hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. június. 18., péntek - Arnold, Levente.
hirdetés

DIY szegmens

Dübörög a barkácspiac és vele a logisztika

A 2020-as év az internetes kiskereskedelem valaha volt legnagyobb mértékű éves növekedését hozta. A webáruházak térhódítása az eladókat, valamint az őket a vevőikkel összekapcsoló logisztikai szolgáltatókat is új feladatok elé állítja.

hirdetés

A virtuális térben újonnan megjelenő vállalkozások mellett a szektor régebbi szereplőinek is új megoldásokra van szükségük, különösen akkor, ha a termékeik jó részét nem hagyományos csomagként kézbesítik.

Mindent is megvehetünk az interneten...

A világjárvány miatti korlátozások nyomán mind több kereskedő indított webáruházat, a házhoz szállítás soha nem látott szinten pörög, sok esetben kényelmi megoldásból kényszer lett a fotelből vásárlás. A kivételek közé tartoznak a barkácspiac szereplői, amelyek áruházai a lezárások alatt is nyitva tarthattak. Ráadásul a lakosság felfutó építkezési, felújítási kedvének köszönhetően a forgalmuk is megugrott. Mivel az utóbbi években ezen a területen is egyre népszerűbbé vált a webshopban történő vásárlás, a barkácsáruházak teljes kínálata megtalálható az interneten. Így, miután a vásárlónak a szállításról sem kell gondoskodnia, néhány nap alatt akár egy ház felépítéséhez szükséges valamennyi anyagot házhoz rendelhet. Emögött azonban igen összetett munka, folyamatos informatikai fejlesztések – és mindenekelőtt profi szakemberek állnak.

…de nem minden fér el egy furgonban

A hagyományos csomagként kézbesíthető kisebb termékek mellett számos olyan áru is gazdára talál, amelyeket méretüknél vagy tömegüknél fogva kizárólag raklapon lehet szállítani, amihez speciális járművek, eszközök és képzett személyzet szükséges. Ebbe a körbe tartoznak kimondottan az építőipari, lakberendezési és barkácstermékek, amelyek egyik legnagyobb hazai forgalmazója a Praktiker. Az országszerte húsz áruházat működtető lánc 2009-ben indította el webshopját, és a forgalom fokozatosan futott fel. 2014 és 2017 között 1,6-ről csaknem 6 százalékra növekedett, 2020-ban pedig már a 10 százalékot is elérte az internetes értékesítés aránya.

Új megoldások a palettán

Ahhoz, hogy a cég lépést tudjon tartani a gyorsuló ütemben növekvő internetes kereslettel, a nagycsomagos kiszállításra szakosodott partnerre volt szüksége. Ennek érdekében már 2010-ben tendert írt ki a raklapos áruk házhoz szállítására és a kapcsolódó logisztikai feladatok ellátására. A felhívás nyertese a Raben frissen megalapított magyarországi leányvállalata lett, amellyel azóta is folyamatos az együttműködésük – tájékoztatott Szuha Nikolett, a Raben Trans European Hungary Kft. belföldi ügyfélszolgálati csoportvezetője. Ehhez azonban az alapvetően B2B, azaz business-to-business kiszolgálásra kialakított megoldásokat újra kellett gondolni. A barkácsáruházlánc vásárlói ugyanis az esetek jelentős részében magánszemélyek, az ő kiszolgálásukban pedig a szakmai ismérvek mellett nagy szerepe van az emberi tényezőnek, a vásárlás élményének is.

A kezdetben naponta néhány raklapnyi megrendelés folyamatosan bővült, 2020-ban hetente átlagosan 2500–2600 palettányi áru szállításáról gondoskodott a Raben a Praktiker megbízásából. A különleges paraméterekkel bíró küldemények hatékonyabb kezelését szolgálja, hogy a rendelt mennyiség jelentős részének kiszállítását dedikált flotta végzi. A szolgáltatás kulcsfontosságú eleme az úgynevezett avizálás, amikor a szolgáltató előre egyezteti a kézbesítés napját a vevőkkel – akik közül sokan igénylik a termékek ingatlanba történő behordását is.

Így zajlik a gyakorlatban

Az áruházakból nem közvetlenül a felhasználókhoz kerülnek a megrendelt termékek. Először a helyi depók egyikébe, majd egy központi átrakó raktárba (cross-dock) szállítják az árut. Innen a címzésnek megfelelő szortírozást követően az úgynevezett gerincjáratok viszik tovább a kiszállítási terület depójába, ahonnan újabb átrakás után jut el a címzettekhez.

A dedikált flotta ügyfélszolgálata a kiszállítás előtti napon telefonon egyeztet időpontot a címzettekkel. A nyomon követhetőség és a személyes kapcsolattartás jelentősége meghatározó, mivel egy magánszemélynek gyakran szabadságot kell kivennie vagy egyéb teendőit elhalasztania, hogy a megbeszélt időben otthon tudjon tartózkodni.

Szuha Nikolett elmondta: az előzetes egyeztetés gyakorlatához képest további jelentős előrelépést jelent a myDelivery funkció, amellyel a vásárlók az előzetes értesítő e-mailben szereplő tervezett kiszállítási dátumot szükség esetén egy vagy két munkanappal későbbre is módosíthatják. A szolgáltatás bevezetését megkönnyítette a barkácslánc és a logisztikai szolgáltató huzamosabb együttműködése, a Praktiker nem először vállalta a Raben informatikai megoldásainak tesztelését.

A két vállalat szoros együttműködésének egyszerre feltétele és eredménye az információáramlás nagyfokú automatizálása, amelynek érdekében 2018-ban EDI (electronic data interchange – elektronikus adatcsere) kapcsolatot is kiépítettek. A Praktiker és a Raben informatikai rendszereinek közvetlen összeköttetése révén a szállítmánymegbízások már automatikusan érkeznek, és minden, a megbízás teljesítéséhez szükséges adat azonnal rendelkezésre áll.

A több mint tízéves közös munka során szerzett tapasztalatokat és a kidolgozott gyakorlatokat a Raben fokozatosan ülteti át sztenderd szolgáltatási kínálatába is.

A Raben Trans European Hungary Kft. és a Praktiker Kft. együttműködéséről szóló esettanulmány teljes terjedelmében elérhető ezen a linken:

(forrás: Store Insider)
hirdetés

Címkék

hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Itt a Store Insider új podcast rovata! Április 22-én startoltunk a #PályázzaProFuturával; a sorozat első része a pályázati lehetőségeket járja körül. A műsor epizódjai hasznos segítséget nyújtanak minden olyan élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek, amely plusz forrásokat keres, illetve szeretne elcsípni egy szeletet a következő hónapokban megjelenő, nagyságrendileg hatszázmil­liárd forint értékű új kiírásokból.

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Az Store Insider magazin kiadója hetedik alkalommal hirdette meg „Az Év Boltja” versenyt.

Informálódj és kérdezz a hatályos jogszabályokról! Szakértőkkel segítünk eligazodni a jogszabályok útvesztőjében. 2021.06.29. 10:00

Szerkesztőségi, független vagy márkázott podcastok, videók, dokusorozatok versenye.

A legjobb HR-kommunikációs megoldások versenye. Normál nevezési határidő: augusztus 19.

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!