hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. augusztus. 05., csütörtök - Krisztina.
hirdetés

Megpecsételődhet a hazai kisboltok sorsa?

Növekvő árverseny, a saját márkás termékek még hangsúlyosabbá válása és kiválóan teljesítő diszkontok – ez jellemzi a PricewaterhouseCoopers és a Budapesti Corvinus Egyetem közös tanulmánya szerint a hazai kiskereskedelmi (FMCG ) szektort.
hirdetés
Három lehetséges forgatókönyvet vázoltak fel a tanulmány készítői, ezeket a kiskereskedelmi szektort leginkább befolyásoló makrogazdasági tényezők alapján, így a GDP növekedése, az infláció, az árfolyam alakulása és a lakossági fogyasztás változása jellemezték.
Az üzletláncok csoportjai
(mérete és a versenystratégia alapján)
1.    „Nagyok”: elsősorban hipermarketek, amelyek vegyesen követnek költségvezetési (alacsony árakkal versenyező) és megkülönböztető stratégiát (pl. Tesco, Auchan Cora stb.);
2.    „Közepes boltok”: Közepes méretű szupermarketek és kisebb élelmiszerboltok, amelyek elsősorban költségvezetési stratégiát folytatnak (pl. Reál, Co-op, CBA stb.);
3.    „Diszkontok”: kis és közepes méretű diszkont üzletek, amelyek letisztult költségvezetési stratégiát folytatnak (pl. Plus, Lidl, Penny Market stb.);
4.    „Specializált boltok”: Kis és közepes méretű drogériák és specializált élelmiszerüzletek, amelyek megkülönböztető versenystratégiát követnek (pl. Rossmann, Héliker, DM stb.).
Kiszorítás
A nemzetközi láncok további erősödése valószínűleg kiszorítja a magyar piacról a kisebb hazai üzleteket. A „Nagyok”, eddig jobbára homogén csoportja várhatóan kettéválik, mivel a Tesco az eddigi üzletekhez képest kisebb egységek létesítését is tervezi, és ezzel az egy üzletre eső árbevétele jelentősen csökken majd a többi hipermarkethez képest” - foglalta össze a várható trendeket Karsten Hegel a PwC Üzleti Tanácsadás részlegének vezető menedzsere. Karsten Hegel szerint a „Közepes” boltok csoportjába tartozó vállalatok a kisebb boltok mellett szintén az erősödő verseny veszteseivé válhatnak. Miközben erősítik költségvezetési stratégiájukat (melynek fókuszában a nagy mennyiség és alacsony költségek állnak), mégsem képesek lépést tartani a versenytársakkal. Ennek következtében a leggyengébb vállalatok felvásárlás vagy felszámolás révén el is tűnhetnek a piacról.
Erősítik a saját márkákat
A sajátmárkás termékek további erősödése minden bolttípusban egyaránt várható. A gazdaság alakulásától függően, az optimista forgatókönyvben – a lakosság magasabb rendelkezésre álló jövedelme miatt – kisebb, míg a pesszimista forgatókönyv esetén a vállalatoknak nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a saját termékekre, növelve azok számát és előtérbe helyezve az olcsóbb típusokat. Ez különösen igaz a költségvezetési versenystratégiát követő üzletekre, amelyek elsősorban alacsony árakkal versenyeznek és egyszerűbb, „márkátlan” termékeket forgalmaznak, ilyenek a „Nagyok”, a „Közepes boltok” és a „Diszkontok”.
Akik a neves márkákra teszik a voksukat
A „Specializált boltok” esetében a sajátmárkák mellett a hangsúly továbbra is a márkatermékeken lesz, mivel számukra recesszió esetén is a márkatermékek és a magas szolgáltatási színvonal jelenti a versenyelőny forrását. A sikeres megkülönböztető stratégia eredményeként a vásárlók az egyedi élményt alacsonyabb árérzékenységgel és magasabb hűséggel honorálják.
A gazdaság alakulása alig befolyásolja egyes cégek reakcióit
A „Diszkontok” és „Specializált boltok” részéről a PwC nem vár jelentősen eltérő reakciókat a különböző szcenáriók esetén. A „Diszkontokat” minden esetben a nagyon alacsony árak, a márkás termékek kisebb aránya, a saját termékek túlsúlya, kisszámú kiszolgáló személyzet és alacsony színvonalú szolgáltatás jellemzi. Ezzel a stratégiával a leginkább árérzékeny vásárlókat célozzák meg, és várhatóan tovább növelik piaci részesedésüket. Gyengébb gazdasági környezet esetén a többi üzlet típus is egyre több, a diszkontok stratégiájára jellemző elemet fog átvenni, ebben az esetben a „Diszkontok” az úttörők előnyét élvezik majd. A „Specializált boltok” a gazdaság alakulásának függvényében változtatják majd termékkínálatukat. A gazdaság fellendülése esetén növekvő versennyel kell szembenézniük, ezért várható, hogy erősebben fognak a specializált termékekre fókuszálni és promóciójukban a megkülönböztetett kínálatot hangsúlyozni.
Szigorítják a franchise követelményeket
A boltok számát és elhelyezkedését illetően határozott változások várhatók a „Közepes boltok” életében. A hipermarketek és diszkontok által támasztott verseny miatt várható, hogy ezek a vállalatok korlátozni fogják a városi üzleteik számát. Ehelyett inkább a kisebb településeken nyitnak újabb egységeket, mivel itt a fogyasztók a heti, kétheti nagybevásárlás helyett inkább a kis és közepes üzleteknek kedvező napi bevásárlást részesítik előnyben. Egy pesszimista forgatókönyv esetén a városi üzletek drasztikus leépítése is elképzelhető, amely során a cégek csak a legkiválóbb helyszíneket tartják meg. Másik fontos tendencia, hogy egyes „Közepes boltokat” franchise rendszerben működtető cégek nem határoznak meg kellően magas minőségi elvárásokat a hálózati tagokkal szemben - például az üzletek tisztasága tekintetében. A tanulmány felhívja a figyelmet arra, hogy a vásárlók megtartása érdekében a franchise követelmények szigorítása szükséges, és nagyobb hangsúlyt kell fektetni az üzletek ellenőrzésére, esetleges elmarasztalására.
A nemzetközi beszerzés kiaknázatlan lehetőségei
A nemzetközi beszerzésben rejlő lehetőségek számos előnnyel kecsegtetnek nemcsak a multinacionális, hanem a közepes méretű vállalatok számára is. A nemzetközi együttműködés révén erősödik az alkupozíciójuk a nagyobb beszállítókkal szemben, valamint lehetőségük nyílik a regionális viszonylatban legjobb feltételeket kínáló beszállítóval megállapodni és az sem elhanyagolható, hogy a nemzetközi beszerzés révén olyan termékeket is megjelentethetnek az üzletek polcain, amelyek itthon nem elérhetők. A pesszimista forgatókönyv esetén a regionális beszerzés jelentősége várhatóan háttérbe szorul, a „Közepes boltok” esetében kifejezetten a helyi beszerzés jelentőségének növekedését valószínűsíti a tanulmány.

elelmiszer.hu
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

A legjobb HR-kommunikációs megoldások versenye. Normál nevezési határidő: augusztus 19.

HR-esek és kommunikációs vezetők a nyitott szemléletű cégkultúráért. Egésznapos ÉLŐ konferencia szeptember 9-én!

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! 2021. októbertől!

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.