hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. július. 24., szombat - Kinga, Kincső.
hirdetés

Social Index 2018: Majkától a Nutelláig

A weben minden szóba kerül. Az emberek megosztják véleményüket — online és offline egyaránt, akkor is, ha nem kérdezik őket. Sőt, főleg akkor. Mindezekből pedig különlegesen őszinte és stratégiába építhető tudás meríthető, amennyiben valaki odafigyel rájuk.

hirdetés

A SentiOne AI támogatott social listening és engagement szoftvere pontosan ezt teszi: adatalapon tárja fel a különböző márkák, inspirátorok, trendek vagy épp cégek online életútját formáló online és felhasználói attitűdklímát.

Legyen szó személyes tapasztalatokról vagy épp saját márkatartalmakról, a webes szöveganalitikával foglalkozó SentiOne valós időben vagy akár 3 évre visszamenően képes kulcsszavak és -kifejezésekalapján kiemelni az összes, adott témához kapcsolódó releváns és publikus tartalmat az online és közösségi médiából - legyen az Facebook poszt, retweet, Instagram komment, YouTube tartalom, blog- és fórumbejegyzés vagy épp cikk.

A tavalyi évet feltérképező Social Index rangsor felállításánál az elemzők több száz márkát és több millió ( > 2,7 millió) 2018-ban publikált, magyar nyelven közzétett említést elemeztek 6 kategóriában: BANK, MOBIL, CELEB, AUTÓ, DIVAT, NASI. A vizsgált márkák internetes pozíciójának meghatározásához nem csupán a róluk szóló összes bejegyzés mennyiségét vették figyelembe, de ezek érzelmi hátterét is. A bejegyzések pozitív, negatív és semleges sentiment-értékének meghatározásával (a SentiOne saját fejlesztésű, nyelvspecifikus algoritmusa, amely magyar nyelven körülbelül 85%-os precizitással ismeri fel egy-egy említés érzelmi hátterét) épp ezért nem csupán a mennyiségre, de a minőségre is figyelmet fordítottak.

A hat vizsgált kategóriához kapcsolódó tartalmak időbeli megoszlását elemezve egyetlen egy olyan név/márka van, amely képes volt akkorát dobbatani a netes platformokon, amelyet adat- és kategória alapon is szignifikáns tartalami kitörésként indexált a SentiOne szoftvere 2018. harmadik negyedévében: ezt a CELEB katógóriában megjelenő Majka x Curtis “szakítás” gigantikus online és social media visszahangja okozta augusztusban.

TOP20: a lista legjobbjai

A több száz márkát magában foglaló kutatás legjobb 20 helyén az alábbi márkák kaptak helyet: iPhone, Samsung, Huawei, Xiaomi, BMW, Ferrari, Mercedes, Sony, Audi, LG, Opel, OTP, Ford, Nokia, Suzuki, Renault, Nike, Honda, Tesla és a Honor.

2018 ismét a mobiltelefonok és az autók éve volt, ha a kategóriákhoz tartozó tartalmak mennyiségét nézzük - ez a 2017-es riporthoz képest nem változott. Ugyanakkor a dobogós márkák közé felkerült a Huawei (a BMW helyére), így alapvetőn a tartalmak mennyiségét és minőségét is súlyozó, valamint a teljes vizsgált márkaskálára (354 db) kiterjedő lista első három helyét kizárólag mobiltelefonmárkák foglalják el. Sőt. A negyedik helyen is egy mobil-brand kap helyet, a Xiaomi, ami a tavalyi listában például csak a 17. pozíciót szerezte meg. A CELEBeknek és a BANKoknak ezen a toplistán nincs képviselője, bár Majka épphogy csak lemaradt a TOP20-ból, és a Nutella is nagyon közel járt az élmezőnyhöz.

AUTÓK - a sebességbe kapcsolt internet

A TOP5: BMW, Ferrari, Mercedes, Audi, Opel és Ford. A 2017-es rangsorhoz képest a TOP3-ban egy dolog változott, helyet cserélt a Ferrari és a Mercedes. A TOP10-ből pedig kikerült a Skoda, viszont belépett a Tesla.

Az autómárkákkal kapcsolatos online kommunikáció dominánsan a Facebookon zajlik (összesen 425 155 említés 2018-ban). Ugyanakkor már a Twitter is például minden, a TOP5-ben helyet kapó márkánál bekerült az első öt legnépszerűbb platform közé. A közösségi médián túl, sok kapcsolódó említés jelent meg az Index fórumokon, az m4sport.hu-n, az f1vilag.hu-n, a Ford esetében a Ford Mondeo Club Hungary fórumán, valamint a gyakorikerdesek.hu-n. Ez utóbbi a vizsgált 45 autómárkából 36-nál megjelent az első öt legnépszerűbb (=a kapcsolódó tartalmak mennyisége alapján) forrás között!

