hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. augusztus. 01., vasárnap - Boglárka.
hirdetés

Erős iramot diktál a mentes divat

Egyes országokban évente akár 25-30 százalékkal többet adnak el ezekből a termékekből. Nincs ez másképp nálunk sem, a TÉT Platform közelmúltban végzett reprezentatív kutatása szerint a magyarok is kedvelik, ha bizonyos összetevőket nem vagy csökkentett mennyiségben tartalmazó termékeket tehetnek a kosarukba. 

hirdetés

Egyre többen keresik azokat a megváltoztatott összetételű élelmiszereket, amelyek bizonyos összetevőkből kevesebbet vagy semmit sem tartalmaznak, például cukor- vagy gluténmentesek.

Kedvenc menteseink

A legtöbben, tízből négyen a zsírszegény élelmiszereket keresik, de alig valamivel kevesebb azok száma, akik inkább a szénhidrátcsökkentett termékeket kedvelik. A kalóriaszegénység az 1019 megkérdezett 37 százalékának fontos szempont, laktóz- vagy gluténmentes élelmiszert a vásárlók több mint egytizede, pontosan 12 százaléka keres többé-kevésbé rendszeresen.

„Mentes” élelmiszernek hagyományosan a tej-, a laktóz- vagy a gluténmentes termékeket nevezzük. Ezeknek egyes krónikus problémák, például cukorbetegség, laktóz-intolerancia vagy bizonyos allergiák esetén fontos szerepe van a diétában, azonban egyre többen vannak azok, akik nem a betegségük, hanem a „mentes” élelmiszereknek tulajdonított pozitív egészségi hatások miatt építik be azokat étrendjükbe. Utóbbi esetben gyakran keresik a cukor-, szója vagy éppen tartósítószer-mentes élelmiszereket is az emberek.

Mindezt jól mutatják a kutatás adatai is: míg a laktózmentes termékeket választók aránya körülbelül megfelel a betegség által érintettek számának, addig a gluténmentes élelmiszereket keresők száma nagyságrenddel magasabb, mint a gluténérzékenység egyszázalékos gyakorisága.

Cukormentesítés egyre-másra

„A módosított összetételű termékek bővülő kereslete a fogyasztói tudatosság növekedését is jelzi, hiszen a vásárlók megnézik a címkéket, tájékozódnak a termékben található tápanyagokról, ami nagyon hasznos – mutatott rá Antal Emese dietetikus, szociológus, a kutatást végző TÉT Platform szakmai vezetője. – Fontos azonban, hogy különbséget tegyenek a speciális élelmiszerek és a bizonyos összetevőkből csökkentett mennyiséget tartalmazó élelmiszerek között. A változó fogyasztói igények folyamatos fejlesztésre ösztönzik az élelmiszergyártókat, ennek köszönhetően jelentek meg csökkentett szénhidrát- vagy zsírtartalmú készítmények. Elég, ha csak az üdítőitalokra gondolunk: a gyártók sorra jelentik be italaik cukormentes, édesítőszerrel készült változatait, ezzel is hozzájárulva a cukorfogyasztás csökkenéséhez.”

Olyannyira, hogy a hetekben a hazai üdítőital-gyártók – a magyarországi élelmiszergyártó ágazatok közül elsőként – cukorcsökkentési vállalásokat tettek. A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség önkéntes vállalása szerint az ágazat vállalkozásai tovább csökkentik alkoholmentes italaik (szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek, -nektárok, -italok és jeges teák) átlagos cukor- és – így – kalóriatartalmát. Mindezt termékeik receptúrájának átalakításával, új, innovatív termékek bevezetésével, illetve a kis kiszerelésű termékek arányának növelésével valósítják meg, valamint bővítik kínálatukban az alacsony kalóriatartalmú és kalóriamentes termékek arányát. Eszerint az alkoholmentes italok átlagos cukor- és kalóriatartalma 2020. év végéig 50 százalékkal lesz kisebb a 2010-es értéknél.

Szóba jöhetne a zsír- és sószegény táplálkozás is

„A hazai lakosság szénhidrát-, ezen belül cukorfogyasztása a WHO által meghatározott maximális érték alatt van, bár az utóbbiból kissé emelkedő tendencia figyelhető meg. Ugyanakkor többször kellene zsír- és sószegény termékeket is választanunk, mert ezekből a tápanyagokból jóval a javasolt maximum felett fogyasztunk” – mondja a szakértő, aki szerint érdemes odafigyelni.

Jó a mentes, de ésszel!

A dietetikus szerint azonban figyelmeztetni sem árt, ugyanis a „mentes” termékek divatja hosszabb távon akár problémákhoz is vezethet. Megbízható tudományos kutatások szerint a glutén az emberek körülbelül 99 százalékának semmilyen problémát nem okoz. Akik viszont a vélt káros hatások miatt elhagyják étrendjükből az ezt tartalmazó gabonaféléket, növelik a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, ami összefüggésben lehet az alacsony rostbevitellel. A Mayo Klinika frissen publikált kutatása szerint pedig a gluténmentes étrend együtt jár bizonyos nehézfémek szintjének emelkedésével. A vérvizsgálatok például a kadmium, a higany és az arzén megnövekedett értékét mutatták ki az alapvetően egészséges, de gluténmentes étrendet követő embereknél.

A táplálkozási szakértő azt ajánlja, hogy orvosi diagnózis nélkül ne fogyasszunk rendszeresen „mentes” élelmiszereket. Azt viszont jónak tartja, ha odafigyelünk az étrendünkre, és tudatosan választunk alacsony szénhidrát- és zsírtartalmú élelmiszereket, mivel ezekkel csökkenthetjük a túlsúly kialakulásának kockázatát.

Papp Tímea
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer magazin 2018/6.)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

A legjobb HR-kommunikációs megoldások versenye. Normál nevezési határidő: augusztus 19.

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! 2021. októbertől!

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.