hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. június. 18., péntek - Arnold, Levente.
hirdetés

Új idő(kapu)számítás a fővárosban

Rossmann online drogéria – akár aznapi kiszállítás!

Van, ami nem változik a Rossmannál, ha online rendelés és házhozszállítás: így például, hogy továbbra is közel 15 000 termék közül válogathat a vásárló 3000 átvételi ponton országszerte. De van, ami ugyancsak nagyot változik Budapesten, hiszen még gyorsabbá, kiszámíthatóbbá, rugalmasabbá válik az áruátvétel: új időkapukkal, két órás idősávokban, akár aznapra is házhoz rendelhetők a Rossmann-termékek. Sőt, hétvégén, szombaton és vasárnap is dolgozik a cég új futár csapata – mindezt változatlan szállítási költséggel, akár ingyenesen. A szolgáltatás marketingkampánya április 19-én indult.

hirdetés

Az FMCG-piacon nem ismeretlen az időkapus kiszállítás, a drogéria szegmensben azonban ezen a téren abszolút early adopter a Rossmann. Fürjes Ádámmal, a Rossmann Magyarország Kft. online marketing csoportvezetőjével beszélgettünk az újítás hátteréről, és a mögöttes stratégiai gondolkodásról.

Store Insider Online: - Ezt az újítást, szolgáltatásbővítést bizonyára minden vásárló igazán szívesen fogadja, de szakmai szemel nézve is figyelemreméltó lépés, ami mögött komoly, tűpontos célzással megtervezett munka sejlik. Milyen út vezetett a kidolgozásáig?

Fürjes Ádám: - Kezdve a kályhától: a pandémia mindenképp fordulatot hozott a mi életünkbe is.Tavaly ilyenkor gyűrűzött be a COVID-19 első hulláma, és szinte az első pillanattól hangsúlyossá vált az online kereskedelem szerepe, és hirtelen óriásit emelkedett a vásárlások száma. Jóllehet Rossmann online jelentléte ekkor már kiemelt téma volt nálunk, ezen a ponton vált méginkább stratégiai célkitűzéssé a fejlesztése - hazai, és nemzetközi szinten is. Annak ellenére, hogy a bevételeink jelentősebb részét továbbra is a bolti forgalom generálta, a hirtelen megugró és felfelé ívelő vásárlói igény új megoldásokra sarkalt minket. Nem voltunk ezzel egyedül, a pánikvásárlási hullámok csúcsán a teljes piac küzdött azzal, hogy ezt a váratlan növekedést miként kezelje. Mindenki próbált új, alternatív útvonalakat kiépíteni a kiszállítás teljesítésére, és ez a gyors felfutás olykor a kiszállítási idő rovására ment, hiszen a kereskedők képtelenek voltak ekkora kapacitást alokálni az online kiszállításra. A nagy terhelés kedvezőtlen hatásait mi is kénytelenek voltunk elszenvedni, miközben nem szívesen láttuk, hogy sérülhet a vásárlóink belénk vetett bizalma, hiszen az online kereskedelemben a kiszállítás milyensége egy olyan minőségi jelző, ami a cégér megítésére hat. Készítetünk egy kutatást a Rossmann plusz VIP programunkban, amelynek több mint egymillió hűséges tagja van, hogy megtudjuk, mit gondolnak a szolgáltatásunkról, hogyan ítélnek minket? Kiderült, összességében, tehát 82 százalékban elégedettek voltak a Rossmannal, a kiszállítási idővel, a szolgáltatás színvonalával, és elfogadással tolerálták a kisebb hibákat, megértve, hogy miért nem tudtunk számukra tökéleteset nyújtani egyik napról a másikra, és hogy nem várt terheket ró ránk a váratlanul nagy volumen.

SIO: Ennél a pontnál nyugodtan hátra is dőlhetett volna a székében a menedzsment, mondván, minden rendben van, az extra helyzet után rendeződik minden automatikusan.

F.Á. – Az elégedett hangoknak természetesen örültünk, de úgy gondoltuk, érdemes tovább vizsgálódni az elégedetlenek körében, hiszen minden kritika árulkodó lehet. Mint ahogy az is volt, láttuk, hogy a vásárlóink 72 százaléka szerint a túl hosszú kiszállítási idő a legproblémásabb a helyzetben, még alaposabban elemezve pedig kiderült, hogy a megkérdezettek 40-44 százaléka gyorsabb kiszállítást várna el tőlünk, 31 százaléka pedig konkrétan az időablakos megoldást igényelné, várná el.

