hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. augusztus. 01., vasárnap - Boglárka.
hirdetés

Hív a piac, vár az online

Az európai vásárlók immár több mint negyede él az e-kereskedelem lehetőségeivel. Magyarországon a teljes online piac vásárlóinak aránya 26 százalék, további 8 százalék pedig tervezi a jövőbeli internetes vásárlást. A cseheknél mintegy háromszorosa a magyarnak az e-kereskedelmi forgalom, és a konzervatív lengyeleknél is bő kétszeres. Miért nem érjük utol magunkat, vagy ha úgy teszik, a vezető régiós országokat?

hirdetés

A Nielsen „Az FMCG e-kereskedelem jövőbeli lehetőségei” című riportja 34 piacon vizsgálja, melyek a növekedés mögött húzódó hajtóerők, egyben rávilágít arra, hogy a következő években az online kiskereskedelem dinamikus fejlődése várható (évente átlagosan 18,4 százalékos). A piackutató becslése szerint 2022-re a vizsgált országok e-FMCG kereskedelmének éves értékbeli összforgalma 400 milliárd dollárt tesz majd ki.

Hazánkban az online FMCG-piac (2017 – utolsó hivatalosan is lezárt pénzügyi év; eNET) 75-77 milliárd forint. A teljes online kiskereskedelem 545 milliárd forintot ért el, a kosárérték egy online vásárlás esetében átlag nettó 13 400 forint volt. Ezzel először szárnyalta túl a terület az 500 milliárd forintos lélektani határt. 10 év alatt 46 milliárd forintról több mint tízszeresére nőtt a hazai internetes kiskereskedelem. Az elmúlt évek növekedési ütemét figyelembe véve a várakozások szerint 2018-ban bőven 600 milliárd forint felett teljesíthet a hazai e-kiskereskedelem.

FMCG: új lendületet hozhat az e-kiskereskedelembe

A GKI Digital és az Árukereső március közepén publikálta a magyar online kiskereskedelmi piac 2018-as eredményeit szektorszintű, mintegy 3200 magyar webáruházzal rendelkező e-kereskedő bevonásával. Az e-kereskedelmi szektorok között 2018-ban a műszaki cikkek mellett az FMCG területe fejlődött a legdinamikusabban (21%). A napi fogyasztási cikkek online piacán belül az online élelmiszer szegmense a legnagyobb. Ezen a területen 2018-ban már élénk verseny folyt a két élelmiszer kiskereskedelmi lánc, a Tesco és az Auchan online áruházai között.

A jelenlegi trendek tükrében ez a – most még „gyerekcipőben járó” – online FMCG-piac egyre inkább a tőkeerős multik játéktere lesz, ez pedig hatással lehet majd az egész magyar online piac fejlődésére. Az FMCG-termékek online vásárlása hosszú távon átrajzolhatja a kereskedői erőviszonyokat, és nagy hatással lesz a vásárlási frekvenciára, valamint a kosárértékre is.

A fejlesztés ára

Az évek óta növekedő online prognózisok nem jelentenek túl nagy meglepetést az FMCG-piac vezető cégeinek, ennek ellenére nehéz léptekkel haladnak az online tér felé a kereskedelmi láncok, diszkontok. Miért jelent nehezített terepet számukra az online kereskedelem? Ezt a kérdést tettük fel a hazai érintetteknek, kutatóknak.

A probléma az FMCG speciális igényeiben gyökerezik, amelyhez rengeteg szerteágazó tényező, országspecifikus szabályozás kapcsolódik – világított rá Pintér Róbert, az eNET kutatásvezetője.

Hátráltató erő 6 pontban

1. Különleges logisztikai folyamatok: mint például friss áru, hűtött áru megfelelő szállítása.
2. Nagy beruházási igény: a speciális kezelést igénylő termékek szállításához saját autóflottára, hűtött kocsikra van szükség.
3. Termékkezelési kihívások: a termékek összekészítése, szállítása, időre történő szállítása.
4. Készletezés: a teljes folyamat átgondolása attól függően, hogy az online megrendelések kiszolgálása milyen készletről (raktárból vagy bolthelyiségből) történik.
5. Vásárlói bizalompróba: élelmiszerek online vásárlása esetén bizalmatlanabbak lehetnek a vásárlók, hogy nem maguk válogathatják össze a termékeket (különösen a friss áru esetében).
6. Helyettesítő termékek biztosítása: ha egy adott termék nem elérhető a boltban, a vásárló el tudja dönteni, hogy későbbre halasztja-e a vásárlását, vagy vesz egy hasonló terméket. Online vásárlás esetén ez nem ilyen egyszerű, ami akár a teljes rendelés visszaküldéséhez vezethet.

