Csomagszállítás: nő a pánik az USA-ban
A kötelezővé tett koronavírus oltás a légi fuvarozók szerint hatalmas zavarokat fog okozni karácsony előtt a szállításban és az ellátási láncban.

Kongatják a vészharangokat az Egyesült Államokban a nagy légiszállítási vállalatok, amelyek attól tartanak, hogy a Joe Biden elnök által előírt kötelező koronavírus-oltás miatt a karácsonyi ünnepek előtt még súlyosabbá válnak az ellátási lánc zavarai. A vakcina felvételének határideje ugyanis december 8. és Stephen Alterman, az ágazati szereplőket képviselő Cargo Airline Association elnöke szerint erősen kétséges, hogy addig sikerül-e teljesíteni az elvárásokat. Erről értesítették is a kormányzatot, és a Politico megszerezte a levelet, amelyben azt kérik, hogy a kötelező oltás határidejét tolják ki „2022 első felére” - számolt be a Vg.hu.

A Fehér Ház a szövetségi alkalmazottak számára tette kötelezővé, hogy december 8-áig felvegyék a vakcina mindkét adagját. A magáncégektől eltérően a kormányzati beszállítók ez alól nem mentesülhetnek a munkaerő folyamatos tesztelésével. Az egészségügyi hatóságok célja az 57,6 százalékos átoltottság növelése volt a lépéssel, de ágazati szövetségek és konzervatív politikusok is figyelmeztettek a várható negatív gazdasági hatásokra.

A kötelező oltás csak tovább növeli a legnagyobb légiszállítmányozók problémáit, amelyek egyébként is precedens nélküli munkaerőhiánnyal küzdenek az év legforgalmasabb időszakában. Közéjük tartozik például a UPS, a FedEx, a DHL Express és az Amazon teherszállítását végző Atlas Air, amelyek ráadásul nem csupán az ajándékmegrendeléseket teljesítik, de segítenek a létfontosságú egészségügyi ellátmányok, például az oltóanyagok eljuttatásában is.

A Fehér Ház egyelőre nem mutatja jelét, hogy hajlana a kompromisszumra, kitart az álláspontja mellett, hogy a kötelező oltás miatt nem lesznek zavarok a kritikus fontosságú ellátásban. A kormányzat azonban eddig nem sokat tett – nem is igazán tehet – a problémák felszámolása érdekében, esetenként pedig inkább csak fokozza a zavart. Biden például a héten egy lakossági fórumon határozottan kijelentette, hogy a nemzeti gárda bevetését fontolgatja a kamionsofőr-hiány megoldása érdekében. A szóvivője azonban kénytelen volt azonnal helyesbíteni, a nemzeti gárda mozgósítása ugyanis szövetségi állami szinten a kormányzók hatáskörébe tartozik.

A CNN szerint azonban Biden megjegyzése is mutatja, hogy mennyire súlyos a helyzet, amely ráadásul a szakértők döntő többsége szerint jócskán átnyúlik majd a jövő évre is. A vállalatok előtt tornyosuló nehézségeket jól mutatja a többek között a Cheeriost és a Häagen-Dazs jégkrémeket is gyártó General Mills példája. A CNN beszámolója szerint a cég a járvány előtt havonta átlagosan ötven esetben szembesült alap- vagy csomagolóanyag-problémával – ez a szám az ellátási lánc zavarai miatt az utóbbi időben 500-600-ra ugrott.