SIO: Tehát a belső kutatás eredményeképp megdőlt egy prekoncepció, nevezetesen, hogy a házhozszállítás időablakos szolgáltatása elősőrban az FMCG food kategóriákban vonzó egy vásárló számára. Ez a felismerés rögtön cselekvésre motiválta önöket?

F.Á. – A saját kutatásainkból azt láttuk, hogy a drogéria szegmensben igenis szükség van erre a szolgáltatásra, ami, ha belegondolunk teljesen érthető: nagyon sokan otthonról dolgozunk a mai napig is, mégsem érünk rá egész nap várni a futárt, és 1-3 napot készenlétben várni az átvételre. Az FMCG más szereplőinél is érhető el drogéria szortiment, de nem a mi volumenünk, mélységünk; semmiképp sem hasonlítható össze a Rossmannál található 15 ezer árucikk volumenével.  A vásárlók keresik az online elérhető nonfood termékeket, kiszállításban pedig tervezhetőségre, kiszámíthatóságra vágynak járványhelyzetben is. A felmérés tanulságai után nem is volt kérdés, hogy megadjuk ezt a drogéria szegmensben unikálisnak számító szolgáltatást a vásárlóinknak.

SIO: Mit is takar pontosan ez a szolgáltatás, és mi az első erény, amit rögtön kiemelne?

F.Á. – Elsőként azt, hogy akár már aznap átvehető a megrendelt csomag. Ennek a feltétele a gyakorlatban az, hogy délelőtt 11-ig leadja a vásárló a rendelését, a futár pedig délután 2-9 óra között csönget az ajtajában vele. A délelőtt 11 után beérkező megrendeléseket ha aznap nem is, de extra gyors átfutási idővel, a következő nap délelőttjén kapják meg a vásárlók.

SIO: Milyen időkapu sávokat alakítottak ki?

F.Á. – Gondoltunk a munkába indulókra, így kezdünk egy hétköznap reggel 7-8 óráig tartó időablakkal, majd ezt követően két órás időablakokkal dolgozunk, tehát délelőtt 8-10 óráig és 10-12 óráig, majd délután 2-4 óráig és 4-6 óráig. Ezen túlmenően rendelkezésre áll egy esti időablakunk is, többek között a munkából hazaérőkre gondolva este 6-9 óráig. Mindezzel párhuzamosan meghagytunk egy tágabb pufferidőszakot is, amikor a teljes délelőtt, vagy délután kiválasztható. Az FMCG-kereskedelemben ritka eset az, ha hétvégére (jellemzően ezen belül is inkább szombatra) időzíthető egy kiszállítás, mi viszont már úgy indultunk el ezzel a szolgáltatással, hogy szombat délelőttre, vasárnap pedig délutánra is házhoz kérhető a csomag, mégpedig felár nélkül. Szintén megkülönböztet minket más online kereskedőtől az, hogy a szállítás ára nálunk standard, tehát 15 ezer forint feletti vásárlás esetében ingyenes a szolgáltatás – vidékre is – 15 ezer forintos rendelés alatt pedig 990 forint a szállítási költség egységesen.

SIO: Szóba jöhet később Budapest agglomerációbeli, illetve a vidéki bevezetés is?

F.Á. – Jelenleg Budapesten indul el a szolgáltatás, a fővárosi kerületeket teljes mértékben lefedve, és a később a tapasztalatok függvényében kilátásba helyezhető az agglomeráció felé nyitás is, de hogy milyen ütembe, milyen területeket kapcsolhatunk majd be, még mi sem látjuk tökéletesen magunk előtt. Mindenesetre a próbaidőszak alatt azt láttuk, hogy jók az eddigi visszajelzések, biztatók a mutatók, elégedettek a vásárlók. Az nem titok, hogy ennek a szolgáltatásnak a fenntartása üzemeltetői oldalról drága, de azt gondoljuk, hogy most, amikor a lehető legnagyobb harc folyik az online térben a vásárlók figyelméért, érdemes megfizetni a révész árát.

