hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. augusztus. 01., vasárnap - Boglárka.
hirdetés

Pöttyös igazságok

Interjú Szautner Péterrel, a FrieslandCampina Zrt. vezérigazgatójával

Szautner Péter, a Friesland Campina Zrt. vezérigazgatója igazi tejipari guru: húsz éve kóstolja, alakítja, menedzseli az általa igen szeretett alapanyagot, a tejet és mindent, ami tejből készíthető. A magyarok egyik kedvenc márkáját, a Pöttyöst is gyártó cég első emberét nemcsak a Túró Rudi múltjáról, hanem a tejipar és a cég jövőjéről is kérdeztük.

hirdetés

Szereti a tejet?

Igen, mindenféle tejterméket, tejitalokat, kefirt, sajtokat, desszerteket és persze a Túró Rudit napi szinten fogyasztom.

Szakmai életében is tudatos választás volt a tejipar?

A karrieremet 1993-ban kezdtem értékesítési területen a Parmalatnál, rögtön a privatizációt követően. Eleinte szinte az alapoktól kellett megtanulnom mindent a tejiparról és arról, hogyan kell márkázott termékeket a piacra juttatni. Kilenc évet töltöttem itt, amelybe beleesett egy év, Ságánál tett kitérő is, végigjárva a teljes kereskedelmi szamárlétrát, és innentől kezdve a tejipar közelében maradtam. Három évig dolgoztam az akkor Danone-tulajdonban levő Győri Keksznél mint kereskedelmi igazgató, ekkor keresett meg a Frieslandfoods, a mai Friesland Campina elődje. 2006-tól öt évet töltöttem a cégnél, ebből négyet itthon üzletág-igazgatóként, illetve kereskedelmi, majd marketingigazgatóként, ezt követően neveztek ki 2010-ben a cégcsoport romániai leányvállalatának ügyvezetőjévé.
2011-ben családi okok, kisebbik gyermekünk születése miatt úgy döntöttem, hazajövök, ezzel egy időben kértek fel a Bongrain-csoporthoz tartozó Pannontej vezetésére, amit el is vállaltam. Ez a tejipar egy másik szegmense, hiszen a Bongrain és a hazai vállalat fő profilja a sajtgyártás és -forgalmazás, amiben piacvezető pozíciót foglal el.

Szautner Péter, FrieslandCampina

Miért tért vissza a sajtok világából a Frieslandhoz?

Két évig vezettem az ottani csapatot, amit nagyon élveztem, és sokat tanultam a sajtgyártásról és magáról a sajtpiacról. Vezetőként tapasztalt, lojális szakemberekkel együttműködni és közösen eredményeket elérni mindig nagy motivációt jelent. Abszolút nem bántam meg, hogy akkor azt a feladatot elvállaltam, sőt nagyon jó időszakot töltöttem ott. De amikor idén megkerestek a Friesland Campinától, hogy vállaljam el a vezérigazgatói pozíciót, igent mondtam. Úgy gondolom, hogy a cégben, a márkákban és a szakembergárdában komoly potenciál rejlik, és vezetőként ez motiváló kihívás.

Nem épp kedvező piaci körülmények között kell stratégiai döntéseket meghoznia. Tavaly bejelentették, hogy szeptembertől bezárják a debreceni üzemet. Igaz ez a hír, és ha igen, miért van erre szükség?

A mi cégünk pontosan ugyanazokkal a gondokkal küzd, mint az összes többi hazai élelmiszer-feldolgozó vállalat. Ha úgy tetszik, az eső nem csak a mi fejünk felett esik. A hazai piac mérete, a korlátozott vásárlóerő vagy éppen a gyakran változó szabályozás miatt folyamatosan kell a működési hatékonyságunkon javítani és a költségeinket csökkenteni, legyen szó a logisztikai rendszerről vagy a termelőüzemekről. Ezekkel a lépésekkel a versenyképességünket kell megőriznünk. A Friesland Campina jellemzően erős lokális vagy regionális márkákkal van jelen a különböző országokban, ez igaz ránk is. Termékeink meghatározó részét a hazai üzemeinkben állítjuk elő, de ebben a piaci környezetben szükségessé vált, hogy a teljes ellátási láncot felülvizsgáljuk. Több termékcsoport gyártását ezért áttelepítjük a mátészalkai üzemünkbe, és a logisztikai rendszerünket is egyszerűsítjük. Így kulcstermékeinket jóval hatékonyabban tudjuk majd gyártani és vevőinkhez eljuttatni. De a debreceni üzemben jelenleg is zavartalanul folyik a termelés, tehát nem zárjuk be szeptemberben, ezenfelül az üzem eladásáról is folynak tárgyalások.

