fontos keretet jelenthetne, mivel az Európai Uniónak a termékek, szolgáltatások reklámozására vonatkozó szabályai egyik oldalról tiltják a nemzeti jellegnek a többi tagország érdekeit sértő kiemelését, másik oldalról viszont tág teret határoznak meg (végső soron bármilyen külföldi eredetű alapanyagból feldolgozott termék minősíthető nemzeti eredetűnek, ha a befektetett munka, a hozzáadott érték nagy).




(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés

Címkék

hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Az Store Insider magazin kiadója hetedik alkalommal hirdette meg „Az Év Boltja” versenyt.

Informálódj és kérdezz a hatályos jogszabályokról! Szakértőkkel segítünk eligazodni a jogszabályok útvesztőjében. 2021.06.29. 10:00

Szerkesztőségi, független vagy márkázott podcastok, videók, dokusorozatok versenye.

A legjobb HR-kommunikációs megoldások versenye. Normál nevezési határidő: augusztus 19.