hirdetés
hirdetés
2021. július. 31., szombat - Oszkár.
hirdetés

Papírtermék-gyártó

Zöld kötvényt bocsátott ki a Vajda-Papír Kft.

Megtörtént az első ipari termelő vállalat zöld kötvény-kibocsátása Magyarországon, ezt hazánk vezető higiéniai papírtermék-gyártója, a Vajda Papír Kft. bocsátotta ki 9,9milliárd forint értékben a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Növekedési Kötvényprogramjában (NKP).

hirdetés

A kötvény az aukciót követő 90 napon belül egyúttal bevezetésre kerül a vállalati kötvények kereskedésére kialakított kötvényplatformjára, a BÉT Xbondra. A fix kamatozású, amortizálódó kötvény futamideje 10 év, a kötvény kupon mértéke 3,5 %, a hozama pedig 2,82 %. A zöld kötvények jelentős befektetői érdeklődést váltottak ki, az aukció során 16,6 milliárd forint értékű ajánlat érkezett. Vajda Attila, a cég alapító-ügyvezető igazgatója emlékeztetett rá, hogy a tavalyi sikeres, 11 milliárd forintos kötvénykibocsátás után ez a második eredményes kibocsátásuk a jegybanki programban. A 9,9 milliárdos forrással a cég a dunaföldvári üzemének újabb gyáregységgel való bővítését alapozza meg, egyben eleget tesznek a vállalat Zöld stratégiájában foglalt vállalásainak is.

A Vajda-Papír tavaly novemberben jelentette be, hogy újabb gyáregységet épít Dunaföldváron, amely a gyártási kapacitás bővítésén túl az alapanyag-gyártás biztosításával kiszámíthatóbbá, más alapanyag beszállítótól függetlenné és környezet kímélőbbé teszi a termelést. A vállalat 16 milliárd forint értékű beruházásához, amely 520 munkahelyet véd meg és 50 új munkahelyet teremt, a kormány 5,5 milliárd forintos támogatást nyújtott a Nagyvállalati Beruházási Támogatási programban.

Vajda Attila, a Vajda-Papír ügyvezető igazgatója a kibocsátással kapcsolatban elmondta: a beruházás stratégiai előnyt jelent a vállalat számára, ugyanis a vállalatcsoport gyártókapacitása 50 százalékkal, azaz 70 ezer tonnával nőhet, miután az új üzem 2022. első felében megkezdi működését. Egy alappapírgyártó gépsor beüzemelése révén pedig teljessé válik a saját előállítású alapanyag biztosítása a cég higiéniai termékeihez – hangsúlyozta Vajda Attila. Hozzátette: a beruházással a vállalat többletbevétele várhatóan eléri az évi 15 milliárd forintot.

A kötvények zöld minősítését vizsgáló olasz Sustain Advisory cég megállapította, hogy a beruházás megfelel a minősítés kritériumainak nevezetesen, hogy a célok között szerepel az energiahatékonyság, a megújuló energiák arányának növelése, a károsanyag-kibocsátás csökkentése, a fenntartható víz- és szennyvízgazdálkodás, illetve a vízfogyasztás csökkentése. Ezen túl biztosított az öko-hatékony és/vagy körforgásos gazdasághoz igazított termékek, gyártási technológiák és folyamatok alkalmazása, valamint az erdők védelme. A Vajda-Papír az MKB Consulting és a Credit Management Group tanácsadó cégekkel működött együtt a projekt sikeres megvalósítása érdekében.

Vajda Attila kiemelte: büszke arra, hogy Magyarország első ipari termelő vállalatának zöld kötvényét hazánk vezető higiéniai papírtermék-gyártója, a Vajda Papír Kft. bocsátotta ki.

„A Vajda-Papír több mint két évtizedes tevékenysége során egyértelmű vezető szerepet vállalt a fenntarthatósági és CSR kezdeményezések területén, az NKP keretében történő zöldkötvény-kibocsátásunk szintén a fenntarthatóság, környezettudatosság iránti elkötelezettségünket mutatja.” Hozzátette: nagy eredménynek tartja, hogy a minősítés során a Vajda-Papír minden komoly kritériumnak megfelelt. Tavaly nyáron Magyarország egy olyan piacra lépett, ahol még szűk a kínálat és mindössze 14 államnak van zöldkötvény-keretprogramja, noha a nemzetközi végbefektetők felől van rá igény.

Patai Mihály, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke pedig azt emelte ki, hogy a hazai vállalati zöldkötvény-kibocsátások hozzájárulnak az ország klíma-, fenntarthatósági és energiastratégiai céljainak eléréséhez. Az MNB elkötelezett abban, hogy a hazai vállalati kötvénypiacon további, hasonlóan sikeres kibocsátásokra kerüljön sor.

Végh Richárd, a Budapesti Értéktőzsde vezérigazgatója hozzátette, a Vajda Papír által kibocsátott zöld kötvény nem csak a fenntarthatósági célok hazai tőkepiacon való megjelenése és a Magyar Nemzeti Bank európai központi bankok között elsők között meghirdetett Zöld Programja tekintetében, hanem a Budapesti Értéktőzsde kötvényplatformja, a BÉT Xbond történetében is jelentős mérföldkő, hiszen ez az első olyan hazai, vállalati zöld kötvény, amely nem az ingatlanszektorhoz kötődik. Ez a tény rávilágít arra, hogy a fenntarthatósági szempontoknak megfelelő forrásbevonás iparágtól függetlenül megvalósítható.

