hirdetés
hirdetés
2021. augusztus. 01., vasárnap - Boglárka.
hirdetés

Ipsos kutatás

A vásárlók negyede előnyben részesíti az online élelmiszervásárlást

Az Ipsos a rendhagyó, járvány által nehezített karácsonyi készülődésről kérdezte meg vásárlókat december elején. Az országos mintán készült kutatás eredményei szerint a felnőtt lakosság 62%-os többsége kevesebbet vásárol idén, mint a korábbi években.

hirdetés

A járvány átírta az idei karácsonyi készülést is. A vásárlások során első lett a biztonság, csökkent az üzletekben eltöltött idő, ezzel párhuzamosan szerényebbek az idei vásárlási tervek, mint egy évvel ezelőtt.

A nyugdíjas korúak tavalyihoz képest alacsonyabb volumenű költése a koronavírustól való félelemnek, és az online vásárlási ismeretek hiányának egyaránt köszönhető.

Bár igyekeznek ritkítani és rövidíteni a bevásárlásaikat, a járványhelyzet sem terelte a pénztáros nélküli terminálokhoz az idősebb korosztály tagjait.

A fiatalok többsége már az önkiszolgáló kasszákat választja idén karácsonykor

ÁBRA: Mennyire ért egyet az alábbival? A járvány miatt az idei karácsonyra várhatóan kevesebbet vásárlok, mint a korábbi években. (a felnőtt lakosság bázisán, N=1.000 fő)
ÁBRA: Mennyire ért egyet az alábbival? A járvány miatt az idei karácsonyra várhatóan kevesebbet vásárlok, mint a korábbi években. (a felnőtt lakosság bázisán, N=1.000 fő)

A szerényebb vásárlási tervek részben a vírushelyzet miatti fokozott óvatosságnak, részben a bizonytalan anyagi helyzetnek köszönhetők. A jelenség az idősebb korosztályt, az alacsonyabban edukált fogyasztókat, valamint a nehezebb anyagi körülmények közt élőket (ESOMAR E státusz) fokozottan jellemzi, de a magas keresetűek körében is többségben vannak a pesszimista tervekről nyilatkozó válaszadók.

ÁBRA: A járvány miatt az idei karácsonyra várhatóan kevesebbet vásárlok, mint a korábbi években. (állítással egyetértők aránya, a felnőtt lakosság bázisán, N=1.000 fő)
ÁBRA: A járvány miatt az idei karácsonyra várhatóan kevesebbet vásárlok, mint a korábbi években. (állítással egyetértők aránya, a felnőtt lakosság bázisán, N=1.000 fő)

A kutatócég elemzése szerint a Covid-19 járvány következtében elvesztett állások (ami az aktív korú lakosság 2%-át érintette) nem rontották kimutatható mértékben a karácsonyi vásárlási volument.

A magyar vásárlók, a központi előírásoknak megfelelően nagy hangsúlyt fektetnek a biztonságra a boltok, üzletek személyes látogatása alatt. A fogyasztók 86%-a nyilatkozott úgy, hogy ügyel a távolságtartása vásárlásai során, 78%-os többség figyel arra, hogy minél gyorsabban elhagyja az üzletet, továbbá tízből hét vásárló igyekszik ritkítani bevásárlásait is.

– A biztonságra való erős igény már hónapokkal korábban is megjelent számos kutatásunkban. Azok a szolgáltatók, akik erre időben reagáltak és intenzív higiénés intézkedéseket vezettek be, a karácsonyi készülődés ideje alatt több és elégedettebb vásárlóra számíthattak – mondta el Földes Annamária, a fogyasztói kutatásokért felelős vezető.

 

ÁBRA: Mennyire ért egyet az alábbi állításokkal? (a felnőtt lakosság bázisán, N=1.000 fő)
ÁBRA: Mennyire ért egyet az alábbi állításokkal? (a felnőtt lakosság bázisán, N=1.000 fő)

A biztonságos vásárlás valamennyi korosztály számára hasonló mód fontos, ugyanakkor a vírus által fokozottan veszélyeztetett idősek életét még erőteljesebben érintik a szigorítások.

ÁBRA: Mennyire ért egyet az alábbi állításokkal? (korcsoportok összehasonlítása, a felnőtt lakosság bázisán, N=1.000 fő)
ÁBRA: Mennyire ért egyet az alábbi állításokkal? (korcsoportok összehasonlítása, a felnőtt lakosság bázisán, N=1.000 fő)

Amennyiben a kívánt termékek elérhetők, már a hazai vásárlók negyede előnyben részesíti az online élelmiszervásárlást (26%), amely során akár az érintésmentes kiszállítás lehetőségével is növelték az üzletek a biztonságérzetet.

– Már a tavaszi időszakban is jelentős fejlődést mértünk az online kiszolgálás egyszerűsödésében, de az őszi időszakban válaszadóink egyre több jó gyakorlatot osztottak meg velünk, és egyre kevesebb nehézkes ügyintézésről számoltak be – utalt a szakértő az idei évben szerzett tapasztalatokra.

A pénztáros nélküli kasszák ugyanakkor főkét a legfiatalabb felnőttek körében vívtak ki népszerűséget: a 30 év alattiak 59%-a, míg a 60 év felettiek 31%-a választja az önkiszolgáló sort bevásárlásai során. Hasonló szélső értékek tapasztalhatók edukációs szint szerinti bontásban is: a diplomások közel kétszer akkora arányban részesítik előnyben a fizető terminálokat, mint a legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők (58% vs. 31%).

ÁBRA: Ha lehet, az önkiszolgáló (pénztáros nélküli) kasszákat, terminálokat választom fizetéshez. (állítással egyetértők aránya, a felnőtt lakosság bázisán, N=1.000 fő)
ÁBRA: Ha lehet, az önkiszolgáló (pénztáros nélküli) kasszákat, terminálokat választom fizetéshez. (állítással egyetértők aránya, a felnőtt lakosság bázisán, N=1.000 fő)

Az önkiszolgáló kasszákat előszeretettel használók körében a nemek aránya kiegyenlített, ugyanakkor a szegmensre fokozottan jellemző a digitális tájékozottság (intenzív internethasználók, interneten gyakran vásárlók, közösségi médiából tájékozódók), és a személyes kontaktus veszélyétől való félelem is.

(forrás: Store Insider/Ipsos)
hirdetés

Címkék

hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Itt a Store Insider új podcast rovata! A #PályázzaProFuturával podcast sorozat hasznos információkkal nyújt segítséget minden pályázni kívánó élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek. Kattints tovább a rovathoz!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

A legjobb HR-kommunikációs megoldások versenye. Normál nevezési határidő: augusztus 19.

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! 2021. októbertől!

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.