Kifejezetten a közösségi oldalakon legnagyobb eléréssel és engagement-tel kommunikáló online felhasználókra szűkítve a kutatást (aka. influencerek –; ez a SentiOne saját fejlesztésű algoritmusa, mely a felhasználók által közzétett releváns tartalmak mennyiségét súlyozza adott felhasználók követőbázisának nagyságával, valamint a tartalmakra érkezett interakciók, megosztások, lájkok és kommentek számával.), további érdekességeket tár fel a rangsor.

A Ferrarinál és a Mercedes-nél nagyon népszerű felület a Boxutca (az MTVA hivatalos Forma-1-es Facebook oldala). Az Audi online márkapercepciójának formálásában nagy szerepet kap a brand által szponzorált ETO KC kézilabda csapat Facebook oldala, az OPEL-nél pedig a Tankcsapda, ahol az együttes rengeteg tartalmában fonódik össze a két márkanév.

MOBIL: az online tér-erő

A TOP5: az iPhone vezet, de nem sokkal lemaradva mögötte rögtön érkezik a Samsung, valamint harmadik helyen a Huawei. Emellett a Xiaomi és a OnePlus került még be a TOP5-be.

A rangsorban első helyeket megszerzett márkák mögött - továbbra is a közösségi médiát vizsgálva - olyan inspirátorok állnak, mint Kasza Tibi, Ördög Nóri, Viszkok Fruzsi vagy épp a SPAR.

A legnagyobbat robbanó együttműködések, adatalapon:

iPhoneX nyereményjáték - Kasza Tibi 16 poszt - ezek a tartalmak önmagukban több mint 5300 kommentet, 22 450 lájkot és 621 megosztást generáltak tavaly

Samsung S8 nyereményjáték - SPAR 

Galaxy S9 - Ördög Nóra - Nánásiék vlogsorozat (#samsungosvagyok)

Huawei P10 + P20 - Viszkok Fruzsi + Sugarbird

DIVAT: mert a stílus örök — a weben is

Sportosak vagyunk, vagy legalábbis szeretjük a sportmárkákat, és sokat is beszélünk róluk az interneten. Bár luxusmárkák nem kerültek be a TOP5-be, fast fashion mogulok igen (Nike, Adidas, H&M, Zara, Puma). Sőt a Tesco F&F márkája is helyet kapott a legjobbak között.

A TOP4 márkánál kimagaslóan népszerű a jofogas.hu is - azaz rengeteg Nike, Adidas, H&M és Zara márkájú terméket értékesítenek a felhasználók ezen az adok-veszek platformon.

A NIKE-nál Rubint Réka, az Adidasnál Keszthelyi Vivien autóversenyző, a H&M-nél pedig Kamarás Iván (akinek kapcsolódó és márkázott bejegyzéseit például több mint 1140 alkalommal osztották tovább az internetezők), a ZARA-nál Viszkok Fruzsi, az Amnesia-nál pedig Szabó Zsófi vezeti celebként az influencer toplistát. Remekül látszik, hogy a fashion brandek a márka profiljába fűzve, azt kiteljesítve, tudatosan és hosszú távon alakítják ki influnceregyüttműködéseiket, és választják ki azokat az ‘inspirátorokat’, akik a branddel konzisztens értékeket képviselnek.

CELEB: rengeteg perc hírnév

Az abszolút győztes Majka. A második és harmadik helyen Puzsér Róbert és Hosszú Katinka. A TOP10-ben helyet kapott még: Berki Krisztián, Vajna Tímea, Győzike, Rubint Réka, Dzsuzsák Balázs, Palvin Barbi és Hódi Pamela. Kasza Tibi a 11.-ik.

Közel 48 000 említéssel - legyen az Facebook komment, tweet, YouTube poszt, cikk, blog -, 2018-ban (és amúgy 2017-ben is) Majka nyerte az internet aranyérmét a róla szóló, őt említő tartalmak mennyiségének és minőségének súlyozása alapján (a kutatásban összesen 76 magyar celebritás online életútját vizsgálták az elemzők).

A közösségi médiára fókuszálva, az interneten nagyot ment a ‘Mindenki táncol’ Irigy Hónaljmirigy paródia, illetve a Mindenegybenblog Facebook oldalán publikált Majka- posztok (132 egyedi tartalom, melyet 1280 alkalommal osztottak tovább a felhasználók) - az oldal főleg a Blikk Rúzs témába vágó tartalmait mutálta, új és kifejezetten kattintásvadász, félreérthető címekkel és lead-ekkel generálva forgalmat és interakciót, mint például:

A kétértelmű címek és képek mögötti cikkek egyébként Majka, a 100 Tagú Cigányzenekarral szervezett nagyszabású koncertjeiről szóltak.

