hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. június. 13., vasárnap - Antal, Anett.
hirdetés

Elhalaszthatja a kormány az e-útdíj startot

A hazai érdekképviseletek mellett a fuvarozók nemzetközi szövetsége is arra kéri a kormányt, hogy az e-útdíjat - a kabinet korábbi terveivel összhangban - csak egyhónapos tesztidőszak után indítsa be, ellenkező esetben akár áruellátási problémák is jöhetnek az országban. A kőbe vésettnek számító július 1-jei dátum feladásáról Orbán Viktor miniszterelnök kellene döntenie, de az NFM szerint nem várható az eredeti szándék megmásítása a szombati kormányülésen.

hirdetés

A hazai fuvarozói érdekképviseletek közösen kezdeményezték a két illetékes miniszternél, a fejlesztési tárcát (NFM) vezető Németh Lászlónénál és a nemzetgazdasági tárca (NGM) élén álló Varga Mihálynál, hogy az e-útdíj rendszerét ne indítsák el július 1-jén - tájékoztatta a Napi Gazdaságot Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára. A fuvarozók szerint attól számítva volna szükség volna szükség legalább egy hónap tesztidőszakra, hogy teljesen elkészül a rendszer. Eredetileg a kabinet is hasonló időtartammal kalkulált: egy februári kormányhatározat szerint a tesztüzem indításának határideje június 5. lett volna, amit július 1-jén követhet a teljes rendszer startja. A Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesülete (IRU) szintén halasztási kérelemmel fordult az NFM vezetőjéhez arra hivatkozva, hogy a rendszer technológiailag még nem kész az indulásra, és a külföldieknek sem volt módjuk a megfelelő felkészülésre.

A napi.hu információi szerint szombaton ülésezhet a kormány, amin felmerülhet a halasztási kérelmek ügye is, amiről a végső szót Orbán Viktor miniszterelnöknek kell kimondania. A halasztás ellen szól egyrészt az, hogy a kormányzati kommunikáció alapján kőbe vésettnek tűnik a július 1-jei start, másrészt pedig a költségvetési bevételkényszer is sürgető lehet. Igaz, utóbbi nyomást a második Varga-csomagból remélt pénzek enyhíthetik. A fuvarozók reményeit azonban romba döntheti, hogy NFM azt közölte lapunk kérdésére, hogy az éles üzem indítása tekintetében a július 1-jei határidőhöz tartják magukat, a szombati kormányülésen pedig ezt az eredeti szándékot megmásító döntés nem várható.

Bedugulhatnak a határok

Ha így lesz, a rendszert élesben kell tesztelniük a fuvarozóknak. Ez újabb kihívást jelent számukra, hiszen már a regisztráció sem indult el időben az autópályakezelő honlapján, az ígért június 20. helyett csak négy nappal később vált elérhetővé ez a lehetőség. Ez azt jelenti, hogy a bő negyedmillió hazai és a sok tízezer külföldi jármű üzemeltetőinek hat napja maradt a regisztrációra, ellenkező esetben csak viszonylati jeggyel tud majd közlekedni.

Az MKFE azt is javasolja, hogy a viszonylati jegyet választó belföldi fuvarozók ne legyenek büntethetők a telephelyüktől a viszonylati jegy vásárlási lehetőséget biztosító első helyszín felé megtett úton. A beszerzési ponton viszont az addig megtett útért is fizetniük kellene az érintetteknek.

A külföldiek helyzetét az sem könnyíti meg, hogy néhány nappal a tervezett éles start előtt csak angolul és németül voltak elérhetők információk az e-útdíj hivatalos honlapján, a hu-go.hu-n, de még ezeken a nyelveken sem lehetett elindítani sem a járművek regisztrációját, sem az útdíjkalkulátort, holott utóbbit legalább hét nyelven tervezték elérhetővé tenni. Ilyen feltételek mellett lehetetlenség felkészíteni a külföldi sofőröket, ráadásul sokan közülük már útra is keltek bázisállomásaikról.

Bár az autópályakezelő azt ígéri, hogy a határokon több száz segítő ad majd eligazítást az érintetteknek, Karmos szerint a döntéshozók nem kalkuláltak a járművek méretével, azaz sok átkelőnél egyszerűen nincs hely arra, hogy számos kamion leparkoljon. Lehetséges, hogy nem rögtön július 1-jére virradóra alakul ki nehéz helyzet a határokon - hiszen a vasárnap este 10-ig tartó kamionstop idején tudnak ügyet intézni a sofőrök és az autópályakezelő is ezt ajánlja -, de később már jelentős torlódások adódhatnak. Ennek oka az, hogy - alternatív út hiányában - a fedélzeti egységgel rendelkező, illetve előre fizető járművek nem tudják kikerülni azokat, akik a határon rendezik az útdíjat, viszonylati jegyet vásárolva.

Áruellátási gondok jönnek?

A fuvarozók úgy látják, mindez akár áruellátási problémákhoz is vezethet, így a halasztás az ország érdeke is. Bár az MKFE-nek az egész útdíjrendszer több részletével gondja van - nem történt meg például a bevallási közreműködők auditálása, illetve nincs elegendő mennyiségű fedélzeti eszköz sem az országban -, most kizárólag arra koncentrálnak, hogy halasztást harcoljanak ki. Úgy látják, a költségvetési bevételkiesést is fel kellene vállalnia a kormánynak azért, hogy nagyobb problémák ne következzenek be.

Ilyen lesz az útdíjbevallás- és fizetés

A gyakori úthasználóknak fedélzeti eszköz (on board unit, obu) használatát javasolja az autópálya-kezelő. Akinek nincs ilyen eszköze, azt egyebek között az ÁAK Zrt.-vel szerződött flottakövető szolgáltatásokat nyújtó vállalkozásoktól (ún. bevallási közreműködőktől) szerezheti be. Akinek már van ilyen eszköze, az ÁAK-val szerződéses jogviszonyban álló flottakövető szolgáltatón keresztül szerezhet útdíjhasználati jogosultságot. Alkalmankénti úthasználat esetén ajánlják a viszonylati jegyet. Ehhez vagyitt vagy a HU-GO matricával jelölt értékesítési és ügyfélszolgálati pontokon elhelyezett útvonaltervező eszközök segítségével lehet megtervezni az útvonalat. Az útvonaltervezés során a kezdő- és végpont mellett legfeljebb négy közbenső érintési pontot lehet megadni.

A regisztrált úthasználók az előrefizetéses használati mód esetén a regisztráció során létrehozott folyószámlájukat előre feltölthetik. A megtett út díját ebből az egyenlegből automatikusan levonja a rendszer, amennyiben a bevallás fedélzeti eszközzel valósul meg, illetve viszonylati jegy tervezése esetén is az egyenleg csökken a jegy árával. Az egyenleg feltöltése az értékesítési pontokon történő fizetéssel(bankkártyával, üzemanyagkártyával, készpénzzel), illetve ezen a weboldalon keresztül bankkártyával lehetséges. Az egyenleg feltöltése történhet banki átutalással is. A nem regisztrált felhasználók kizárólag viszonylati jegy megváltására jogosultak. Az úthasználat ára ekkor személyesen az értékesítési pontokon rendelkezésre álló fizetési eszközökkel (készpénz, bankkártyás fizetés, üzemanyagkártya, stb.), valamint ezen a hu-go.hu-n keresztül bankkártyával fizethető ki.
(forrás: Napi Gazdaság)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Szerkesztőségi, független vagy márkázott podcastok, videók, dokusorozatok versenye.

Kiadónk társoldalai