hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. május. 11., kedd - Ferenc.
hirdetés

Statisztika

Márciusban is nagyot esett a boltos világ

2021-ben a márciusról derülhet ki, hol volt a boltos világban a gödör alja. Most számolva ennek mértéke 8% lehet, de mínuszban és mennyiségben, volumenben. Előző évben, 2020-ban viszont áprilisra esett a boltzár java, így nagyon nem mindegy, mit mivel hasonlítunk össze. Ráadásul hol spájzoltunk, máskor pedig spóroltunk.

hirdetés

A legutóbbi heti monitoros statisztika szerint 8%-kal csökkent a hagyományos boltok piaca február 26 ás március 26 között, az online kasszaadatok alapján, a webáruházak adatai nélkül. Ez előreláthatóan tükrözi is a várható márciusi havi mutatót, sőt, kísértetiesen hasonlíthat is rá, bár öt nap még hiányzik a mérlegben a teljes hónapból. A mennyiségi, volumenes nagyságrend is előreláthatóan ennyi lesz, a mérleget persze lejjebb nyomja a drágulás, ugyanakkor feljebb húzza a webáruházi piac.

Ez az adat is jelzi, hogy nagyon nem mindegy, milyen körülmények, korlátozások övezték az összehasonlítást képező, egy évvel korábbi hónapot, hónapos időszakot (főleg, ha a heti monitoros statisztika esetében a mért időszak két hónapba is belelóg). 2020 márciusa elején is még spájzoltunk, hasonlóképpen, mint február vége tájékán, ami az élelmiszerek, háztartási vegyiáruk és a gyógyszerféleségek vásárlását dobta meg akkor. Így ezekben az árukörökben egy erősebb, nagyobb piac az összehasonlítás alapja. Ezért is volt nagyobb a zuhanás mértéke az egy héttel korábbi heti monitorban.

2020 március második felében már kevesebbet spájzoltunk (a legnagyobb rohamok a veszélyhelyzet és a korlátozások kihirdetését követő órákban, napokban voltak), így ahogy lépked a heti statisztika előre a naptárban, gyengül a spájzolás hatása. Ezzel szemben viszont egyre jobban éreztette hatását a 2021-es mutatók előző évi összehasonlítási alapjában az iparcikkes boltok akkori 15 órás zárási korlátja, ami 2020 március 17-től lépett be, mivel jelentősen esett a piacuk emiatt is. De ne feledjük, még 6 nap hiányzik a márciusi statisztikai időszakból:

heti monitoros bontás

üzlettípusokkal bővített havi bontás

változás

TEÁOR (3 jegy)

TEÁOR (4 jegy)

február 5- március 5

február 12- március 13

február 19 március 19

február 26 március 26

boltos összesen

2,6%

-2,3%

-10,1% 

-7,9% 

KSH, heti monitor, érték: folyóár, online kasszaadatok, hagyományos boltok (webáruház nélkül), TEÁOR 3 (heti) és 4 számjegyű (havi) bontások összevetésével

2021-ban a márciusi mutatót számolva figyelembe kell venni, hogy a hónap elején, 8-áig még lehetett vásárolni (19 óráig), így a hónapnak a háromnegyede volt boltzáras. 2020 áprilisában 16%-kal esett a hagyományos boltok forgalma (webáruházak nélkül, amelyek viszont 6%-kal nőttek), de akkor egész hónapban boltzár volt, tehát most kisebb volt a boltzár havi hatása a korábbinál. A drágulás és a webáruházi megugrás is a mérleg serpenyőjében van, az üzemanyagvásárlás meglódulása is, így alakul ki a várható mutató:

 

2019

2020

2021

január

+5,7%

+7,3%

-2,6%

február

+9,2%

+11%

-5,6%

március

+5,4%

+4,5%

*8%

KSH, havi boltos adatok, érték: kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos hónapjához képest, webáruházakkal együtt, */2021 március: becsült adat

2020 augusztusa óta hónapról-hónapra mínuszban bukdácsol a boltos világ, így 2021 első hónapjaiban is, a járvány harmadik hullámában. A következő hónapok is nehezek lesznek, a nyári hónapoktól, második félévben élénkülhet a boltos piac.

A heti monitoros statisztika legutóbbi időszakának kisebb visszaesése mindössze az erősebb korábbi időszak miatt alakult így:

heti monitoros bontás

üzlettípusokkal bővített havi bontás

változás

TEÁOR (3 jegy)

TEÁOR (4 jegy)

február 5- március 5

február 12- március 13

február 19 március 19

február 26 március 26

boltos összesen

2,6%

-2,3%

-10,1% 

 -7,9%

nem szakosodott vegyes

élelmiszer jellegű vegyes, iparcikk jellegű vegyes

+8,6%

+4,2%

-3,9%

-0,8% 

élelmiszer, ital, dohányáru

zöldség, gyümölcs, hús-, húskészítmény, hal, kenyér-, pékáru-, édesség-, ital, dohányáru, egyéb élelmiszer

+6,4%

+4,2%

-2,4%

 1%

üzemanyag

üzemanyag

+6%

+7,3%

+7,7% 

17,5% 

egyéb háztartási cikk

textil, vasáru, festék, üveg, szőnyeg, fal-, padlóburkoló, villamos háztartási készülék, bútor, világítási eszköz

-17%

-27,1%

-39,9%

 48,8%

kulturális, szabadidős cikk

könyv, újság, papíráru, zene-, videofelvétel, sportszer, játék

-14,6%

-22,5%

-28,9%

 30,7%

egyéb, máshova nem sorolt áru

ruházat, lábbeli bőráru, (gyógyszer), gyógyászati termék, illatszer, dísznövény, állateledel, óra-, ékszer, foto-, optika, ajándékozási cikk, műtárgy, használt cikk

-8,4%

-16,2%

-25%

-24,8 

gyógyszer

gyógyszer

-6%

-12,2%

-24,4%

-25,1% 

KSH, heti monitor, érték: folyóár, online kasszaadatok, hagyományos boltok (webáruház nélkül), TEÁOR 3 (heti) és 4 számjegyű (havi) bontások összevetésével

2020 augusztusa óta kisebb, de folyamatosan hullámzó mínuszokban bukdácsol a boltos világ a havi volumenadatokat nézve. Talán a május hozhatja az első fordulatot a mutatókban, kérdés persze, hogy hány boltos éri azt meg talpon maradva az iparcikkes körből.

(forrás: blokkk.com)
hirdetés

Címkék

hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Itt a Store Insider új podcast rovata! Április 22-én startoltunk a #PályázzaProFuturával; a sorozat első része a pályázati lehetőségeket járja körül. A műsor epizódjai hasznos segítséget nyújtanak minden olyan élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek, amely plusz forrásokat keres, illetve szeretne elcsípni egy szeletet a következő hónapokban megjelenő, nagyságrendileg hatszázmil­liárd forint értékű új kiírásokból.

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Az élet megállt ugyan, de a toborzás nem: bizonyos ágazatokban ugyanúgy kellett a munkaerő, a kampányok, kiválasztások és interjúk ugyanúgy folytak tovább az elmúlt egy évben is, mégis rengeteg dolog változott. Ennek tanulságait foglaljuk össze május 20-án!

Várjuk a legjobb tartalomalapú megoldásaitokat a Content+Marketing versenyünkre és influencer kampányaitokat az INFLU-ra! Nevezési határidő: 2021. május 21.

Olyan szolgáltatókat kértünk fel előadónak, akik elevator pitchszerűen, max. 10 percben válaszolnak az alábbi kérdésre: „Te most miben tudnád segíteni egy HR-es munkáját?”

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!