SIO: A lokalizáción túl, milyen irányba mutat fejlődési utat, milyen új kapukat nyithat meg ez a szolgáltatás a Rossmann számára?

F.Á. – Mivel eddig partner futárcégekkel szállítottunk, több ponton meg volt kötve a kezünk, ha a környezettudatossági céljainkra gondoltunk. Örömmel látjuk, hogy sok helyen visszaveszik az üres PET-palackokat, maradék kartonokat a házhozszállítás során, és ez minket is inspirál. A vidékre szállítandó csomagokban megújuló és környezetbarátabb térkitöltő anyagokat használunk, Budapesten pedig a doboz- és helykitöltőanyag használata helyett újrahasznosítható papírtáskákba kerül az áru. Keressük a lehetőségét annak, hogy bizonyos területekre, a belvárosba, a központunkhoz közeli helyekre mi is elektromos meghajtású gépjárművekkel szállítsunk. Egyelőre kevés autóval túl nagy területet fedünk le ehhez, de ahogy nő a szolgáltatás, úgy nyílhat lehetőség akár erre is.

SIO: Tehát saját flottával dolgoznak - a futárok is Rossmann-alkalmazottak?

F.Á. – Igen, mégpedig azért, hogy magasabb színvonalra hangoljuk a kiszállítást. A velünk dolgozó futár kollégák átfogó oktatást kapnak, ugyanúgy meg kell ismerniük a szortimentet, a cég filozófiáját, mint mindenkinek a Rossmannál. Nem elvárás, hogy termékajánlásba ők legyenek a legrelevánsabbak, de tisztában kell lenniük a termékekkel, és képviselniük kell a cég értékeit. Ahogy az üzletben dolgozó kollégáinknak, úgy a futárainknak is azt a rossmanosságot kell képviselni, amit megszoktak és megszerettek a nálunk vásárlók.


 

Házhozszállítási szolgáltatás népszerűsítése rendhagyó szpotokban

Kreatívkoncepció:
A szolgáltatást népszerűsítő reklámkampányban az ismert műsorvezető, Istenes Bence három különböző karakter  bőrébe bújva mutatja be, hogy milyen sok élethelyzetben lehet segítség az időablakos kiszállítás. „Imádok érdekes emberek bőrébe bújni, nagyon szórakoztató. Sztereotíp karatereket jelenítünk a kisfilmekben, olyan figurákat, akiket mindenki ismer, vagy akár ő maga azonosulni tud egy-egy tulajdonságával” – árulta el Istenes Bence, aki nagyon hálás, hogy bizalmat szavazott neki a Rossman. „Nem csak az arcommal képviselhetem a márkát, kreatívigazgatójaként is részt vehetek a kampányban. Szabad kezet kaptam, ami azért különösen nagy szó, mert viszonylag új ez a tevékenység az életemben. Nagyon szuper csapattal dolgozhattam együtt, és büszke vagyok a végeredményre, különösen örülök, hogy egy ilyen világmárka vezetőinek is elnyerte a tetszését.”

A kampány/reklám fő üzenete

“Délelőtt megrendelem, délután már itt is van”

Érdekesség, behind the scenes:

 A Rossmann Istenes Bencét bízta meg a karakterek és a kreatív koncepció kidolgozásával

A reklámok:

 

(forrás: Store Insider)
hirdetés

Címkék

hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Itt a Store Insider új podcast rovata! Április 22-én startoltunk a #PályázzaProFuturával; a sorozat első része a pályázati lehetőségeket járja körül. A műsor epizódjai hasznos segítséget nyújtanak minden olyan élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek, amely plusz forrásokat keres, illetve szeretne elcsípni egy szeletet a következő hónapokban megjelenő, nagyságrendileg hatszázmil­liárd forint értékű új kiírásokból.

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Az Store Insider magazin kiadója hetedik alkalommal hirdette meg „Az Év Boltja” versenyt.

Informálódj és kérdezz a hatályos jogszabályokról! Szakértőkkel segítünk eligazodni a jogszabályok útvesztőjében. 2021.06.29. 10:00

Szerkesztőségi, független vagy márkázott podcastok, videók, dokusorozatok versenye.

A legjobb HR-kommunikációs megoldások versenye. Normál nevezési határidő: augusztus 19.

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!