hero
20 millió tonna gabona exportjában segíti az EU Ukrajnát
A Bizottság szolidaritási folyosókat hoz létre, hogy segítse Ukrajnát a mezőgazdasági áruk exportjában.

Az Unió Ukrajnával való szolidaritásának kifejezéseként a Bizottság ma intézkedéscsomagot terjesztett elő annak érdekében, hogy segítse Ukrajnát a mezőgazdasági termékei exportjában.

"Ukrajna Oroszország általi megszállása és az ukrán kikötők blokádja következtében az ukrán gabona és más mezőgazdasági áruk már nem jutnak el rendeltetési helyükre. A helyzet veszélyezteti a globális élelmezésbiztonságot, és sürgősen alternatív logisztikai útvonalakat kell kialakítani, az összes releváns közlekedési mód igénybevételével" - írja az Európai Bizottság közleményében.

20 millió tonna, három hónap alatt az EU infrastruktúrájával 

Rendes körülmények között Ukrajna gabonatermelésének 75%-át exportálják, és ez az éves ukrán exportbevételek mintegy 20%-át teszi ki. A háború előtt Ukrajna gabona- és olajosmag-exportjának 90%-a az ukrán fekete-tengeri kikötőkön keresztül került kivitelre. A kivitel egy-egy harmada Európába, Kínába és Afrikába irányul.

A Bizottság cselekvési tervet határoz meg olyan „szolidaritási folyosók” létrehozására, amelyekkel biztosítható, hogy Ukrajna exportálhatja a gabonát, valamint hozzájusson a számára szükséges javakhoz, a humanitárius segítségnyújtástól kezdve a a takarmányokig és műtrágyákig.

Adina Vălean, a közlekedésért felelős biztos így nyilatkozott: „Kevesebb mint három hónap alatt 20 millió tonna gabonát kell elszállítani Ukrajnából az uniós infrastruktúra felhasználásával. Ez hatalmas kihívás, ezért össze kell hangolnunk és optimalizálnunk kell a logisztikai láncokat, új útvonalakat kell kialakítanunk.

Az átlagos várakozási idő 30 nap is lehet

Annak ellenére, hogy az EU és tagállamai azonnal erőfeszítéseket tettek az Ukrajna és az EU közötti határátlépések megkönnyítése érdekében, több ezer vasúti kocsi és tehergépjármű vár az ukrán oldalon a vámkezelésre. Az átlagos várakozási idő a vasúti kocsik esetében jelenleg 16 nap, ám egyes határokon akár 30 nap is lehet.

Még több kivitelre szánt gabona várja az ukrán silókban, hogy útnak indítsák. Az egyik kihívás a vasúti nyomtávok eltérő szélessége: az uniós vasúthálózat nagy részével nem kompatibilisek az ukrán vasúti kocsik, ezért a legtöbb árut át kell rakodni tehergépkocsikra vagy az uniós szabványos nyomtávnak megfelelő vasúti kocsikra. Ez a folyamat időigényes, és kevés létesítmény áll rendelkezésre a határokon az
átrakodáshoz.

További járművekre van szükség

A Bizottság felszólítja az uniós piaci szereplőket, hogy sürgősen bocsássanak rendelkezésre további járműveket. A kereslet és a kínálat összepárosítása és a megfelelő kapcsolatok kialakítása érdekében a Bizottság kapcsolatteremtő logisztikai platformot hoz létre, és felkéri a tagállamokat, hogy jelöljenek ki a szolidaritási folyosókkal foglalkozó kapcsolattartó pontokat.

“Előnyben kell részesíteni az ukrán mezőgazdasági exportszállítmányokat, és a pályahálózat-működtetőknek vasúti résidőket kell biztosítaniuk e szállítmányok számára. A Bizottság arra is felszólítja a piaci szereplőket, hogy az átrakodás felgyorsítása érdekében sürgősen helyezzenek át mobil gabonarakodó gépeket az érintett határterminálokra

Az uniós fuvarozók arra való ösztönzése érdekében, hogy engedélyezzék járműveik belépését Ukrajnába, a Bizottság megvizsgálja a pénzügyi garanciák kiegészítésének lehetőségeit is.

Vámügyi műveletek és egyéb ellenőrzések: A Bizottság sürgeti a nemzeti hatóságokat, hogy maximális rugalmassággal járjanak el, valamint biztosítsanak megfelelő számú személyzetet a határátkelőhelyeken az eljárások felgyorsítása érdekében.

Árutárolás az EU területén: A Bizottság felméri az EU-ban rendelkezésre álló tárolókapacitást, és egyeztetni fog a tagállamokkal annak érdekében, hogy több kapacitás álljon rendelkezésre az ukrán export ideiglenes tárolására.