A Pöttyös Magyarország kedvenc márkája

Interjúnk készítése után tette közzé a Millward Brown nemzetközi piackutató cég márkakutatásának eredményét: a magyarok a Pöttyöst kedvelik legjobban.

A kutatás  itt olvasható.



Hátrány vagy előny, ha egy márka csak a helyi piacot szolgálja ki?

Erre nem lehet egyértelmű választ adni. Költséghatékonyságban komoly különbség lehet, hiszen egy globális vagy nemzetközi márka esetében minden anyagi beruházás több piacra oszlik el, ami így hatékonyabb és az egyes országokban jórészt csak az implementáció történik. Ezzel szemben egy erős, lokális márka több helyi szaktudást, odafigyelést igényel, alacsonyabb költséghatékonysággal, hiszen minden fejlesztési költséget a helyi piacon kell kitermelni. Viszont nagy előnyt jelent, ha kialakul egy erős érzelmi kötődés a fogyasztókban. A lokális márkák előtt álló legnagyobb kihívás az, hogy a helyi fogyasztók valódi igényeit megértve tudjanak fejlődni, ugyanakkor az ehhez kötődő költségeket is kontroll alatt tartsák.

Külföldön szeretik a Túró Rudit?

Itt, Kelet-Közép-Európában van egy jellemző ízvilág, amelyben a túró íze mint alapíz benne foglaltatik. Mi túrós tésztán, túrógombócon, túrós palacsintán és persze Túró Rudin nőttünk fel, így nekünk természetes és elfogadott a túró kicsit savanykás, friss íze és rögös állománya. Sok olyan külföldi barátom vagy volt kollégám van, akiknek elsőre ugyan nem ízlik ez a tejdesszert, de néhány év ittlét után, amikor elköltöznek Magyarországról, már külön kérik, hogy küldjünk nekik Pöttyös Túró Rudit. A Pöttyös termékeket Dots márkanév alatt évek óta sikeresen exportáljuk Szlovákiába és Romániába, és szeretnénk további piacokon is tesztelni. A nyugat-európai piacokra is fejlesztettünk terméket, de a végeredmény a hazai terméknél édesebb, krémesebb, tejszínesebb édesség lett. Ők arra mondták azt, hogy „na, ez finom!”

Szautner Péter, FrieslandCampina
A konkurencia is megszaporodott. Hogyan lehet állni a versenyt az új kezdeményezésekkel szemben?

Valóban sok cég próbálkozik Túró Rudi gyártásával. Szinte félévente szembesülünk egy új versenytárssal, de ugyanez igaz a krémtúró vagy a kaukázusi kefir kategóriákra is. Fontos, hogy mindazt, amit például a Pöttyös Túró Rudi jelent, amiért a fogyasztók évek óta szeretik, minőségben és ízben ne adjuk fel. Ugyanakkor a fogyasztók mindig vágynak valami újra, szívesen kipróbálnak új ízeket, új termékeket, így a portfólión belül folyamatos megújulásra is szükség van. A márkával pedig folyamatosan törődni kell – hiába van a Pöttyös Túró Rudinak a legismertebb közösségi oldalon a legnagyobb rajongói bázisa.
A Túró Rudi tradicionálisan magyar, mégsem viselheti a „magyar termék” nevet.
Valóban, a termék csomagolásán az új szabályozás alapján nem lehet feltüntetni, hogy „magyar termék”, hiszen sem kakaóültetvénye nincs hazánknak, és sajnos a hazai cukoripar sem közelíti meg a korábbi méreteket. Mivel ezeket az alapanyagokat külföldről kell beszerezni, hiába készülnek a Pöttyös termékek magyar tejből Mátészalkán, nem lehet „magyar termékként” forgalmazni.


Szautner Péter, FrieslandCampina
Jól tudom, hogy ez a hagyományos magyar termék valójában a Szovjetunióból származik? Oroszországban ma is lehet kapni Túró Rudit?

