hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. május. 09., vasárnap - Gergely.
hirdetés

Fenntarthatatlan módon él a magyar

A GreenDependent Intézet a Piliscsaba-Garancstető Érdekvédelmi Egyesülettel együttműködve 21 háztartás életmódjának karbonlábnyomát mérte fel. A Daikin Hungary Kft. anyagi támogatásával megvalósult projekt célja annak tudatosítása a lakosságban, hogy életmód-változtatással jelentősen csökkenteni lehet a családok környezeti terhelését. A csökkentés pedig elkerülhetetlen, hiszen a magyarok átlagos karbonlábnyoma kétszeresen meghaladja a fenntartható szintet. A kutatás külön kitért a mindennapos és a szabadidős célú utazásra is, amelyek rendkívüli mértékben megnövelik a családok karbonlábnyomát.

hirdetés

2020-ban augusztus 22-re esik az Ökológiai Túllövés Napja (Earth Overshoot Day), vagyis az az időpont, amikor az emberiség feléli a Föld egy év alatt megújuló tartalékait. Bár 2019-hez képest több mint három héttel későbbre került ez a dátum, az ökológiai egyensúly biztosításának érdekében további erőfeszítésekre van szükség. A GreenDependent Intézet a Piliscsaba-Garancstető Egyesület kérésére kiszámolta 21 piliscsabai család éves karbon-lábnyomát. A Daikin Hungary Kft. pénzügyi támogatásával megvalósult projekt elsődleges célja a szemléletformálás, valamint annak tudatosítása, hogy a lakosság életmód-változtatása is szükséges a környezeti terhelés csökkentése és a hatékonyabb energiafelhasználás érdekében. A magas minőségű hűtő- és fűtő klímaberendezéseiről, hőszivattyúiról ismert Daikin elkötelezett híve a fenntartható fejlődésnek, így egyrészt nagy hangsúlyt fektet saját károsanyag-kibocsátásának csökkentésére, másrészt az általa kínált környezettudatos épületgépészeti megoldások segítik ügyfeleiket az épületek energiafelhasználásának jelentős csökkentésében.

A kutatás módszertana

A projekt keretében a GreenDependent Intézet 21 család éves karbonlábnyomát számította ki, melyből 19-et talált alkalmasnak összehasonlításra. A kutatás során az adatok felvétele online felületen, önbevallásos alapon történt, a háztartások karbonlábnyomának összetevőit pedig 6 fő kategóriába[i] osztották be: (1) háztartási energiafogyasztás; (2) közlekedés; (3) szabadidő, nyaralás; (4) étkezés; (5) termékek; és (6) közszolgáltatások. A felmérés az első négy kategóriára fókuszált.

A háztartások karbonlábnyomának egyharmadát az energiafogyasztás teszi ki

Az eredmények alapján elmondható, hogy a kutatásba bekapcsolódó családok összesen 81 tagjának átlagos karbonlábnyoma 4,27 tonna CO2 volt 2019-ben, amely körülbelül kétszerese a fenntartható szintnek. A vizsgált háztartások karbonlábnyomának egyharmadát az energiafogyasztás teszi ki, melyben kulcsszerepet játszik az ingatlanok gyenge energetikai állapota, valamint a nem körültekintő energiafelhasználás. A második legmeghatározóbb tényező az utazás, a nyaralás és az étkezés, mely a családok karbonlábnyomának közel egyötödéért felelős. A napi közlekedés kevesebb, mint a lábnyom egyhatodát teszi ki, a rendszeres utazás pedig ennek is csupán a felét. Végezetül megállapítható, hogy a vizsgált családok tagjainak nagyjából 4,3 tonnás éves karbonlábnyoma igen közel van az átlagos magyar egy főre számított, évi 5 tonna körüli átlagához.[1] (Amennyiben a felmérésből kimaradó két fontos összetevő - az általános, minden polgárt érintő közszolgáltatások; illetve az élelmiszereken túli fogyasztási javak - is bekerül a számításba, már biztosan meghaladná azt.)