A fejekben még mindig nem szakadt át a gát

A változás a vásárlók gondolkodásában sem történt meg maradéktalanul, ha szupermarketes bevásárlásról van szó. A fő kihívás számukra az azonnaliság, elszakadni attól, ami az offline boltban természetes: csak lekapom a polcról, behajítom a kosárba, kifizetem, és máris az enyém. A fejekben lassan változik át a hagyományos vásárláshoz képest eltérő szisztéma. A kefir, a zsemle, a kávé vagy a cigi talán sohasem lesz igazán webes termék. Viszont minden más igen – főként a telefonjaikkal összenőtt 30 alattiak körében.

A futárok szállítják a csomagok összértékének legnagyobb részét

A „fejekkel” szemben gyorsan fejlődik viszont az online piachoz köthető logisztika: a csomagszállítás mellett a csomagautomaták robbanásszerű kihasználtsággal kezdenek működni, még akkor is, ha jelenleg a piac reálisan csupán két-három ilyen céget képes eltartani. A jelen a házhozszállításé: a legnagyobb arányban továbbra is a futárszolgálatos kiszállítást és a készpénzes utánvétes fizetési módot nyújtják a webáruházak a vásárlóiknak.

A készpénzes utánvét a jelen, de…

Az elmúlt évek tendenciáit követve a hazai webáruházakban vásárlók továbbra is készpénzes utánvéttel, banki átutalással, illetve boltban/telephelyen/irodában történő készpénzes fizetési lehetőséggel találkozhatnak leginkább. 2018-ban az internetes termékrendelések több mint 70 százaléka utánvétes volt, amiből a készpénz aránya még mindig közel 60 százalék. Ennek oka részben a kereskedők irányában táplált bizalmatlanságban, részben pedig a készpénzhasználat társadalmi háttérben, beágyazottságában keresendő. Ezen a berögződésen várhatóan a 2019 júliusában bevezetésre kerülő azonnali fizetés sem fog drasztikusan változtatni, ám hosszú távon mindenképpen felgyorsíthatja a készpénzkímélő megoldások elterjedését.

…a bankkártyás utánvét a jövő!

Az előző évhez képest a legnagyobb, 25 százalékpontos növekedés az utánvétes bankkártyás fizetés esetén következett be. A logisztikai szolgáltatók sorra fejlesztik és bővítik szolgáltatásaik körét, aminek eredményeképpen egyre több küldeményszállító futárja érkezik POS terminállal felfegyverkezve a vásárlókhoz.
Ugyan a legnagyobb részesedést továbbra is a készpénzes utánvét tudhatja magáénak mind a megrendelések számát, mind az értékét tekintve, a vásárlások számának és értékének több mint egytizede már bankkártyával került kifizetésre tavaly utánvétes átvételkor.

4+1 e-kereskedelmi hajtóerő

A Nielsen több kulcstényezőt azonosított be, amelyek az FMCG e-kereskedelem főbb hajtóerőiként működhetnek a jövőt tekintve:
1. A növekedés alapjai: piacméret, bankszámla-ellátottság, internetpenetráció, okostelefon-ellátottság;
2. Makrogazdasági növekedésösztönzők: vállalkozásindítás egyszerűsége, népsűrűség, megbízható postaszolgáltatás;
3. Társadalmi gyarapodást ösztönző tényezők: bizalom, megtakarítással kapcsolatos attitűd;
4. Ellátási növekedési hajtóerők: FMCG e-kereskedelemben részt vevő piaci szereplők fejlettségi foka.
„Az európai piacokon több társadalmi folyamat és gazdasági jelenség is közrejátszik az FMCG e-kereskedelem fejlődésében. A szektor bővüléséhez hozzájárulnak az elöregedő társadalmak, a mind több elfoglaltsággal járó életvitel, illetve az urbanizáció” – emelte ki Mathias Bernhardt, a Nielsen kereskedői kapcsolatért felelős globális vezetője.

Mire érdemes figyelniük a webáruházaknak

1. Offline háttér nélkül nem megy: A teljes értékű offline üzlettel vagy átvételi ponttal is rendelkező webáruházak létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen a magyar piacon. A vásárlók szívesebben rendelnek olyan webáruházból, amely offline üzletekkel vagy legalább átadópontokkal rendelkezik. Ezek alapján nem meglepő, hogy a teljes online kiskereskedelmi forgalom közel 80 százaléka olyan kereskedéseknél realizálódik, ahol van valamilyen offline értékesítési láb.