Valóban, a hatvanas években egy magyar delegáció hozta haza az első mintákat, azt a variánst fejlesztették később tovább. Létezik Oroszországban is hasonló tejes snack, de más az íze és az állaga.

Hogyan látja, kezd kilábalni a tejtermékek piaca a válságból?

A világpiaci trendek, ezen belül az ázsiai térség fogyasztásának dinamikus növekedése erős keresleti piacot teremtettek, ami sajnos az alapanyag tej árára is hatással van. Magyarországon eredménynek kell tartanunk azt, hogy a tejtermékpiac stabilizálódott, és egyes kategóriákban megfigyelhető enyhe növekedésnek is örülni kell. Jellemzően az otthoni felhasználásra, főzéshez vásárolt termékkategóriák, mint a tejszín, vaj, túró vagy egyes sajtfélék tudtak nőni az elmúlt két évben. A drágább termékek, desszertek és snackek között kemény verseny van, és a piac éves átlagban alig növekszik. A válság persze itt is érzékelhető, hiszen egyre több saját márkás termék jelenik meg, bár a kereskedelmi márkák részesedésének növekedése a teljes piacon lelassult. Úgy gondolom, a magyar tej- és tejtermékfogyasztás lassan növekedni fog a következő években, de kiugróan gyors javulásra nem számítok.

Valóban az ízesített tejtermékek jelentik a jövőt? Egyre többet cikkezünk a funkcionális italok kapcsán erről a réspiacról is.

Az ízesített tejalapú italok valóban szolgálhatnak egyfajta kitörési pontként, itt tényleg érzékelhető növekedés, de a piac mérete ezzel együtt a teljes tejtermékpalettán belül még igencsak kicsi. Fontos növekedési forrás lehet a jövőben a tejalapú savanyított italokkal vagy éppen a sajtokkal együtt.

Mi az irány most önöknél, mit lehet tudni a távolabbi tervekről?

Elsődleges cél, hogy a jelenlegi körülmények között is megtartsuk piacvezető pozícióinkat a különböző kategóriákban, ezzel párhuzamosan pedig javítsuk hatékonyságunkat. Közép-hosszú távon elsősorban magasabb hozzáadott értékű, márkázott tejtermékeket gyártó és forgalmazó vállalattá kell fejlődnünk, de megőrizzük az alapvető kategóriákban elfoglalt piaci pozícióinkat is. Természetesen továbbra is nagy hangsúlyt fektetünk a kulcsmárkáink, elsősorban a Pöttyös, de ezen túlmenően a Mia és a Milli fejlesztésébe is. Ezzel párhuzamosan pedig folyamatosan értékeljük a más szegmensekbe való belépés lehetőségét is.

Szautner Péter, FrieslandCampina
Van-e olyan mozzanata a napi munkavégzésnek, döntéshozásnak, amit vezetőként ma máshogy lát, mint akár három-négy évvel ezelőtt?

Van, több is, ezek közül talán a legfontosabb a rugalmasság. Napi szinten szembesülünk azzal, hogy az akár csak néhány évvel ezelőtti munkamódszerek, stratégiák ma nem feltétlenül működnek ugyanúgy, mint korábban. A hibalehetőség kisebb, mivel a piac nem nő dinamikusan és a vállalatokra minden oldalról nagy nyomás nehezedik, a megnövekedett terheket és költségeket pedig nem vagy csak részben lehetséges a fogyasztókra áthárítani. Gyorsabban, ugyanakkor elővigyázatosabban kell reagálni minden piaci történésre. Kiváló példa erre az elmúlt időszakban az alapanyag piacon lezajlott változások és a szükséges döntések meghozatala. A piac nem kínál könnyű vagy gyors növekedési lehetőséget, és komoly nyomás van az eredményességen, így a szakember gárda elkötelezettsége és kreativitása felértékelődik. De hozzá kell tennem, hogy – többek között - ez a tejiparra különösen jellemző komplexitás az, ami miatt szeretek itt dolgozni.

 Fotó: Egyed Péter

hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

A legjobb HR-kommunikációs megoldások versenye. Normál nevezési határidő: augusztus 19.

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! 2021. októbertől!

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.