hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. október. 19., kedd - Nándor.
hirdetés

Zwack éves közgyűlés

A Társaság többségi tulajdona 50%+1 részvény a Zwack és az Underberg család közös cégének tulajdonában van, a részvények 26 százalékát a Diageo csoport birtokolja, a többi részvényen mintegy 2600 intézményi- és magánbefektető osztozik.

hirdetés

A magyar szeszesital piac alakulása - 2018-2019 

A hazai makrogazdasági környezet az elmúlt években kedvezően alakult. A GDP évről-évre bővül, növekszik a lakossági reáljövedelem és ezzel párhuzamosan a Társaságunk számára legmeghatározóbb háztartási fogyasztási kiadások is emelkednek (4,9%; 4,7% és 5,3% az elmúlt három évben). 

Az április-márciusi bolti kiskereskedelemre vonatkozó piackutatási adatok szerint a magyar adózott égetett szeszesital piac volumenben 2%-kal, míg értékben 7,1%-kal növekedett.

A bolti kiskereskedelemben folytatódott az elmúlt néhány évre jellemző tendencia: a közepes alapterületű boltok (szupermarketek és diszkontok) forgalma növekedett (8,2%-kal), míg a  hipermarketek forgalma csökkent (-5%).

Pénzügyi beszámoló

A Társaság bruttó árbevétele 26.341 millió Ft volt, mely 14,2%-kal haladja meg az előző évit. A nettó értékesítés (jövedéki- és népegészségügyi termékadó nélküli árbevétel) 15.739 millió Ft volt, amely 12,8%-kal (1.781 millió Ft-tal) magasabb a bázis időszaki árbevételnél.

A belföldi értékesítés nettó árbevétele jelentősen növekedett (1.820 millió Ft; 14,7%). A saját termelésű termékek nettó árbevétele a hazai piacon 1.637 millió Ft-tal (17,3%-kal) emelkedett (9.458 millió Ft-ról 11.094 millió Ft-ra). Ezen belül a prémium termékek árbevétele 15,6%-kal, a minőségi termékeké 21,4%-kal nőtt. A növekedés legnagyobb részét a Népegészségügyi Termékadó 2019. január 1-től életbe lépő változása generálta. A módosítás következtében minden szeszesital adóztatásra került, továbbá az adómértékek 20%-kal emelkedtek. Emiatt a pálinkákból és keserű likőrökből decemberben mintegy 3-4 havi fogyásnak megfelelő extra értékesítés történt. A forgalomnövekedés kisebb része a bővülő fogyasztásnak és az új termékbevezetések (Unicum Riserva, Kalumba) kedvező piaci fogadtatásának köszönhető.

A forgalmazott termékek nettó árbevétele 6,2%-kal nagyobb a bázisnál, melyen belül a Diageo portfolió árbevétele 7,9%-kal emelkedett, míg az egyéb forgalmazott termékek árbevétele 2,4%-kal növekedett.

A kedvező árbevétel adatokhoz egyaránt hozzájárult a volumen növekedése illetve az értékesítési átlag-árak emelkedése.

Az export árbevétel 1.501 millió Ft, mely 2,5%-os csökkenést jelent a bázis időszakhoz képest. Olaszországban a disztribútor váltás miatti egyszeri hatásnak tulajdonítható az árbevétel csökkenés, míg Németországban az előző üzleti év végén kiszállításra került a 2018 nyári promóciós termék, melynek következtében az idei értékesítés csökkent. Ezzel szemben Romániában, Szlovákiában és a Duty Free értékesítésen sikerült jelentős árbevétel-növekedést realizálni.

Az anyagjellegű ráfordítások 574 millió Ft-tal emelkedtek (11,1%), mely alacsonyabb a nettó árbevétel 12,8%-os növekedésénél, így a bruttó fedezeti hányad 0,5 százalékponttal nagyobb az egy évvel ezelőttinél (63,6% helyett 63,1%). A fentiek mögött elsősorban a termékösszetétel kedvező változása áll (jobban emelkedett a magasabb fedezetű saját termelésű termékek forgalma, mint a forgalmazott termékeké).

A személyi jellegű ráfordítások 253 millió Ft-tal (9,3%-kal) nőttek. Az üzleti év elején a Társaság 8%-os bérfejlesztést hajtott végre. Ennek hatását tompította a 2,5 százalékpontos szociális adó csökkentés. Ezen túlmenően növelte a személyi jellegű ráfordításokat, hogy a hosszabb távú ösztönzést szolgáló juttatási elemek (törzsgárda, nyugdíj, menedzsment részvény) várható kötelezettségeire nagyobb összegek kerültek elhatárolásra.

