hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. augusztus. 05., csütörtök - Krisztina.
hirdetés

Résen van a mangalica

Egy elérhető ínyenc falat

Piacon, boltban egyaránt keresett húsfajta a mangalica. Nyilván nem véletlen, hiszen a disznóhúst előnyben nem részesítők is szívesen veszik, vajon miért? A MANGFOOD projekt keretében nemrég lezajlott vizsgálatban a mangalica készítmények fogyasztási és vásárlási szokásait, a termékhez kapcsolódó attitűdöket, valamint a hús egészségességének megítélését tártuk fel.

hirdetés

Az elsődleges cél a fogyasztói magatartás feltérképezése volt a mangalicából készült termékek piacán, amelynek eléréséhez elsőként a rendelkezésre álló információkat gyűjtöttük össze, majd fókuszcsoport-vizsgálatokra került sor 3 városban. Ezt követően egy országos kérdőíves felmérést bonyolítottunk le 1200 fogyasztó bevonásával 2010 májusában.

A mangalicatermékek fogyasztása


A kérdőíves felmérésből kiderült, hogy a válaszadók majdnem fele (44,7%) valamilyen gyakorisággal fogyaszt mangalicából készült élelmiszereket. Úgy véljük, ez az arány egy kimondottan réspiaci termék esetén nagyon kedvezőnek mondható. A kutatás eredményei szerint a termék fő célcsoportját a magasabb iskolai végzettségű, szellemi munkát végző, nagyobb városokban élő fogyasztók alkotják, akik elsősorban a fővárosban, vagy annak környékén, illetve – a mangalicatartás szempontjából tradicionális területeken – az alföldi régiókban élnek. Valószínűsíthetően a budapesti lakosság a feldolgozóipar által előállított élelmiszerekkel találkozik, míg a vidéki fogyasztók a termelők helyben előállított, és házilag feldolgozott termékeit fogyasztják. A fókuszcsoportos interjún résztvevők szerint markáns különbség van a mangalica és a közönséges sertéshús fogyasztók között. Az előbbiek jellemzően férfiak, illetve legalább átlagos jövedelmű és min. középfokú végzettségű középkorú, többnyire családos személyek. Elmondható róluk továbbá, hogy vásárlásaikkor tudatosan keresik a hagyományos magyar élelmiszereket, és ínyencként válogatják ki közülük a legjobb falatokat.

A magas ár visszatart


A mangalicahúsból készült élelmiszerek elutasításának fő oka a termék ismeretének hiánya (16,3%), amiben a fogyasztói kör további bővítésének lehetősége rejlik. Bizonyos mangalica készítmények esetén az alacsonyabb árak alkalmazása is eredményre vezethet, hiszen a nem fogyasztók közel hatoda (15,6%) a túlzottan magas árakra hivatkozott az elutasítás indokaként. A termék megismertetése, könnyebb beszerezhetősége, és az átgondolt árstratégia által a fogyasztók további közel 20%-ának megnyerését eredményezheti. A mangalicából készült élelmiszerek fogyasztását a megkérdezettek főként annak egészségességével (22,3%), magyar eredetével (14,9%) és kiváló élvezeti értékével (14,0%) indokolták. Ezeket az érveket a termékkör pozicionálása során lehet kiemelni, és a kommunikáció során erőteljesen alkalmazni. A termékkörön belül a leggyakrabban fogyasztott élelmiszer a szalonna és zsiradék (31,4%), amit az idősebb generáció preferál, valószínűleg annak következtében, hogy fiatalabb korukban is ezt szokták meg. Szintén sokat fogyasztott a szalámi- és kolbászféleségek köre (24,4%), amit a magasabb jövedelműek, főként a szellemi dolgozók és a nyugdíjasok engedhetnek meg maguknak. A tőkehús és a sonkafélék fogyasztása kapott még 10% feletti jelölést, vagyis e négy termékféleség a leginkább elterjedt. Ez azt mutatja, hogy az újonnan megjelenő feldolgozott készítmények (virsli, felvágott, májas) még nem kerültek be annyira a köztudatba, a kommunikáció ezért itt is kiemelhető hiányosság. Mivel ezek az innovációs újdonságok alacsonyabb árfekvésűek, mint az érlelt termékek, ezért olyan fogyasztói csoportok számára is elérhetővé válhatnak, amelyek nem engedhetik meg maguknak a drága mangalicából készült élelmiszerféleségeket, a többi termékféleséget fogyasztók számára pedig a választékbővítést szolgálhatja.

A mangalica imázsa


A mangalica megítélése a fogyasztók körében egyértelműen pozitívnak mondható. A terméket a megkérdezettek egyértelműen hagyományosnak ítélik, egy magyar eredetű, minőségi, egészséges, környezetbarát élelmiszer képe él bennük. Alapvetően megbízható termékként jelenik meg a mangalicából készülő élelmiszerek köre, amit a fogyasztók szeretnek, mivel ízletes. Mindig jó érzéssel fogyasztják, elégedettek a mangalica készítményekkel, és – valószínűleg a pozitív megítélésből kiindulva – úgy érzik, megéri az árát. A három legerősebb érv, ami mögé a termékkör pozicionálását fel lehet építeni a hagyományhoz, a minőséghez és a magyar eredethez kapcsolható. Mivel a mangalica imázsa kimondottan kedvező, ezért azon változtatni nem szükséges, csupán a kép megerősítésének, és fogyasztókban történő tudatosításának feladata vetődik fel.