2. Szimpla árverseny helyett szolgáltatásverseny. A gyorsaság, a futár kedvessége, pontossága a versenytársaktól megkülönböztető kiút lehet. Itt a tőkeerő mellett sok odafigyelés, letisztázott folyamatok és erős készletezés szükséges.

3. A webes közönség szeret árat hasonlítani a neten. Mindenütt fontos az ár, de hazánkban a lakosság a weben extrém árérzékeny, ami bizalmatlansággal is párosul. Egyebek mellett ezért is ilyen magas a személyes átvételi arány netes vásárlások esetében.

4. A gyors kiszállítás alapigény. Mi is pontosan az alap? Árutípustól függően 8, 24 vagy 48 óra. Ennél több időt jellemzően csak a Távol-Keletről vásárolt, extra olcsó termékek esetén néz el a publikum. Ami még ennél is fontosabb: a szállítás nap kiszámíthatósága, illetve hogy adott napon belül a várható időablak tervezhető legyen.
5. Profi logisztika. A nagyok logisztikai előnye nem is kérdéses. Egy-két furgonnal lehetetlen kiszolgálni egy térséget, illetve a futárszolgáltatókkal kötött szerződéskor az sem mindegy, hogy havonta 100 vagy hetente 10 000 csomagra kér a cég ajánlatot.

6. Letisztult fizetési felület. Fontos, hogy a weben gyorsan, egyszerűen, egy gombbal tudjunk fizetni.
7. Gördülékeny személyes áruátvétel.

Veszít-e az offline?

Multichannel felállásban kisebb eséllyel. A kizárólag offline üzletek közül elsősorban a sarki „fűszeresek”, a hazai kis élelmiszerláncok, közértek lesznek nagy eséllyel áldozatai az online kereskedelem térnyerésének. Miért? Mert ezeket az üzleteket tényleg csak az extra sürgős, elmaradt, elfogyott dolgok megvásárlására használja a vásárló, nem tudnak érdemben belépni az online piacra, és előbb-utóbb csökken a forgalmuk. Ha pedig emiatt árat emelnek, még kisebb lesz a forgalom, és az ördögi körből legfeljebb egy franchise-hálózathoz csatlakozás emelheti ki a boltot. Az FMCG-ben tehát továbbra is az lesz a nyerő, aki olcsón legalább azt a sebességet eléri, amit a nagy hiperek tudnak, és ennek ellenére költségekben nem megy túl magasra, vagy pedig extra szimpatikus futárszolgálattal dolgozik, esetleg a személyességet visszacsempészi az elszemélytelenedő webes világba.

Óriások harca

A napi fogyasztási cikkek online piacán belül az online élelmiszer szegmense a legnagyobb, szinte minden szereplő rálépett a gázpedálra. 2017-ben az online FMCG szegmensén belül régi motorosnak számító G'Robyt az Auchan Online már működésének első teljes évében megelőzte, és ezzel felért a Tesco mögötti második helyre. 2018-ban már élénk verseny folyt a két országos hiperlánc, a Tesco és az Auchan online áruházai között is. És még nem lépett színre egy ugyancsak erőteljes versenytárs, a SPAR – eddig. Mint az Maczelka Márktól, a SPAR kommunikációs vezetőjétől megtudtuk, a 2019-re ütemezett webáruház-indítás május elején realizálódik. Az éles indulás előtt egy szűk tesztelői körben vizsgálták a rendszer működését a zökkenőmentes indulás érdekében. A SPAR elsősorban Budapest összes kerületére és további, összesen 43 nagyobb településre fog kiszállítani az agglomerációban.

A Spar webáruháza tehát nyitás előtt áll, de a Penny magyarországi online megjelenése is valósággá válhat, hiszen Németországban már aktív online kereskedőként tartják számon.

