hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. június. 18., péntek - Arnold, Levente.
hirdetés

Kisbolt-startup

Mini vidéki szupermarketek személyzet nélkül

Az Alibaba és az Amazon már lelkesen teszteli a személyzet nélküli boltjait a forgalmas világvárosokban, a svéd Lifvs viszont teljesen más üzletpolitikával lépett az önkiszolgáló kiskereskedelmi láncok piacára.

hirdetés

Az elmúlt évek jellemző tendenciája, hogy a kisebb településekről kivonulnak a boltok az alacsony jövedelmezőség miatt. Ez sok esetben azt eredményezi a lakosoknak, hogy másik városba kell menniük a legalapvetőbb élelmiszerkért is, akár hosszú órákat utazva. A 2018-ban alapított Lifvs a problémák helyett a lehetőséget látta meg az elhagyott falvakban, ami kifejezetten gyümölcsözőnek bizonyult a startupnak.

Elég egy telefon

A Lifvs 2018-ban kitalálta, hogy azokat a területeket is ellátja könnyen mozgatható konténer-boltokkal, melyeket más vállalatok magukra hagytak. A nyereségesség elérése érdekében a mini szupermarketekben nincs személyzet. A vásárláshoz nem kell más, csak egy okostelefon. A vásárlóknak le kell tölteniük a cég applikációját, majd egy egyszerű hitelesítési folyamatban össze kell kapcsolniuk a felhasználói fiókjukkal a bankkártyájukat. A procedúra biztonságos, a titkosítást és a hátteret a svéd bankok adják.

Amint ez a folyamat lezárult, kezdődhet is a költekezés. Az applikációval beolvashatók a termékek vonalkódjai, a számla végösszegét a rendszer automatikusan levonja a csatolt bankkártyáról. Mivel nem szükséges személyzet, így 0-24-es nyitva tartással üzemelnek a boltok. A lopásoktól sem kell túlzottan tartani, pontosan be lehet azonosítani az elkövetőt, amiben az app mellett az eladóteret pásztázó nagyteljesítményű kamerák is segítenek.

Ha egy helyszín olyan szinten veszteséges eredményeket produkál, amin már nem lehet segíteni, egyszerűen kamionra teszik a konténert, és átviszik egy másik településre. Így a területbérlési díjakat is minimálisra csökkentették.

Biztató fogadtatás

Tavaly március óta több mint 20 vidéki boltot nyitott a vállalat. Sikeréhez nagyban hozzájárult Svédország társadalmi berendezkedése. Az egyik legkevesebb készpénzt használó társadalomról beszélünk, ahol jellemzően nagy a pénzügyi biztonság és erős a pénzintézetek iránti bizalom. Ez azért is fontos, mert az applikáció segítségével a vállalat pontosan le tudja követni a vásárlásokat. Így látják, mely termékek fogynak a legjobban, miből kell készletet rendelni, vagy mi az, amit egyáltalán nem visznek, így érdemes kiiktatni a kínálatból. Ez a fajta „megfigyelés" sokaknak riasztó lehet, de a helyi lakosokat nem zavarja különösebben a jelenség.

Ráadásul a svédek nem szeretik a rövid csevegéseket, így kifejezetten tetszik nekik, hogy még a kasszással sem kell beszédbe elegyedniük. A pandémia közepette pedig csalogatónak bizonyult a vásárlók szemében, hogy szinte semmilyen kontaktot nem igényel egy bevásárlás. További előny a gyorsaság, hiszen nem kell a kasszáknál hosszas sorban állásokra számítani.

Az apró boltok fenntartása is egyszerű, az üzletvezetőnek elég heti egyszer ellátogatnia a helyszínre takarítani és a feltölteni a polcokat.

Másoknak is tetszik az új modell

Ahogyan a távmunka egyre inkább az életünk részévé válik, úgy nőnek az igények a közelben megtalálható, gyors kiszolgálást nyújtó boltokra. Egyes elemzők globálisan 6,1 százalékos növekedésre számítanak idén a szektorban. Sokan felfigyeltek a Lifvs megoldására, a vég most két lehetőség közül választhat: terjeszkedik Svédországon túl is, vagy eladja a technológiát. Daniel Lundh, a startup társalapítója arról beszélt, hogy rengeteg megkeresést kaptak, például Angliából, Németországból, Portugáliából és Spanyolországból is, így valószínűleg a terjeszkedés mellett döntenek.

A cég helyi riválisa, a COOP is bontogatja a szárnyait az új modellben. Náluk annyi a különbség, hogy egy hibrid megoldást alkalmaznak. Csúcsidőn kívül személyzet nélkül, forgalmasabb időszakokban pedig személyzettel működnek.

(forrás: Haszon.hu)
hirdetés

Címkék

hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Itt a Store Insider új podcast rovata! Április 22-én startoltunk a #PályázzaProFuturával; a sorozat első része a pályázati lehetőségeket járja körül. A műsor epizódjai hasznos segítséget nyújtanak minden olyan élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek, amely plusz forrásokat keres, illetve szeretne elcsípni egy szeletet a következő hónapokban megjelenő, nagyságrendileg hatszázmil­liárd forint értékű új kiírásokból.

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Az Store Insider magazin kiadója hetedik alkalommal hirdette meg „Az Év Boltja” versenyt.

Informálódj és kérdezz a hatályos jogszabályokról! Szakértőkkel segítünk eligazodni a jogszabályok útvesztőjében. 2021.06.29. 10:00

Szerkesztőségi, független vagy márkázott podcastok, videók, dokusorozatok versenye.

A legjobb HR-kommunikációs megoldások versenye. Normál nevezési határidő: augusztus 19.

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!