Kulcstényezők: napi ingázás, nyaralások gyakorisága és a húsfogyasztás mértéke

A kutatásban résztvevő két legnagyobb, egy főre vetített karbonlábnyommal rendelkező család tagjainak éves lábnyoma 7,51 és 6,71 t CO2/év. Az egyik család átlagosnál magasabb karbonlábnyomát háztartásuk magas egy főre vetített energiafogyasztása okozza, illetve az évi többszöri, munka miatti repülés. A másik családnál ennek a hátterében elsősorban a kiemelkedően magas utazáshoz kapcsolódó kibocsátás áll, legfőképp tengerentúli repülőútjuk miatt.[2] A kutatásban a két legkisebb, egy főre eső lábnyommal rendelkező család fejenkénti éves lábnyoma 2,33 és 1,99 t CO2/év. Ez utóbbi két család átlagosnál jóval alacsonyabb karbonlábnyomához hozzájárul, hogy a felnőttek részben helyben dolgoznak, a gyerekeik pedig helyben járnak iskolába, aki pedig napi szinten Budapestre ingázik, az rendszerint vonattal utazik. Az alacsony lábnyom másik oka a nyaralás: mindössze egy-két alkalommal, és akkor is jellemzően inkább belföldön nyaraltak. Ők kevesebb húst fogyasztanak, illetve egyesek vásárláskor a helyi, szezonális élelmiszereket részesítik előnyben.

 
Egyedi megoldásokra van szükség

A kutatás legfontosabb üzenete, hogy a háztartások karbonlábnyomának összetétele családonként rendkívül eltérő lehet, ezért minden családnak egyedi megoldásokat is kell alkalmaznia a csökkentés érdekében. A családok karbonlábnyomának legnagyobb összetevője az otthonuk energiafogyasztása, amit elsősorban szigeteléssel és épületgépészeti korszerűsítéssel, valamint a mindennapi szokások megváltoztatásával lehet csökkenteni: a beltéri hőmérséklet mindössze 1-2 fokkal való csökkentése például akár 10-15%-os, azaz jelentős megtakarítást is eredményezhet. Ugyancsak fontos tényező a lakhely és munkahely/iskola közötti távolság, az utazás módja – a tömegközlekedés, vagy a gyalogos, kerekpáros közlekedés lényegesen kisebb környezeti terheléssel jár, míg az autós munkába járás, vagy a gyakori üzleti célú repülés, tengerentúli nyaralás lényegesen megnövelik az egyénekhez kapcsolódó COkibocsátást. Fontos figyelni az étkezési, bevásárlási szokásokra is: a helyben termelt élelmiszerek, a szezonális friss zöldségek-gyümölcsök vásárlása és fogyasztása is csökkenthetik a karbonlábnyomot, akárcsak a kevesebb húsfogyasztás.

Lényeges kérdés a nyaralás is, a gyakoribb és távolabbi úti célra történő szabadidős utazás akár három-négyszeresésre is növelheti a karbon-lábnyomot.

A fenntartható szintű kibocsátás évi 2-2,5 tonna CO2 fejenként, ezt pedig mind a kutatásban résztvevő családok, mind a magyarok átlagos karbonlábnyoma (5 tonna/fő) jelentősen meghaladja. A jövőben ezért elengedhetetlen a további ökotudatos intézkedések bevezetése és egyedi megoldások alkalmazása. Ebben, és a magyar lakosság életmód-változtatásában nagy segítséget nyújt a GreenDependent Intézet karbonkalkulátora és a szeptemberre meghirdetett háztartászöldítő verseny, a gyakorlati tanácsokat összegző Kislábnyom oldala, valamint a Daikin Hungary Kft. által kínált környezettudatos és energiatakarékos épületgépészeti megoldások.

A részletes riport innen elérhető: http://greendependent.org/anyagok/Daikin_2020_1_Sajtokozlemeny.pdf

[1] Az adatfelvétel a koronavírus járvány hatásait még nem építette be, mivel a 2019. éves fogyasztási adatokkal számolt.

[i] Forrás: Institute for Global Environmental Strategies, Aalto University, and D-mat ltd. (2019) 1.5-Degree Lifestyles: Targets and Options for Reducing Lifestyle Carbon Footprints. Technical Report. Institute for Global Environmental Strategies, Hayama, Japan. Letölthető: https://www.iges.or.jp/en/pub/15-degrees-lifestyles-2019/en

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Az élet megállt ugyan, de a toborzás nem: bizonyos ágazatokban ugyanúgy kellett a munkaerő, a kampányok, kiválasztások és interjúk ugyanúgy folytak tovább az elmúlt egy évben is, mégis rengeteg dolog változott. Ennek tanulságait foglaljuk össze május 20-án!

Várjuk a legjobb tartalomalapú megoldásaitokat a Content+Marketing versenyünkre és influencer kampányaitokat az INFLU-ra! Nevezési határidő: 2021. május 21.