Drogériák ON

A gyorsan mozgó napi fogyasztási cikkek internetes értékesítésében még hatalmas kiaknázatlan potenciál van. Ráadásul a hipermarketláncok mögött a háztartási cikkek és drogériatermékek területén is erősödik a verseny. Ebben a szegmensben a német Rossmann egyre nagyobb szeletet hasít ki az online FMCG-tortából, de tavaly tavasszal ő is közvetlen konkurenciával került szembe, mivel elindult a DM is a saját webáruházával. Kanyó Rolandot, a dm marketing- és PR-menedzserét kérdeztük a területről és az eddigi tapasztalataikról:
„Az e-kereskedelem napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő területe. A mi esetünkben tudatosan így építettük fel az online shop elindítását, folyamatosan vezetünk be új szolgáltatásokat és lehetőségeket a vásárlók számára. A dm online értékesítése kiegészíti a hagyományos bolti kereskedelmet. Az eddigi tapasztalatok alapján bőven túlteljesítjük a bevezetés előtt meghatározott terveket, és fontos hozzátenni, hogy mindezt jelentős országos marketingkampány nélkül sikerült elérnünk.”
Hozzátette: a piacnak a jelen állapot alapján még szüksége van egyfajta természetes tisztulásra, hiszen sok olyan cég van, ahol a vásárló nem azt kapja, amit rendelt, vagy nem szállítják ki a rendelést, vagy a rendelés után elérhetetlen a cég a reklamációk kapcsán, és a rossz tapasztalat befolyásolhatja a bizalmat az online rendelésekben. Fontos, hogy a szolgáltatás legyen megbízható, és a cég a teljes folyamatot menedzselje, segítse a vásárlókat, ha elakadnak a vásárlás valamely pontján, illetve kezelje a felmerülő panaszokat, s azokat igyekezzen orvosolni.

„Elsősorban az ár, a szállítási határidők és módok, fizetési lehetőségek a befolyásoló tényezők, ezek mozgatják a piacot, de nagyon fontos szerepe van a megbízhatóságnak és a vállalati imidzsnek is – mutatott rá Kanyó Roland. – Mivel az egyik legkedvezőbb kiszállításiár-stratégiát alkalmazzuk a piacon, jól látszik, hogy sikerült azokat megszólítani, akik olyan helyen élnek, ahol fizikailag nem elérhető a dm üzlet. Kisvárosokból rendelnek elsősorban, és leginkább kismamák, családosok keresik termékeinket. A termékkategóriákat tekintve a baba, háztartás és szépségápolás kategóriákban magasabb a vásárlási arányunk, egyes kategóriáknál elsősorban a nagy kiszerelésű, volumentermékek miatt, amelyeknél kényelmi szempont, hogy egyenesen az ajtónkig érkezik.

Az online FMCG-termékek értékesítési dobogója

1. Az élen az Egyesült Királyság áll, ahol a teljes kiskereskedelem forgalmából 6,3 százalékot hasít ki az e-kereskedelem.
2. A franciák közvetlenül a sarkukban vannak 6,1 százalékkal.
3. A top ötös listára még Svájc,
4. Olaszország, valamint
5. Hollandia fért fel a nyugat-európai országok közül.

A legnépszerű termékkategóriák

2017-ben jelentős növekedést könyvelhetett el az online kiskereskedelmi piac, 27 százalékkal nőtt az interneten keresztüli értékesítés forgalma a megelőző évhez képest. A hagyományos kereskedelemből is egyre nagyobb szeletet hasít ki: 2017-ben már a teljes kiskereskedelem 6,2 százaléka online vásárlással történt. Ez azt jelenti, hogy három év alatt több mint másfélszeresére nőtt a kiskereskedelmen belüli aránya. Ha online vásárlásról van szó, verhetetlennek tűnnek a számítástechnika, szórakoztatóelektronika, ruházat és sportruházat, játék és ajándék kategóriájába tartozó termékek. Évek óta ezek a termékkategóriák érik el ugyanis a legnagyobb online forgalmat. Az ötödik legnagyobb online forgalmat elérő kategória ezúttal a lakberendezés lett, ezzel hátrébb szorítva a korábban top 5-ben szereplő háztartási gépeket és fehérárut.

Megindultak a tömegek

Az elmúlt években egyre több 18 év feletti internetező kóstol bele az online vásárlás világába: amíg 2015-ben az online vásárlók száma éppen csak meghaladta a négymillió főt, mára további 600 ezer fő erősíti az online vásárlók táborát, így elmondható, hogy a felnőtt internetezők 84 százaléka vásárol legalább egy évben egyszer online. De nem csupán a hazai webáruházakban vásárlók száma bővült az elmúlt években. Egyre többen rendelnek külföldi webshopokból is. 2015-ben 1,5 millió fő, 2017-ben már 2,2 millió fő vásárol a neten külföldről.

Papp Tímea
a szerző cikkei

(forrás: Store Insider magazin 2019/3.)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

A legjobb HR-kommunikációs megoldások versenye. Normál nevezési határidő: augusztus 19.

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! 2021. októbertől!

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.