Vajda Attila hangsúlyozta, hogy a zöld kötvény kibocsátásával bevont forrás hozzájárulhat a vízfelhasználás csökkentéséhez (a jelenlegi 12 m³-ről 5,5 m³/tonnára); a fajlagos energiafogyasztás mérsékléséhez 2800 kW / tonna előállított papír határérték alá – a mostani 2900 kW-ról - és a megújuló energia felhasználásának növeléséhez 50%-ra. A fejlesztéseknek köszönhetően csökken a csoport szállítási igényekhez kapcsolódó CO2-kibocsátása az alappapír helyben történő előállításával. A dunaföldvári második gyáregységben 2023-tól csak megújuló energiaforrásokat használnak fel – tette hozzá. Azt is kiemelte, hogy a helyben készülő alapanyag a szállítások jelentős üzemanyag megtakarítását, így károsanyag-kibocsátás-csökkentését eredményezi. Minden külső beszállító 500-1500 km-es közúti szállításon belül éri el a gyárat. Ezt figyelembe véve az alapanyag helybeni előállításával megtakarítható 419 871 liter üzemanyag.

 

Vajda Attila emlékeztetett rá, hogy a vállalat már 2020-ban jelentős lépést tett ökológiai lábnyoma csökkentésében: piaci újdonságként két új, tekercses terméke is lebomló, komposztálható papírcsomagolásban került a boltok polcaira, és a termékfejlesztés és gyártás során 2021-ben is kiemelt figyelmet fordítanak a fenntarthatóságra.  A Vajda-Papír konkrét, 2025-ig tartó környezetvédelmi programmal rendelkezik, ennek részeként 2021 végére 30 százalékra emelnék az újrahasznosított anyagok arányát minden termékcsomagolásukban, ezzel csaknem 300 tonnával csökkentve az új műanyagfelhasználást, és tovább növelik a papír-csomagolásban megjelenő termékek számát is.

 

Vajda Attila azt is kiemelte, hogy a dunaföldvári gyár első ütemű fejlesztésénél is szempont volt az energiatakarékos megoldások alkalmazása, a környezet védelme, ám a mostani kötvénykibocsátásból finanszírozott második ütem ennél is „zöldebb” megoldásokat eredményez. Példaként említette, hogy jelentősen csökkent a működéshez kapcsolható szén-dioxid-kibocsátás, és erősödik a fenntarthatóság a gyártás és üzemeltetés területén is. Az Európa legmodernebb higiéniai papírgyárának számító papírüzemébe a legújabb és legkörnyezetkímélőbb technológiákat építik be, gyártás is energiatakarékosan zajlik: 1 tonna alappapírt akár 26 %-kal kevesebb villamos energiával és 70 %-kal kevesebb víz felhasználással állítanak elő, mint a korábbi technológiával működő átlagos papír üzemek.  A dunaföldvári irodai és szociális helyiségeket már most is technológiai hulladékhővel fűtik. A gyártás során keletkező összes papíripari mellékterméket felhasználják.

 

Vajda Attila arról is beszélt, hogy a vállalat az elmúlt 10 évben 20 milliárd forintot fordított arra, hogy a gyártás és az üzemeltetés a lehető legmodernebb és legkörnyezetkímélőbb, fenntartható technológiákkal valósulhasson meg. A környezettudatos hozzáállás a vállalat alapanyag beszerzési folyamataiban is megjelenik. A legújabb, papír csomagolású késztermék toalettpapírhoz, papírtörlőhöz és ezek csomagolásához is felelős erdőgazdálkodásból származó (FSC®-tanúsított) cellulóz alapanyagot használnak fel. A csomagoláshoz használt természetes, 100%-ban környezetbarát papír alapanyag nemcsak újrahasznosítható, de biológiailag lebomló, komposztálható anyag is egyben. Az ügyvezető igazgató elmondta azt is, hogy a következő években a környezetkímélőbb megoldások alkalmazására évente 50 millió forintot tervez költeni a Vajda-Papír.

 

A Vajda-Papír Csoport árbevétele tavaly 10 százalékkal 52 milliárd forintra nőtt, adó- és kamatfizetés, illetve értékcsökkenési leírás előtti eredménye (EBITDA) hat milliárd forintot tett ki, míg egy évvel korábban még 2,5 milliárd forint volt. A vállalat az idén a belföldi és az exportpiacokon is enyhe növekedéssel számol. A higiéniai papírtermékekből a belföldi fogyasztás 55-60 százalékát a Vajda-Papír állítja elő, de jelentős az export is, a termelés 40 százalékát szállítják külföldre. A Vajda-Papír Kft. az árbevételének már közel felét külföldön realizálja. A cég 21 éve alakult családi vállalkozásként, csoportszinten mintegy 650 munkavállalót foglalkoztat. A magyarországi értékesítés mellett a vállalat higiéniai papírtermékeit Skandináviába, a Baltikumba valamint Kelet-Közép-Európa több mint 20 országába szállítják. A cég 2013-ban Norvégiában is nyitott egy több mint 130 új munkahelyet teremtő leányvállalatot.

(forrás: Store Insider)
hirdetés

Címkék

hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Itt a Store Insider új podcast rovata! A #PályázzaProFuturával podcast sorozat hasznos információkkal nyújt segítséget minden pályázni kívánó élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek. Kattints tovább a rovathoz!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

A legjobb HR-kommunikációs megoldások versenye. Normál nevezési határidő: augusztus 19.

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! 2021. októbertől!

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.