Benyomások a vásárláskor


A mangalica termékek leginkább megbízható beszerzési helyeiként a megkérdezettek a termelőtől történő közvetlen vásárlást, a hús szaküzleteket, valamint a bio- és reformboltokat jelölték meg. Húsüzletekben a megyei jogú városban élő diplomások vásárolnak szívesen Közép-Magyarországon és a dunántúli régiókban, a bio- és reformboltokba pedig a magasabban képzett nagyvárosi nők térnek be mangalica termékekért. A termékek igényekhez alkalmazkodó elérhetőségére a későbbiekben is figyelmet kell fordítani. A nagyobb városokban a feldolgozóipar által előállított készítményeket kell több megbízható kereskedelmi egységhez eljuttatni, míg a kisebb településeken pedig a szakszerű háztáji termelés és feldolgozás ösztönzése szükséges a termékkör további népszerűsítéséhez.

Vásárlásösztönzés az üzletekben


A vásárlásösztönzés megtervezése és megszervezése szempontjából fontos információ, hogy a bolti kereskedelemben a fogyasztók többsége (34,2%) – főként a diplomás nők – az üzletekben döntenek a mangalica termékek vásárlásáról, amely felhívja a figyelmet a választék kihelyezésének, a csomagolásnak és az in-store marketing eszközök alkalmazásának szükségességére. Még inkább indokolja a különböző impulzusvásárlást serkentő elemek használatát, hogy a megkérdezettek további harmada alkalmanként előre dönt a vásárláskor, máskor pedig csak az üzletekben (32,1%), ha a mangalica készítmény bemutatása kellőképpen figyelemfelkeltő volt számára. A fogyasztók ötöde (22,2%) már otthon előre megtervezi a következő étkezését, esetükben a marketingeszközöknek az egy alkalommal vásárolt mennyiség növelésében lehet kiemelt szerepe. A mangalica termékek népszerűsítésében leginkább a termékkóstolók (67,7%), az akciós árak (57,0%) és a termékkihelyezések (38,1%) számíthatnak sikerre. A kóstolók és a kihelyezések megítélése is megerősíti a személyes kapcsolatok, a termékhez kötődő események kiemelkedő szerepét. A vásárlásösztönzési módszereket mind a kereskedelmi egységek, mind a termelők alkalmazni tudják, és alkalmazzák is fogyasztóik körében.

Javaslatok a stratégiaalakításhoz


A mangalica sertés – hasonlóan más hagyományos nemzeti termékeinkhez – egyedi és egyedülálló, jól megkülönböztethető tulajdonságokkal és sajátos minőséggel rendelkezik. A kiváló értékmérő tulajdonságoknak, ill. az egyediségnek köszönhetően a termék piaci lehetőségei jók, amelynek kihasználása kötelességszerű feladata a magyar élelmiszer-gazdaság szereplőinek. A marketing- és az értékesítési stratégia szempontjából igen fontos felismerés az, hogy a vizsgált fajta készítményei kiemelkedő táplálkozás-élettani előnyökkel rendelkeznek, amelyet a tudatos táplálkozási trendnek megfelelően a marketingkommunikáció középpontjába lehet állítani (nutrimarketing). Mindenképpen tisztázásra szorul azonban, hogy a közhiedelemmel ellentétben a mangalica zsír nem koleszterinmentes, sőt nem is alacsony koleszterintartalmú. Mivel az egészségesség miatt elsősorban az idősebbek fogyasztják a vizsgált élelmiszereket, így a fiatalok tájékoztatása és meggyőzése hangsúlyos szerepet kell, hogy kapjon. Ez azért is fontos, mivel az egészségtudatos életmód, az „egészséges” élelmiszerek fogyasztása döntően a fiatalokra jellemző, így e termékkör pozitív élettani hatásainak megismertetésén keresztül rávehetjük őket, hogy beillesszék étrendjükbe a mangalicát is. A termékek igényekhez alkalmazkodó elérhetőségére a későbbiekben is figyelmet kell fordítani. A nagyobb városokban a feldolgozóipar által előállított készítményeket kell több megbízható kereskedelmi egységhez eljuttatni, míg a kisebb településeken pedig a szakszerű háztáji termelés és feldolgozás ösztönzése szükséges a termékkör további népszerűsítéséhez. A kommunikációban fontos szerep juthat a televíziónak, amelyen keresztül széles az elérhető fogyasztói bázis, így a most még nem, de potenciális fogyasztókra is hatással lehet. Azonban alkalmazása csak abban az esetben javasolt, ha megfelelő anyagi forrás áll mögötte, ami színvonalas reklámok kialakítását teszi lehetővé, és a folyamatos megjelenés is biztosítottnak látszik. Ennek hiányában a vásárlóhelyi reklámokra kell a hangsúlyt fektetni, és a mangalica termékekhez is köthető rendezvényeken történő megjelenés hozhat nagyobb eredményt.


A közlemény annak a kutatásnak az összefoglaló eredményeit tartalmazza, amelyet a Market & Fact Piackutató és Marketing Tanácsadó Intézet végzett el a MANGFOOD projekt keretében a WESSLING Hungary Kft., valamint az Olmos és Tóth Mezőgazdasági, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. megbízásából. A kutatás a MANGFOOD projekt keretében a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal támogatásával valósult meg.

Szente Viktória, Kaposvári Egyetem GTK, Popovics Anett,Wessling Hungária Kft.,Tóth Péter, Olmos és Tóth Kft, Szakály Zoltán, Kaposvári Egyetem GTK
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer Szaklap)
hirdetés

Címkék

hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

A legjobb HR-kommunikációs megoldások versenye. Normál nevezési határidő: augusztus 19.

HR-esek és kommunikációs vezetők a nyitott szemléletű cégkultúráért. Egésznapos ÉLŐ konferencia szeptember 9-én!

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! 2021. októbertől!

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.