hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. július. 31., szombat - Oszkár.
hirdetés

Statisztika

Átírta a családi kasszát a pandémia

A családi kasszára is rácsapott a vírus: a családok pénztárcáját alaposan átformázták a járványhullámok, a háziasszonyok át is írták a bevásárlólistáikat. A 2020-as spájzolás csúcs volt a negyedéves időszakok vásárlásait, így azt 2021-ben is nézve, de építőanyagból, vagy ketyerékből is több fogyott, ruhából viszont sokkal kevesebb. 

hirdetés

A koronavírus járvány alaposan megtépázta a családok pénztárcáját is. Ez kitűnik a statisztikából is, különösen abból a frissből, mely a termékféleségek, termékcsoportok szerint vizslatja a boltos piacot (szemben az úgynevezett üzlettípusok mérlegével, de hát manapság a nagyobb élelmiszeres bolt is kínál tornacipőt, vagy éppen a műszaki áruház csokoládét, tehát egyáltalán nem haszontalan).

És jöttek a hullámvölgyek is a járványhullámokkal együtt a boltos világban is, nem kevés korlátozással körítve. Maszkot még ma is kell hordani, a boltbejáratoknál ott lógnak a négyzetméteres látógatószám táblák és kézfertőtlenítőt is illik találni valahol a boltban.

2020 első negyedévében (márciusban) a spájzolás leterítette a boltos piacot, mint a cukrot, úgy vittük - persze a cukrot is - az otthon eltárolható étekféleségeket, például lisztet, konzervet, étolajat, vagy például az élesztőt is. Így persze jobban fogyott a kenyérsütő, vagy a fagyasztóláda is.

2021 első negyedévét is még húzta a járvány, a napi cikkek piaca nem is érte utol a megelőző spájzolásos negyedévet, ráadásul volt némi drágulás is:

élelmiszerbolt

2019.

I. negyedév

2020.

I. negyedév

2021.

I. negyedév

élelmiszer

720

876

862

alkoholtartalmú ital  

75

88

91

alkoholmentes ital  

73

84

79

kávé  

27

32

32

KSH, érték: milliárd forint, negyedéves termékcsoportos adatok

A többi napi cikkeknél sem alakult másként a boltos piac, túllépte ugyan a járvány előtti szintet a kasszaforgalom, de a spájzolásos hónapokét még nem:

napi cikkek

2019. I. negyedév

2019. I. negyedév

2019. I. negyedév

gyógyszer, gyógyászat  

135

171

153

kozmetika testápolás  

95

109

100

tisztítószer  

44

57

53

KSH, érték: milliárd forint, negyedéves termékcsoportos adatok

Ketyerék, kütyük, ezeraprók

Mobilból, laptopból is bespájzoltak a családok, kellettek a home office, digitális oktatás kelléktárába, de a bezártság közepette egyébként is többet vertük a billentyűket, hiszen kellettek a közösségi oldalak is a kapcsolattartáshoz:

műszaki cikkek

2019. 

I. negyedév

2020. 

I. negyedév

2021. 

I. negyedév

informatika

61

73

84

híradástechnika

22

24

26

KSH, érték: milliárd forint, negyedéves termékcsoportos adatok

Kellettek ezek is, hiszen sokan otthon sütöttek kenyeret, ha pedig már szeppent-csurrant valami támogatás, lehetett egyébként újítgatni a lakást, akkor elkelt benne egy új hokedli is:

lakásfelszerelés

2019. 

I. negyedév

2020. 

I. negyedév

2021. 

I. negyedév

bútor, világítás 

63

71

78

lakástextília, fal-,  padlóburkoló  

31

31

33

tartós elektromos háztartási gép  

30

33

36

elektromos háztartási kisgép 

20

22

24

háztartási cikk  

26

27

31

KSH, érték: milliárd forint, negyedéves termékcsoportos adatok

Fészekszépítő ösztön újratöltve

Aki tehette, igyekezett felújítgatni otthonát a híradások szerint, kihasználva a bezártságot, ha már otthon kellett lenni. Így a barkácsholmik, építőanyagok piaca hízott is valamelyest a negyedévek során a járvány előtti időszakhoz képest. Igaz, mindebben a különféle támogatások is szerepet játszottak, így az idő mellett pénzből is több jutott:

építőanyag

2019. 

I. negyedév

2019. 

I. negyedév

2019. 

I. negyedév

barkács-felszerelés

55

67

71

építőanyag, szaniteráru, festék  

104

118

131

KSH, érték: milliárd forint, negyedéves termékcsoportos adatok

Nem a ruha tette az embert

A járvány súlyosabb hullámai közepette nem a ruha volt az első a bevásárlólistán, jelzi ezt az is egyebek mellett, hogy a ruházati boltok 2020 áprilisában 90%-ot estek. Ez ugyan nem első negyedéves adat, de ez a zuhanás rányomta bélyegét az esést követő időszakok ruhás piacára, egészen 2021 júniusáig.

A negyedéves termékcsoportos adatsorok valamivel jobban mutatnak az üzlettípusos statisztikánál, de csak azért, mert már említettük, ruhafélét más bolttípusok is kínálnak.

rucis piac

2019. 

I. negyedév

2020. 

I. negyedév

2021. 

I. negyedév

ruházat  

147

132

19

lábbeli

48

40

35

turkáló

7

7

5

KSH, érték: milliárd forint,

negyedéves termékcsoportos adatok

(forrás: blokkk.com)
hirdetés

Címkék

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Itt a Store Insider új podcast rovata! A #PályázzaProFuturával podcast sorozat hasznos információkkal nyújt segítséget minden pályázni kívánó élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek. Kattints tovább a rovathoz!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

A legjobb HR-kommunikációs megoldások versenye. Normál nevezési határidő: augusztus 19.

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! 2021. októbertől!

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!