hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. május. 16., vasárnap - Mózes, Botond.
hirdetés

Senki sem rajong a címkézésért

Megfogadjuk, hogy egészségesen élünk. A boltban azonban, amikor két termék között kell dönteni, elbizonytalanodunk. Melyiket és mi alapján válasszam? Erre vannak a címkék!

hirdetés

Természetesnek vesszük, hogy az élelmiszereken információt találunk az adott termékről, nem törődve ennek hatalmas jelentőségével egészségünk és jóllétünk szempontjából. A címkék jelentik a garanciát, hogy tudjuk, mit vásárolunk, és hogy az milyen tápanyagokból, összetevőkből épül fel. Az élelmiszercímkék mesélnek a beltartalomról.

A nemzetközi kereskedelem intenzívebbé válásával egyre távolabb kerülünk ételünk előállítóitól, és sokszor már azt sem tudjuk, honnan érkezett hozzánk. A címkék jelenthetik a kapcsot. Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) és az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szakértői a közös Codex Alimentarius Bizottság révén hozzák létre a nemzetközi minőségi követelményeket a megbízható csomagolásokhoz. Ezeknek kell megfelelniük az élelmiszerek címkéinek, főleg, ha azt a nemzetközi piacra szánják.

Így segítik a címkék az életünket:

  1. Egészséges élet – A címkék révén tudhatjuk meg, mit tartalmaz az adott termék: vitaminokat, ásványi anyagokat, kalóriát, zsírt stb., és dönthetünk, hogy az adott élelmiszer fogyasztása jó-e nekünk. Ezen információk révén nyomon követhetjük a mikrotápanyag bevitelünket és elkerülhetjük a hiánybetegségeket, például a vas- vagy a D-vitamin hiányt, csak hogy a leggyakoribbakat említsük. Figyelhetünk a súlyunkra is ha ügyelünk a kalória- és telített zsírsav, cukor- és sóbevitelünkre, és a kiegyensúlyozott táplálkozásra. Ezzel nagy lépést tehetünk egyes betegségek, mint a cukorbetegség és bizonyos szív- és érrendszeri betegségek elkerüléséhez.

  2. Biztonságos étel – Minden évben több mint 600 millió ember betegszik meg, és 420 000 ember hal meg baktériummal, vírusokkal, parazitákkal, vegyi anyagokkal vagy toxinokkal fertőzött étel fogyasztásától. A címkéken található figyelmeztetések és fontos információk a termék tárolásáról, elkészítéséről és fogyasztásáról segítenek ennek elkerülésében.



  3. Garancia – A vásárlók megtévesztésének elkerülése a címkék egyik fő küldetése. A nemzetközi élelmiszercímke szabványok nélkül a gyártók és forgalmazók félrevezethetnék a fogyasztókat. Ha például csokoládét vagy halat vásárolunk, érdemes ránézni az apró betűs részre is, hogy ténylegesen azt is kapjuk.

  4. Védelem – A fejlett országok lakosságának 10-15%-a szenved valamilyen ételallergiában. A leggyakoribbak a földimogyoró, szója, tej, tojás, hal, glutén és a diófélék iránti érzékenység. Nem figyelve egy élelmiszer öszetevőire, könnyen belefuthatunk valami számunkra káros és veszélyes termékbe. A címkék azonban megmondják, ha az adott termék nem nekünk való.

  5. Kisebb élelmiszerfelesleg – Odafigyelve az élelmiszercímkékre csökkenthető az élelmiszerpazarlás. A csomagoláson található dátum megmondja, meddig fogyasztható biztonságosan a termék. Fontos elkerülni a már romlott étel fogyasztását, ám a minőségét megőrzi és a fogyaszthatósági dátum közti különbség ismeretével elkerülhetjük a még jó élelmiszer kidobását. Az Európai Unióban az elpazarolt élelmiszer 10%-a még ehető lenne, ha a vásárló helyesen értelmezi a fogyaszthatóságot. A fogyasztók és az élelmiszerlánc szereplőinek felvilágosítása révén elkerülhető lenne, hogy a szemetesben landoljon a még jó élelmiszer.

  6. A helyi termelők támogatása – Egyescímkék a termék pontos származásáról is árulkodnak, mint például a kolumbiai kávé (Kolumbia), manchego sajt (Spanyolország), a Darjeeling tea (India), amely információ értékes lehet a vásárló számára és többletértéket adhat a termékhez. A vásárlók hajlamosak bizonyos íz és illat karakterjegyeket a földrajzi eredethez kötni. Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank és a FAO által közösen vizsgált 9 termék esetében a földrajzi eredetmegjelölés 20-50%-kal növelte annak értékét. Napjainkban a vásárlók a földrajzi eredetmegjelölést egyre inkább a magas minőséggel kötik össze.

Könnyelműen megfeledkezünk az élelmiszercímkékről, amikor a megszokott termékünk után nyúlunk a boltban. Mintha csak egy unalmas, de kötelező eleme lenne az információ áradatnak, ami körülvesz minket. Az információ hatalom, ami ebben az esetben hatalmat jelent a saját egészségünk felett. Bosszantó lehet, ha valakit „egészség fanatikusnak” vagy épp „gyorskaja-függőnek” bélyegeznek, de még bosszantóbb, ha az élelmiszer, amit vásárolunk nem az, aminek gondoltuk. A FAO egy olyan világért dolgozik, ahol mindenkinek elegendő és biztonságos élelem jut. Ez az alapja az éhezésmentes #ZeroHunger jövőnknek.

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Az élet megállt ugyan, de a toborzás nem: bizonyos ágazatokban ugyanúgy kellett a munkaerő, a kampányok, kiválasztások és interjúk ugyanúgy folytak tovább az elmúlt egy évben is, mégis rengeteg dolog változott. Ennek tanulságait foglaljuk össze május 20-án!

Várjuk a legjobb tartalomalapú megoldásaitokat a Content+Marketing versenyünkre és influencer kampányaitokat az INFLU-ra! Nevezési határidő: 2021. május 21.

Olyan szolgáltatókat kértünk fel előadónak, akik elevator pitchszerűen, max. 10 percben válaszolnak az alábbi kérdésre: „Te most miben tudnád segíteni egy HR-es munkáját?”