A legnagyobb tartalmi robbanást az énekes augusztus végi nyilatkozata generálta a weben, amikor bejelentette a Curtis-szel való “szakítást”. Az említések platform szerinti megoszlásának ábrája adatalapon validálja azt, hogy a közösségi médiának gigantikus szerepe van az információ terjesztésében és a gondolkodás, attitűd formálásában. A Facebook (sötétkék görbe) közössége pillanatok alatt képes volt átvenni a szerzőiséget a téma felett.

 Kicsit több mint 45 000 említéssel a második helyet Puzsér Róbert szerezte meg a TOP10-es ranglistán 2018-ban. A hozzá kapcsolódó leggyakrabban említett szavak felhőjéből kirajzolódik, hogy a főpolgármesteri jelöltetés körüli online buzz nagy social media-szelet tolt a közszereplő mögé.

25 339 - ennyiszer említették tavaly Hosszú Katinka nevét a magyar nyelvű online és social media felületeken. Ez enyhe visszaesés 2017-hez képest (29 729), ugyanakkor így is ismét a harmadik helyet szerezte meg az olimpikonnak a Social Index 2018. CELEB kategóriájában. Az IronLady kapcsán leggyakrabban említett szavak felhője mutatja, hogy a 2017-es és 2018-as említések tartalmi súlypontja eltolódott. Míg 2017-ben az IronLady eredményei kapták a legnagyobb hangsúlyt, a 2018-ban kirobbant magánéleti válság (válás) online is átírta a beszélgetések fókuszpontját, Tusup-ot helyezve a központba (adott kifejezések egymáshoz viszonyított gyakoriságát a betűméret jelzi, minél nagyobb a szó, annál többször említették azt Katinkával kapcsolatban a weben).

NASI: az édesszájú web

Az eredmények azt mutatják, hogy a Nutella lazán kenyérre kente az internetet. Emellett a Túró Rudi és a Raffaello is gyönyörűen teljesített. A TOP3-as egyébként a 2017-es riportban is pontosan ugyanígy állt fel.

A TOP5 márka esetében a NASIk mögött álló és őket említő legerősebb közösségi média oldalak a ReceptNeked, a Nosalty, a Sakáltanya és a Mindmegette.

A Nutellánál Kasza Tibi az állandóan visszatérő celebritás (15 tartalom 2018-ból) - nutellás otthon készült édességreceptekkel (sült tortilla, töltött keksz, sajttorta). Ezek alapvetően a Femcafe Konyhával közösen készült szponzorált és videós tartalmak. Tibi legnépszerűbb Nutellás posztja ugyanakkor ettől független volt: azt a taste.md oldalról vette át, majd osztotta tovább (Nutella 7 ways).

A Bounty esetében emellett nagyot robbantott a Lukoil nyereményjátéka (ahol a legtöbben a Bounty-t kommentelték, mint kedvenc csoki), illetve az Utazómajom egyik posztja, a Seychelle-szigeteki beszámolójukkal, ami egy gyönyörű élmény és márkatársítás volt, óriási eléréssel.

BANK: a pénz beszél - a neten is

Az OTP nyert, de elegáns pozíciót tudhat megáénak az MKB és az Erste is. A 2017-es évhez képest a legnagyobb változás, hogy a K&H lemaradt a dobogóról (bár nem sokkal), míg az MKB a nyolcadik helyről ugrott előre egészen a harmadikig!

A TOP10-be két bank került fel, akik a 2017-es évet összefoglaló riportban még nem jelentek meg a legjobbak között: a MagnetBank és az FHB. Ami jellemzően feltűnik majdnem minden márka mögött, azok az állatvédő menhelyek Facebook oldalai.

A Noé Állatotthon és az Állatrendőrség mögött az OTP, a Hajdúnánási Állatvédő Alapítvány mögött az ERSTE, a Füzesabonyi Állatvédő Alapítvány, a Kéz a Mancsért Egyesület mögött a K&H, míg az Ebáruház a Gazdátlanokért mögött a CIB jelenik meg.

Ezek az oldalak óriási eléréssel és interakcióval kommunikálnak a közösségi médiában, és mivel a támogatást, adományokat mindig adott bankszámlára kérik, így automatikusan beemelik a márkákat posztjaikba. Ez akár egy olyan kommunikációs stratégia, kampány része is lehet a jövőben, amely tudatosan erre a már régóta fennálló kapcsolatra épít.

A márkákról/márkákkal együtt legnagyobb eléréssel kommunikáló, és hagyományos értelemben vett influencerek az OTP-nél a DVTK és az MLSZ (OTP Bank Liga), az MKB-nál Bereczki Zoltán (MKB Kreatív Kuckó a Bazilikánál  a 2018-as karácsonyi vásár kapcsán), az Erste-nél pedig a Kékszalag és a Csíkszeredai Sportklub.

 

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

A legjobb HR-kommunikációs megoldások versenye. Normál nevezési határidő: augusztus 19.

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.