hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. szeptember. 25., szombat - Eufrozina, Kende.
hirdetés

Gazdaság

Alábecsült családi vállalkozások

A családi vállalkozások még a bizonytalan gazdasági környezetben is stabil növekedést mutatnak.

hirdetés

Az elmúlt évben a családi vállalkozások kétharmada növelte értékesítéseit világszerte, és még ennél is többen remélik, hogy a kitűzött, ambiciózus növekedési céljaik 5 éven belül valóra válnak. A PwC, a világ vezető pénzügyi tanácsadócégének nemzetközi kutatása alapján, mely során több mint 30 országban kérdezték meg 1952 családi vállalkozás vezérigazgatóját, a két fő kihívás jelenleg vállalataik számára a képzett munkaerő toborzása illetve az örökítés megtervezésének folytonos problémája.

Világszerte növekednek a családi vállalkozások, a 2011 során elért 65 százalékos értékesítési növekedés is ezt példázza, szemben a 2010-es évvel, mikor kevesebb mint a fele volt ez az érték. A növekedés főleg Kelet-Európában, Latin-Amerikában és a Közel-Keleten volt számottevő.

Csupán a megkérdezettek 19 százaléka tapasztalt értékesítési csökkenést 2011-ben, az előző időszaki 34 százalékhoz képest. A jövőt tekintve, a családi vállalkozások nagyon optimisták, az elkövetkezendő öt évben 81 százalékuk számít stabil vagy gyors és egyben agresszív növekedésre. A bővülést tervezők 93 százaléka magabiztos cégének növekedési kilátásait illetően.

A megkérdezettek úgy gondolják, erősebb értékrenddel rendelkeznek, mint más üzleti vállalkozások
A megkérdezettek úgy gondolják, erősebb értékrenddel rendelkeznek, mint más üzleti vállalkozások

Norbert Winkeljohann, a PwC szakértője szerint a felmérésünkből egyértelműen kiderül, hogy a családi vállalkozások alulértékeltek. Nagyban és stabilan hozzájárulnak a globális gazdaság és a társadalom fejlődéséhez, ám ennek ellenére nem mondhatjuk, hogy megfelelően támogatnák őket az egyes kormányzatok az adózást vagy a finanszírozást tekintve.

Kihívások

Az egyik legnagyobb kihívás, mellyel a családi vállalkozások szembesülnek, a képzett munkaerő toborzása. A megkérdezettek 43 százaléka számára jelent ez problémát, míg 2010-ben, az előző felmérés alatt, csak 38 százalékuk említette a toborzást mint problémaforrást.

„Az örökítéssel kapcsolatos problémák, gyakorta keveredve családi bajokkal, konfliktusokkal, politikai kérdésekkel, továbbra is sok fejtörést okoznak a családi vállalkozások számára. Problémaforrás továbbá a nem családi alkalmazottak vonzásának és motiválásának nehézsége. Példaképpen, a kutatás felfedte, hogy a családi vállalkozások csupán felénél van a tulajdonosok között „részvényesi” (szindikátusi) szerződés, és 21 százalékuknak nincs kidolgozott eljárása az ezzel kapcsolatos konfliktusok kezelésére” – tette hozzá Antall György, a Réti, Antall és Társai ügyvédi iroda, PwC Legal cégtársa.

A külső tényezők között továbbra is a piaci körülmények, a kormányzati politika és szabályozás jelentik a legnagyobb kihívást. A kutatásban részt vett országok közül Görögországban a válaszadók 64 százaléka, Oroszországban a 49 százaléka és a Közel-Keleten a 46 százaléka jelezte, hogy mindez komoly problémákat okoz. A megkérdezettek 66 százaléka szerint az általános gazdasági helyzet jelenti majd az elkövetkezendő 5 év legnagyobb kihívását.

Előnyök

A családi vállalkozások úgy vélik, hogy struktúrájukból adódóan sok előnyt hordoznak – legfőképpen gyorsaságukat, rugalmasságukat, hosszú távú stabilitásukat tekintve. Kulcsszerepet játszanak az állásteremtésben, állandóságot jelentenek egy kiegyensúlyozott gazdaság számára és vállalkozó szelleműek is.

A megkérdezettek úgy gondolják, erősebb értékrenddel rendelkeznek, mint más üzleti vállalkozások. 81 százalékuk szerint, még a nehéz idők alatt is keményen küzdenek azért, hogy megtartsák az alkalmazottaikat, rendkívül elkötelezettek a fizetett munkaerő és az őket körülvevő közösség problémáinak megoldása iránt. A kutatás megmutatja, hogy a családi vállalkozások úgy érzik, bizonyították hűségüket és megbízhatóságukat, hiszen még ilyen nehéz idők során is munkahelyeket teremtenek. Ugyanakkor elégedetlenek az állami támogatásokkal, és úgy vélik, nem becsülik igazán a gazdaságban betöltött szerepüket.

Hogyan tovább?

Pozitívumként említve az Ausztriában, Kanadában, Hongkongban, Indiában, Máltán, Mexikóban valamint a Közel-Keleten működő családi vállalkozások úgy hiszik, a kormány tudatában van e gazdasági szféra jelentőségének. A világszerte működő családi vállalkozások többsége szerint azonban a hatalmon lévő kormányok többet is tehetnének, hogy segítséget nyújtsanak, például az alábbiakhoz hasonló intézkedésekkel:

Az öröklést támogató adózási feltételek kidolgozása és az eljárások leegyszerűsítése; Anyagi ösztönzők nyújtása az induló családi vállalkozások számára; Speciális adótámogatások (például a munkaerő hosszú távú alkalmazása után vagy a nyereség visszaforgatásáért);

A hitelhez jutás megkönnyítése; Engedmények, motiváció a kutatás-fejlesztésre, az új technológiába való befektetésre; Tréningek és támogatások nyújtása (például az örökítés megtervezését, a nemzetközi terjeszkedést, a belső konfliktusok kezelését és a professzionális menedzsmentet tekintve); Hálózatok kialakítása, ezáltal tanácsadás a családi vállalkozások számára.

Norbert Winkeljohann összefoglalásképpen elmondta: „A PwC 2012-es családi vállalkozások felmérés bebizonyította, hogy a családi vállalkozások stabilak, életerősek és sikeresek. Ambiciózusak, vállalkozó szelleműek és stabil profitot termelnek – még a jelenleg fennálló bizonytalan gazdasági környezetben is.”

(forrás: Gyártástrend, pwc/GyártásTrend)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! 2021. októbertől!

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Végső nevezési határidő: október 15.