hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. június. 13., vasárnap - Antal, Anett.
hirdetés

Mikor ér véget a böjti időszak a magyar húsipar számára?

Négy millió alá csökkent a levágott sertések száma

A magyar húsipar teljesítménye az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is csökken – jelentette ki Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének (Hússzövetség) társadalmi elnöke.

hirdetés

A Hússzövetség vezető tisztségviselője szerdán Budapesten sajtótájékoztatón ismertette: az ágazatban levágott sertések száma a múlt évben mintegy 10 százalékkal csökkent, már nem érte el a 4 milliót a becsült adatok szerint. Hozzátette: a húsipar számára a legfontosabb alapanyag, az élő sertés ára tavaly átlagosan 18 százalékkal volt magasabb, mint 2011-ben. Emellett a termelés szempontjából meghatározó egyéb, bér-, energia-, szállítási költségek szintén számottevően növekedtek.

húsÉder Tamás elmondta: a húsfeldolgozás, a hús- és baromfihús-készítménygyártás mérleg szerinti eredménye a rendelkezésre álló legutóbbi, 2011. évi adatok szerint 7 milliárd forint körüli veszteség volt. A szakember valószínűsítette, hogy az ágazatban tevékenykedő húsipari cégek eredménye 2012-ben sem lesz jobb ennél.

Éder Tamás szólt arról, hogy az ágazat külkereskedelmi szerkezete idomult az elmúlt években az általános élelmiszergazdasági tendenciákhoz. Ez azt jelenti, hogy az alapanyag-, vagyis az élősertésexport növekszik, miközben a feldolgozott termékek kivitele mennyiségben csökken, értékben stagnál. A húsimport viszont értékben és mennyiségben is érdemben nő.

A múlt év január-októbere között a magyar élősertésexport értéke meghaladta a 20 milliárd forintot – 22-23 milliárd forint körül alakult –, míg a behozatalé valamivel 20 milliárd forint alatt – 17-18 milliárd forint – volt ugyanebben az árucsoportban. Az előző év – azaz 2011 – hasonló időszakában az élő sertés kivitel értéke mintegy 15 milliárd forint körül mozgott, míg a behozatal értéke elérte a 20 milliárd forintot.

A sertéshús-kivitel tavaly ugyanebben az időszakban meghaladta a 80 milliárd forintot, 81-82 milliárd forint körüli volt, hasonlóan az előző évihez. A sertéshús-behozatal értéke ugyancsak 80 milliárd forint körül alakult – 81-82 milliárd forint volt –, 2011-ben ugyanakkor még nem érte el a 60 milliárd forintot. Éder Tamás szerint az ágazat versenyképességi problémái a külkereskedelmi számokban is egyértelműen megmutatkoznak.

A Hússzövetség társadalmi elnöke szerint mára az iparág válsága egyértelmű. A gondok közt említette a strukturális, üzemszerkezeti problémákat, az eredményesség hiányát, a fejlesztések elmaradása miatti technológiai leszakadást és az ebből adódó versenyképességi gondokat. Emellett a húsipari cégek a piacon az alkuerő hiányával küszködnek, mivel költségeiket a kereskedők irányába az átadási árban általában nem tudják érvényesíteni.
Éder Tamás leszögezte, sikeres húságazat nélkül nincs sikeres sertésstratégia. Szerinte ahhoz, hogy a húsipar sikeresebb legyen, csökkenteni kell a feketegazdaság súlyát az ágazatban, a csalásokban és visszaélésekben érintett ágazati szereplőket meg kell nevezni és szigorúan meg kell büntetni. Továbbá az alapvető élelmiszerek, így a húsok és hústermékek áfáját mielőbb csökkenteni kell az unióban átlagosnak tekinthető 10 százalék alatti értékre.
    
Éder Tamás hangsúlyozta: a húságazatot a következő uniós fejlesztési időszak kiemelt ágazatai közé kell sorolni, és a forrásokat a technológiai fejlesztések támogatására kell összpontosítani. Az ágazat központi terheit szintén mérsékelni kell, egyes szegmensekben akár csak átmeneti időszakra.

(forrás: MTI)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Szerkesztőségi, független vagy márkázott podcastok, videók, dokusorozatok versenye.

Kiadónk társoldalai