Az értékcsökkenési leírás összege 76 millió Ft-tal (15,6%-kal) emelkedett. Ennek több mint fele az elmúlt évben megvalósított jelentős technológiai fejlesztések következménye (ld. a 2017/18 4. negyedéves jelentésben). Ezen túlmenően üveg-gyártószerszám készletünk egy részét újítottuk meg, illetve néhány, már nem használt eszközre terven felüli értékcsökkenést számoltunk el.

Az egyéb működési ráfordítások 427 millió Ft-tal (12,6%-kal) nőttek. A növekedés teljes egészében a magasabb marketing költéseknek köszönhető. A Fütyülős márka új reklámfilmet kapott, melynek sugárzása is elindult. A Kalumba bevezetését a gasztronómiában kóstoltatásokkal, a televízióban és az interneten reklámfilmmel támogattuk. Továbbá az Unicum marketing kiadásai is növekedtek belföldön és külföldön egyaránt. Olaszországban új reklámfilmmel támogattuk a termék értékesítését. Az egyre nagyobb érdeklődésre számot tartó látógatóközpontjainkban (Budapest, Kecskemét) megújítottuk tájékoztató reklámfilmjeinket.

Az egyéb működési bevételek 67 millió Ft-tal (19,1%-kal) emelkedtek, mely nagyrészt a magasabb marketing költségtérítésből származik.

A Társaság adózott eredménye 2.623 millió Ft, mely 20,0%-kal magasabb a bázisnál (2.186 millió Ft).  Mint ahogy várható volt, az üzleti év utolsó negyedéve minden korábbinál gyengébb eredményt hozott (-717 MFt szemben a tavalyi utolsó negyedéves -330 MFt-tal). A decemberi elővásárlás valamint a jelentős januári polci áremelés okozta fogyasztói sokk következtében a bruttó árbevétel a 2019. január-márciusi időszakban 18,7%-kal, míg a nettó árbevétel 23,8%-kal csökkent, várakozásainknak megfelelően.

Kilátások a 2019-2020-as üzleti évre

A következő üzleti éves terv összeállításakor a belföldi fogyasztás további – bár az elmúlt évekhez képest csökkenő mértékű – növekedéséből (3,5%-os) indultunk ki. Így bruttó árbevétel szintjén mi is növekedést tervezünk. A már korábban is említett Népegészségügyi Termékadó (NETA) módosítás a következő üzleti évet jelentősen és negatívan érinti. A 20%-os adóemelés következtében a már korábban is NETA köteles termékek polci ára 6-7%-kal, míg a most a törvény hatálya alá kerülő termékek (pálinkák, keserű likőrök) fogyasztói árai a prémium kategóriában 20%-kal illetve a minőségi szegmensben akár 25%-kal is emelkednek. Korábbi tapasztalatok alapján az első évben a volumen visszaesése közel akkora, mint az áremelkedés. Így a következő üzleti évre a nettó árbevétel 10%-ot is meghaladó visszaesésére számítunk.

Társaságunk mindkét leginkább érintett termékkörben jelentős volumenű márkákkal rendelkezik, melyek a cég legnagyobb profit termelői. Emellett a csomagolóanyagok (üveg, kupak, karton, címke) világpiaci árai növekednek. A visszaeső nettó árbevétel és a megnövekedett alapanyagköltségek ellentételezése érdekében a marketing és működési költségek területén költségmegtakarítást tervezünk, azonban a fentiekből összességében 40%-ot meghaladó adózott eredmény visszaesést prognosztizálunk a 2019/20-as üzleti évre.

Hosszabb távon arra számítunk, hogy további két év múlva (a 2021/22-es üzleti évben) érhető el újra 2 milliárd Ft-os adózott eredmény.

További közgyűlési döntések

A Közgyűlés elfogadta a 2018-2019-es üzleti évről és a 2019-2020-as tervekről szóló beszámolót, az Igazgatóság, a Felügyelő Bizottság és a könyvvizsgáló jelentését.

A tulajdonosi kör elismerését fejezte ki a menedzsmentnek és a Társaság összes munkatársának éves tevékenységéért.

A Közgyűlés elfogadta az Igazgatóság javaslatát, így a Társaság 2 645 500 ezer Ft osztalékot fizet, mely a névértékre vetítve 130%-os osztalék-szintet jelent (1 300 Ft/részvény). Az osztalék részvényarányos kifizetése 2019. július 24-én kezdődik.

A Közgyűlés elfogadta Kresimir Crnjevic úr igazgatósági taggá, valamint Kalina Plamenova Tsanova asszony (korábbi igazgatósági tag) felügyelő bizottsági taggá választását 2023. június 26-ig terjedő időtartamra.

A Közgyűlés köszönetet mondott Pavel Reyes Lyubushkin úrnak a Felügyelő Bizottság leköszönt tagjának a Társaság érdekében kifejtett munkájáért.

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.

Kékgalléros konferencia 2021-ben is!

Kiadónk társoldalai